Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:26:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: odlingsläget  (läst 5933 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.03.29 - 20:38:23 »

Så här i slutet av mars det set ut följande:

under lampan i vardagsrummet står det små plantor av rotselleri och mängder av sommarblommor som väntar på omskolning.
Vid fönster står det 40 tal paprika/chiliplantor, de är ca. 20-25 cm höga och  vill gärna blomma, men jag nyper bort blommorna än så länge.
Vid fönster växer också pelargoniesticklingar, stevior och basilika, och ärt-solrosskott till smoothies.

Just nu är det tomt på förrådet underlampan +15 grader, men det är bara en tidsfråga när det kommer nya plantor dit.

I växthuset finns det 50-tal tomatplantor på gång, några tidiga tomater väntar på omplantering till en hink så att det kan börja producera. Där finns även mängder av omplanterade perenner och sommarblommor och små strån av gullök, rödlök, salladslök, purjolök, kinesisk gräslök.
Timjan, tidiga solros

Om en vecka eller två är det dax att så alla kålväxter, någon tidig gurka.
I slutet av april blir det majs, gurka.
och i maj pumpor.

någon gång i april börjar även utesådder av rotfrukter och lökar...

Så där ungefär har jag det just nu  :flirting:
Hur ser det ut hos er andra odlare?
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2012.03.29 - 21:14:50 »

Här är det tomt, men jag har lite paprikafröer som ska sås. Någon gång. I framtiden. För tillfället roar jag mig med att försöka grodda saker. Bara det är ju jobbigt! De ska ju sköljas minst två gånger per dag. Svårt att komma ihåg!  :blush:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2012.03.29 - 22:38:49 »

håller med dig att det är lätt att glömma att skölja groddar, därför har jag mina nuförtiden på torstället på diskbänken, då syns dom varje gång man kommer till köket och då är det svårt att ignorera dom  :flirting:

OM du känner för att odla paprikan i år, är det sista läget att sätta fröer på jorden NU.
Annars kan du vänta med fröerna till nästa år också, paprikafröer går att spara några år. :nod-yes:
Men sätt på gång nu, så får du sköna paprikor i september!
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2012.03.30 - 01:34:09 »

Jag ska sätta paprikan i år. Har bara varit för lat för att pilla ner fröerna i jord och sådär. För övrigt, så får det bli paprikor när och om det vill. Jag är glad bara det gror! Blir det sen frukt, så blir jag överlycklig!  :lol:
Hur länge brukar paprikaplantor hålla, förresten? Ett år, två år eller mer?  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2012.03.31 - 13:06:44 »

Dom är fleråriga, jag har testat att övervintra, men de får lätt löss på vintern.
Om man har 1-2 plantor så orkar man se efter lössen och spraya lite vatten på dom också.
Men det var omöjligt att försöka hålla liv en hel bataljon paprikor
Om du har en lampa till dom på vintern så är det häftigt när de börjar blomma i januari och man kan plocka frukt februari-mars!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544