Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:53:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Får döende patienter törsta och svälta?  (läst 12547 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.11.04 - 03:55:29 »

Är detta möjligt? Är det så här det normalt går till när någon är döende? Jag vet att man kan besluta att inte längre vidta livsuppehållande åtgärder, men jag antog i min enfald att det gällde sånt som att respirator, läkemedel annat än smärtstillande o.s.v. Men vatten? Är en människa kapabel att säga att hon vill dricka och ändå inte får vatten, då undrar jag var vi har hamnat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab

Det var en seriös fråga alltså. Är det så här det går till nu? Nån som vet? Fy fan för att bli gammal i så fall!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2012.11.04 - 11:14:32 »

Jag hoppas verkligen det är allvarligt fel som begåtts och inte det vanliga tillvägagångssättet.

Min mormor var 103 år när hon dog. Hon var sängliggande i stort sett hela sista året hon levde men de gjorde verkligen allt de kunde för henne ändå. Däremot valde man tex att hon inte fick influensavaccination det sista året då man bedömde att risken att hon skulle bli sjuk av vaccinationen var så stor och risken att få influensan var liten med tanke på det begränsade umgänget som dessutom var vaccinerade. Men de snålade inte med annan medicin. Hon hade tex morfinplåster för att inte få ont och hon fick en speciell tryckmadrass att ligga på. Mot slutet åt hon ju inte så mycket det blev mest fruktyoghurt men då beställde de grädde och blandade i för att hon skulle få i sig mer näring. De var verkligen omtänksamma.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2012.11.04 - 12:03:26 »

Ja, det låter som en hemsk historia, och det verkar uppenbart att personalen på sjukhuset har felbedömt hennes medicinska status.  :sad:

Dock, tror jag det är ganska vanligt att man av olika skäl slutar ge näringsdropp och annan medicin än ångestdämpande och smärtdämpande på slutet. Min mormor ville själv inte äta och dricka på slutet. Hon led dessutom av ångest och var mycket orolig på slutet. Det var först riktigt på slutet när hon "träffade morfar" som hon kände sig lugnare. Då upplevde hon att morfar väntade på henne på andra sidan tillsammans med de söner som också gått över till andra sidan.

Vatten har jag däremot väldigt svårt att tro att man slutar ge. Det måste ha gått väldigt fel i det här fallet! Jag hoppas någon kan bekräfta det, för jag håller med dig Hemul. Är det på det här viset, då vill i alla fall inte jag bli gammal och dö i det här landet. :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #3 skrivet: 2012.11.04 - 12:07:02 »

Ingen rolig artikel   :sad:
Men det sägs att gamla människor särskilt om de bor hemma är den vanligaste dödsorsaken att de i stort sett slutar att dricka och äta. Menså var det ju inte med denna tanten.  :shake_head:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2012.11.04 - 16:39:56 »

Det är fruktansvärt. Min erfarenhet är att man försöker få patienten att dricka in i det längsta, sedan fuktar man läpparna när de inte dricker längre. Vart är sverige på väg när sådant får hända.
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.11.04 - 19:22:35 »

Min mormor var 101, nästan 102 när hon dog och hon fick salva för munnen för att inte torka ut sista dagarna. jag var inte med så jag vet inte så noga men jag hörde det av mina kusiner. Här vet jag att smärtstillande får dom  om det behövs för hunger kan också göra ont...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.11.04 - 19:40:42 »

De slutar ge dem näring och vatten alltså?  :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.11.04 - 20:21:23 »

Jo, men inte bara så där huxflux. Varför ska man ge en kropp där människan redan är i dvala och snart slut näring, då förlänger man ju bara lidandet. Det har varit mycket här om det, för många ansåg att det var människoovärdigt att fortsätta ge näring och dropp till äldre som redan ligger i dödsdvalan och till varje pris hålla denna vid liv. Det är andra sidan av historien. vätska ges nog alltid men kan dom inte svälja blir det fukta läppar och sånt och salva mot torr mun. Tvinga i vätska med dropp är inte heller så kul...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.11.04 - 20:24:06 »

Nej, inte dropp, men om de kan svälja själva. Din mormor kunde alltså inte det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2012.11.04 - 21:18:16 »

Läkarna måste även avväga det att det som stoppas in i ena änden vill ut i den andra. Och det kan vara både smärtsamt och kanske rent av omöjligt för en döende. Den smärtan är ju inte heller att leka med. Så nog har läkarna sina skäl till att fatta de beslut de gör. Kan inte tänka mig att det skulle vara snålhet.


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #10 skrivet: 2012.11.04 - 22:01:36 »

Jag tror inte alls att det är ngn allmän praxis hos sjukvårdare att man slutar ge vatten till halvt döende. Om det finns anhöriga bredvid lämnar de den sjuke mer åt dem; typ fukta läpparna.
Vad vet jag, kanske den gamla damen överlevde på grund av att kroppen slapp
 jobba.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.11.04 - 22:08:35 »

Mormor kunde inte mer på slutet, låg i en slags sömn dom sista dagarna
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.11.04 - 22:09:43 »

Det är ju skillnad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2012.11.05 - 21:16:39 »

Jag har också hört någon berätta om liknande historia, att man slutade ge vatten till ne döende människa som verkligen ar törstig  :cry:
jag kan förstå att det finns olika medicinska skäl till att stoppa näringsintag och även vätskan,
men om en människa ber om vatten.... och kan fortfarande smaska med munnen och be vatten på det sättet. :worried:
DÅ ska man ge, enligt mig.
När människan sedan bara stänger av och vill inte ens öppna munnen, då får det vara, man ska väl inte tvingas.

Så jag tror att detta att inte ge vatten och näring är någon form av praxis.
De som har anhöriga som kan kämpa för dom dygnet runt får det säkert bra, men den som
han ingen vid sin sida får kanske lida. Jag har hört att i sina ställen har man alltid någon av personalen
vid sin sida så att " ingen behöver dö ensam". Men jag tror inte att detta är något som praktiseras överallt,
så som personalen redan går i vanliga fall, på knäna.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.11.05 - 21:36:14 »

Det är definitivt inget som praktiseras överallt. Men det borde!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544