Ja det är väl nån slags experimentlusta som styr men på flera olika plan. Att jag testade just fitness fighten är egentligen mer för musklernas skull än för att minska på vikten. För cirka 6 år sedan började jag få så ont i ryggen att jag vaknade på natten och knappt kunde andas för att musklerna krampade så. Jag gick hos sjukgymnast för att förbättra hållningen som då var ren katastrof. Efter det började jag på gym men gick nästan bara på yoga i början. Jag gick pliktskyldigast till gymmet i omgångar men orkade aldrig hålla i nån längre stund. Men det ändrade sig nånstans på vägen. För nästan 2 år sen testade jag ett stationspass med en jättebra instruktör som var extremt noga med hållningen i övningarna. Jag orkade nästan ingenting i början men sakta, sakta känner jag att det går framåt. Och viktigaste av allt är att jag tycker det är roligt!
I augusti körde jag två pass med en annan instruktör som PT som också är sjukgymnast och det gav ett jättelyft i träningen. Övningarna i Fitness fighten fokuserar också på hållningen. Många som ser före och efter bilderna på deltagarna säger att det är klart att magen ser mindre ut när man rätar upp sig efterbilderna men det är ju en del av hela grejen. Ska man träna utan att skada sig måste man ha bra hållningen och då måste det komma först. Nu efter fighten kommer jag att köra ett yogapass och två stationspass i veckan normalt sett men jag funderar på att få till ett pass med lite tyngre vikter också.
Sen är det kosten och där kan man väl säga att jag kommit så långt att jag är totalförvirrad.
Vad jag har lärt mig är dock att det är inte så enkelt som att det handlar om att det är kolhydrater eller fett som är boven i dramat. För mig är det helt klart så att det handlar mer om mikronäringen som påverkar ämnesomsättningen. Jag experimenterar med diverse olika idéer för att upp ämnesomsättningen på topp med mätvärden som tex orka träna, hålla mig varm i hela kroppen, även händer och fötter samt att sova gott på natten.