Här syns tomten från Norr-hörnet :
Om ni tittar noga så ser ni att det finns tre områden i rad med en gräsmattagång i mellan.
Den äldsta sonen har jobbat flitigt med alla kanter. Han har tagit ett spadetag och vänt klumpen om.
Sedan ska den minsta få gå där och trampa dom till samma höjd som gräsmattan är.
Det blir lätt att köra med gräsklipparen då.
I området närmast finns det ett litet jordgubbsland och bakom den krukade plantor ( försynthia, bärbuskar, boxbom och pelartuja).
Alla är från egna sticklingar/ avläggare.
Närmast ska det bli pumpor och till höger har den äldsta sonen vänd lite till yta där jag tänker ha allahanda potäter.
jag kunde sambeställa med en snäll odlare röda, blå och längsamla eko-potatis från tyskland.
Jag ska leta efter några vanliga vinterpotäter också.
Mitt i pumpalandet kommer jag plantera majs och kvastgräs och i dom ska det ringla bönor.
Området i mitten har det funnits över 10 pallkrager, men de började murkna och var ett ypperligt ställe för alla myror, så
dom åkte till tippen i mars. Därför är odlingsbäddarna där lite höga.
Där ska det odlas kål-växter i år. Jag sådde det flesta kålen igår: vitkål, grönkål i olika valörer, brysselkål, broccoli och blomkål.
Längst till vänster i det området tänker jag ha mängder av solrosor och låta ärtor ha solrosor som stöd.
Jag har även samlat klippta grena på hög och tänkte att vi kan fläta lite stöd åt alla klättrare där mellan majsen eller solrosor.
Solrosor har jag tänkt samla fröer, spara till vintern och sedan odla groddar av dom till smoothies.
Det tredje området närmast tuja-häcken är tänkt till rotfrukter ( palsternacka, morötter och lite rödbeta och rotselleri)
Där växer även de flesta vinbären, två krusbär och ett område vanliga röda hallon.
Då har vi passerat halva trädgården