Jag har definitivt inte sandjord, men inte någon blålera heller, någon form av vanlig fyllnadsjord, mer åt lerahållet.
Hård som sten om man inte luckrar ordentligt.
Jag har länge odlat använt klippt gräs som täckning. och det i verkligen i mängder!
I början fick jag säckvis gräs varje veckan av en granne som gödslade så att tomten är som golfbana.
Men nu får vi släpvangsvis från " prästgården " där kyrkogårdsförvaltningen klipper gräset,
den tomten närmar sig nog en hektar.
Därifrån kommer alltså lasset 3-4 gånger under våren-försommaren.
under juli-augusti händer ingent speciellt med jorden.
Förra hötsten fattade jag för första gången att jag kan få även ett lass löv från samma ställe,
så jag gjorde en beställning och fick!
grannar måste ha tyckt att vi är komplett galna som samlar hem en sådan hög löV EXTRA!
Resultatet var ännu bätte jord nu på våren, massa maskar som pysslade nästan genom vintern och nästan ogräsfri odlingsyta!
Vi hade först en varmkompost ( numera två) och dessa töms oftast på hösten till någon av landen)
Vi har öppnat nya land pö om pö, så man ser en tydlig skillnad mellan dom gamla och nyare landen.
Den äldsta har en sådan jord att man kan gräva där för hand om man vill plantera något, medan de nyaste måste greppas varje vår för att kunna börja.
Så det bästa är om du kan fixa lassvis välbrunnen gödsel och organiskt material, jag skulle satsa på upphöjda bäddar och inte gräva ner alls, stenar tar nog aldig slut hur långt du ens skulle gräva....