Ja jag menar att strikt LCHF är inflammatoriskt eller vad man ska säga. Just pga att kroppen hela tiden tvingas skapa ketoner. Det är ju de tankarna Perfect Health Diet bygger på och där man räknat fram ett minimum på ca 50 g kolhydrater om dagen. Om man nu inte tränar en massa för då behöver man naturligtvis mer till musklerna också.
Perniciös anemi är en autoimmun sjukdom, precis som många av de övriga "nya" sjukdomarna som inte traditionella kulturer led av - oavsett hur mycket kolhydrater de åt. Däremot är det vanligt bland veganer men frågan är om grundorsaken är densamma. Förmodligen beror det snarare på att de äter för lite kött.
Och här jag kan inte låta bli att fnissa lite åt ironin att någon på LCHF fått samma brist som Durianrider har. Han som lever på bara rå frukt.
Jag tror att de flesta av de autoimmuna sjukdomarna har en glidande skala. Det är ju inte så att man är helt frisk ena dagen och nästa dag har man diabetes typ1. Man är inte smal ena dagen och fet nästa dag. Däremot vet man att har någon en autoimmun sjukdom så är risken stor att man får en annan. Glutenintolerans och diabetes T1 är tex starkt sammankopplade. Har man det ena (kommer inte ihåg vilket som är vanligast att få först) så är chansen typ 70% att få den andra.
Jag tror inte att Monique har perniciös anemi men jag tror uppriktigt att det finns en risk att hon får det om hon fortsätter superstrikt. Om nu LCHF är så hormonnormaliserande så borde hon verkligen kunna tillgodogöra sig B12 av alla vitaminer med tanke på livsmedlen hon äter - tycker jag. Men trenden är ju ofta att de som äter LCHF drar ner mer och mer på kolhydraterna efter som de bara blir mer och mer känsliga för olika livsmedel som från början funkade jättebra. Jag tänker på nötter, bär, grädde, CF medmera. Trots att de äter så lite kolhydrater så blir de ändå bara känsligare och känsligare.
Jag har inte följt Moniques blogg dagligen så jag vet inte riktigt var hennes experiment för henne. Jag vet att tidigare så testade hon morötter och fick inget bakslag på det så det var ju positivt i alla fall men jag vet inte om hon vågat fortsätta på den vägen.