Jag ser på datumet att jag har verkligen legat nere under gångna vintern, drivkrafterna försvann totalt i november.
I februari konstaterades en rejäl järnbristanemi vid en operation.
Jag börjar vara vid liv igen efter detta och livslusten är tillbaks, men oj vad nere man hamnar utan järn.
Man kan inte ana det innan man har varit där själv.
Men efter en järnkur på 2 månader hade mina värden förbättrats HB 105 till 128 och järnet från 3,6 till 6,8 ( eller något sådant) på skalan 7-25
Så jag ligger fortfarande lite lågt, men är vid LIV!
Så nu måste jag käka ytterligare 7 veckor järntabletter och balansera magen med fröer/nötter/ dadlar och katrinblommon.
Lika så har jag varit envis att det måste finnas någon naturlig väg att minska rikliga mens ( som orsakar min järnbrist) och tror mig har hittat det också!
jag snackade lite extra med "ursprungsliv", hon tipsade mig om vitamin K2 och jag började käka det en per dag.
Nästkommande mens var mindre än vanligt, men inte tillräckligt, perioden blev också ett par dagar kortare än vanligt.
Sedan läste jag mer om K2 och fick höra av en bekant att medicinen cylok ( vad det nu heter, som ska minska blödningen) är ungefär samma sak som K2.
Däranefter kollade jag noga boken " näringsmedicinsk uppslagsbok" och dubblade min k2 vitamin intag. och direkt när mensen började tog jag 4 tabletter.
Nu kan jag konstatera att mängden ligger på helt hanterbar nivå, mer än 1 dl men långt ifrån 2dl +
Det här kan jag leva med. Tidigare har jag behövt menskoppen och nattbindan som säkerhet och ändå fått tömma koppen var och varannan timme
under det värsta dygnet. Nu fanns det ingen känsla av vårflod alls.
Nu gäller det att hitta en balans med K2 och järntabletter och käka lite extra lever och nässlor!
Och om ni undrar så mår trädgården prima. Lökar tittar upp och potäter med. Väntar med spänning på palsternacka och morötter.
Kål, tomat, gurka, pumpor, blommor väntar bara att regnet slutar och jag kan börja plantera ut allt.
vi äter fortfarande egna palsternackor, morötter, potater, broccoli och pumpa från förra årets skörd + alla bär.
Nya skotten finns redan mängder av spenat och sallad + mangold, vitlöksblad, ramslök, nässlor, kirskål
Ni hör väl att jag lever?