Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:49:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När man måste ha något att tugga på...  (läst 30342 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« skrivet: 2012.02.15 - 21:07:26 »

Hej! ¨

Jag är ny här och har provat lågkolhydrat kost ett litet tag (en stund innan december och så nu från nyår).
Jag har dock ett litet problem med återfall sisådär en gång i veckan. Det funkar jättebra framt till torsdag/fredag då jag kan vräka i mig socker :( Jag har även ett problem med att jag vill äta på något hel tiden i bland. Det behöver inte ens vara sött ^^

Så, jag lagade en rätt i vilken man skulle ha kokosflingor här om dagen, och dom innehåller ju mycket fett och sådär, dessutom är det gott. Kan det vara ett bra substitut för annat att tugga på? Eller kan det medföra problem? Skulle verkligen vara bra om det gick att tugga på kokosflingor i stället för socker :)

Tack på förhand!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.02.15 - 21:11:37 »

Hej och välkommen till oss!  :wave:

Sånt där brukar ge sig efter ett tag. Men den verkliga experten på knaper är idalinda. Hon tuggar på is. Men kokosflingor låter väl rätt bra. Fast tuggar du det hela dagarna lär du inte orka så mycket mat.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #2 skrivet: 2012.02.15 - 21:22:41 »

Nej, hela dagarna orkar jag inte med! Jag har hällt upp ett par äggskålar (tror de rymmer ungefär en matsked) under dagen. En på förmiddagen och en på eftermiddagen och det stillade knaperbehovet bra :D
Fast jag funderar nästan på en till... Det kryper i tänderna T_T

EDIT: tack för välkomnandet föressten :D *tankspridd*  :rolleyes:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2012.02.15 - 21:28:23 »

För mig funkar brieost bra. Man orkar inte så mycket. Lidls är godast :-) jag har läst att man kan köra bitar i micron så blir de som ostbågar. Vanliga ostskivor i micron är också gott. Eller parmesanchips. Oj nu blir jag sugen.
Loggat

Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #4 skrivet: 2012.02.15 - 21:33:49 »

Tack för tippsen!
Tyvärr tycker jag inte om brieost :( Men ostskivor äter jag gärna! Problemet med dem är väl bara att osten tar slut så fort  :wacko:
Vad är permesanchips? Gör man dem själv?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.02.15 - 21:41:32 »

Jamen så små mängder är det väl inget problem med! Fortsätt med det du om det funkar. Jag tänkte om du satt och mosade in hela nävar dagarna i ända.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #6 skrivet: 2012.02.15 - 21:44:03 »

Ugh, jag tror jag skulle må illa då  :nod-yes:
Bara en matsked ger massa mättnad och sugstill  :eeek: Det är ganska häftigt tycker jag!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2012.02.15 - 23:41:52 »

Hej och välkommen  :flowers: Linika!
Här kommer knapringsexperten  :loony: Idalinda.

Några år sedan trodde jag att jag hade hittat den optimala knapret.
Jag tog ett glas mezeyougurt och blandade i rikligt med linfröer.
Sedan knaprade jag dom i mig en-och-en  :laugh: linförerna.
Jag höll på så ett bra tag innan jag fattade att sådana mängder linfrö dag ut och dag in var inte nyttigt alls.

Nu har jag hittat en ny substitut... isbitar, det är en konst att låta dom " smälta " lite så att de är lätta att knapras  :biggrin1:
Och samtidigt löser jag mitt eviga problem: jag är nästan aldrig törstig och tror att jag dricker för lite.
Inga kolisar, inga kalorier :yay:

På allvar, tror jag att kokosflingor är jättebra allternativ, jag är inte så förtjust i kokossmaken själv så jag är inte ens sugen på att testa.
Men om du kommer på något annat roligt att knapra, så kan vi byta erfarenheter.
Rostade solrosfröer?
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2012.02.16 - 00:24:01 »

Isbitar är förvisso fantastiska, men om man vill ha något mer matigt, så är faktiskt ostchips riktigt gott. Att smälta några små högar med ost och sen äta som det är eller med dip är himmelskt gott. Annars gillar jag popcorn. Knappt något fett, men mycket kolisar.  :bg:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #9 skrivet: 2012.02.16 - 01:29:27 »

Jag har inte ätit popcorn på 31 månader, kanske man skulle..  :ignore:
Mitt problem är hunger, som en baby, efter fyra timmar är jag hungrig det skriker i magen. Både före och under lchf är det likadant.
För det mesta äter jag mig bara ohungrig, inte däst eller proppfull.
Den senast månaden är knäcke med mycket smör min "svullo"  :blush:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.02.16 - 07:58:02 »

Isibitar är mest gott på sommaren tycker jag :)
Jag knaprar på några spetskålblad eller litet isbergssallad om tuggsuget blir för stort. spetskålen har jag ofta färdigstrimlad i kylen, för vi har då ätit "pasta" innan. Då är det litet att äta som chips.
Jag har också haft en period jag var tokig i ostchips: dubbla ostskivor i mikro 3-4 minuter och då blir dom knapriga. Och matiga...
rostade solrosfrön är kanske en ide också. Men det jag själv tycker: är det (för) gott blir man lättare sugen igen. Så jag försöker hitta saker som inte är allt för goda .

Välkommen hit förresten!
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2012.02.16 - 08:39:34 »

Parmesanchips finns att köpa men är enkelt att göra själv. Antingen i micron eller ugnen. Riv osten och lägg i högar på ett bakplåtspapper, kör i ungen på ca 200 grader
Loggat

Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #12 skrivet: 2012.02.16 - 09:55:27 »

Tack alla för det varma välkomnandet!

Det känns som att jag har fått massor med bra tips på annat att knapra på när jag har tröttnat på kokosen (jag är en periodmänniska, så det kommer jag säkert att göra). Jag provade just att göra ett premesanchips, och oj vad det var gott! Nu kan man ha fredagsmys utan att behöva bli frestad till att äta chips/godis! :D   
Hur länge håller sig ett ostchips bra? Bör man äta upp det inom någon timma, eller funkar det bra att göra dem en fredag och äta på lördag?

Isbitar låter spännande, jag har alltid gillat att tugga i mig isbitar när jag druckit upp dricka i vilken jag haft dem. Jag får prova det någon gång! Det kan nog vara riktigt härligt att tugga på dem om somrarna när det är varmt  :lol:

Hos mor min har vi naturella solrosfrön, som mest mamma knaprar på, men även jag börjat äta. Har tidigare inte varit så förtjust i varken frön eller nötter men jag har blivit bättre på att äta det  :biggrin1: Hos pappa har vi saltade, dom tycker jag är godare, men vill man undvika salt är det ju inte så smart. Rostade låter spännande. Rostade sesamfrön är ju ruskigt gott!

Jag ska komma ihåg att skriva här på forumet om jag kommer på något annat gott att knapra på :3
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2012.02.16 - 11:58:25 »

Ostchipsen håller sig flera dagar men kan bli mjuka och då inte lika goda. Förvra dom i kylen.
Loggat

Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #14 skrivet: 2012.02.16 - 13:18:05 »

Tack så mycket! Då vet jag det  :cheese:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544