Bajsbollar
(1/4) > >>
hemul:
Nu har inte bara barn utan även främmande vuxna ätit mina moddade negerbollar utan att rynka på näsan, så jag tänkte jag skulle lägga ut ett ungefärligt recept, för nåt exakt har jag inte, se!  :tongue:

Inget nytt att göra bajsbollar på kokosflingor istället för havregryn, men jag tycker de blir lite väl tuggiga. Det är det det här receptet åtgärdar.

Behövs:
200 g kokosflingor
smör
grädde
kakao
stevia (eller annan sötning)
(strösocker)

1. Mixa hälften till 2/3 av kokosflingorna till mjöl (lite drygt hälften blir bäst tycker jag, men smaken är som baken).

2. Häll resten av kokosflingorna i en bunke. Droppa över 50 g grädde och låt flingorna stå och svälla och mjukna åtminstone en halvtimme. Rör om lite några gånger. Ta lite mindre grädde om ni har mycket mindre än hälften av flingorna. Det ska inte bli blött, bara mjukt.

3. Sprinkla över stevia och kakao till angenäm styrka och smak. I med kokosmixet och en lagom klick mjukt smör (behövs inte så mycket smör som annars i.o.m. grädden och kokosmixet). Blanda järnet.

4. Låt stå i kylen ett tag så blir det inte så kladdigt att rulla bollar. Rulla bollarna i stösocker om ni vill. Man kan med fördel göra mycket och förvara bollarna i frysen.

Det lilla sockret som fastnar är inget större problem kolhydratsmässigt, men vill man unvika socker helt så hoppar man över det och sötar kanske bollarna lite mer istället. Jag håller dem ganska osöta, bara så chokladen smakar gott. Sockertricket är ändå bra ifall man vill bjuda normalkostare på bollarna. Då kan man ju rulla dem innan man serverar. Det lilla sockret kamoflerar steviasmaken och hittills har ingen tyckt de varit konstiga på något sätt.
Mynlen:
toppen att veta, tack!
Tina:
Jag tar väldigt illa vid mig av att du kallar dom negerbollar.
hemul:
Förlåt. Men det har ju alltid hetat det.  :sad:
Mynlen:
Nu har jag testat något som liknar detta, inte helt dit recept men att ha grädde i kokossen först det gjorde jag.

Stevian gillar jag inte så mycket märker jag. Trodde det inte skulle märkas annat än litet sött men jag vet inte. Kanske jag fortfarande "vill" ha sockersmaken ist för bara sött. jobbigt med mitt sötbehov jag har ibland.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida