Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:51:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Subcalva  (läst 47660 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2012.02.16 - 19:39:50 »

 :flowers: till Subcava och välkommen hit!

Jag har ingen aning om vad min mens har med din trivsel att göra, men det är helt i sin ordninga att man inte
alltid fattar allt här...

Jap, det stämmer att vi alla äter lite olika, jag tål inte mjöl och mjölk ( får snuva av dom) och har därför börjat ta lite recept från rawfood-böcker, alltså mer frukt på schemat.
Vi odlar också våra egna grönsaker på vanlig villatomt, och de räcker i princip året runt. Det innebär att vi äter alla grönsaker,
 rötter och blad  efter årstiden och hur de kan förvaras.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2012.02.17 - 11:29:04 »

Det är det som är så skönt med det här forumet. Man får yttra sig utan att få verbala smockor. Bara Hemul som gärna smackar till folk i huvvet ibland. Men då får man krama henne tillbaka. Hon är som ett barn som behöver kramar när hon blir våldsam.  :flirting: :inlove:

Välkomna både Subcalva och Linika.  :flowers: :flowers:

Idalinda, rötter är ju "godkänd" LCHF-mat numer. Det har doktorn sagt.  :worshippy: :lulz:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #17 skrivet: 2012.02.17 - 12:37:21 »


Välkomna både Subcalva och Linika.  :flowers: :flowers:
Tack! :D Stämningen på det här forumet är verkligen jättetrevligt :3


Idalinda, rötter är ju "godkänd" LCHF-mat numer. Det har doktorn sagt.  :worshippy: :lulz:

Det har väl Annika. D sagt sedan 2005? I moderata mängder i alla fall o.o Det är något jag kan hålla med kritikerna om i bland, det är lite rörigt med alla olika inriktningar, även om grundiden är väldigt simpel :)


Jap, det stämmer att vi alla äter lite olika, jag tål inte mjöl och mjölk ( får snuva av dom) och har därför börjat ta lite re
Vi odlar också våra egna grönsaker på vanlig villatomt, och de räcker i princip året runt. Det innebär att vi äter alla grönsaker,
 rötter och blad  efter årstiden och hur de kan förvaras.
Det här tycker jag är riktigt facinerande :o Synd bara att jag är så lat och pappa helst vill ha gräsmatta (han är sckså lat)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012.02.17 - 12:37:29 »

Idalinda, rötter är ju "godkänd" LCHF-mat numer. Det har doktorn sagt.  :worshippy: :lulz:

MYCKET rötter till och med!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #19 skrivet: 2012.02.17 - 20:19:59 »

Jag säger som Sorla; Välkomna hit både Linika och Subcalva.  :bearhug: Ja, här är det jättetrevligt. Jag läser visserligen både Kostdoktorn och A.D. men det är lite för mycket elaka och vassa kommentarer där. Men det finns en hel del bra också. Men Fetbobba är bäst, enligt mig. :smile:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #20 skrivet: 2012.02.17 - 20:29:49 »

Jag säger som Sorla; Välkomna hit både Linika och Subcalva.  :bearhug: Ja, här är det jättetrevligt. Jag läser visserligen både Kostdoktorn och A.D. men det är lite för mycket elaka och vassa kommentarer där. Men det finns en hel del bra också. Men Fetbobba är bäst, enligt mig. :smile:

Jag läser också på Kostdoktorn och A.D. Men känner verkligen att stämningen inte är lika välkomnande där. Där kan man hålla koll på intressanta saker, nya rön och klavertramp, vilket alltid är kul, men det känns inte riktigt som rätt ställe att vända sig för att hitta gemenskap :/
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #21 skrivet: 2012.02.17 - 23:47:41 »

Linika
"klavertramp" ?   :loony:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #22 skrivet: 2012.02.17 - 23:58:29 »

Det brukas ju tas upp när någon 'motståndare' säger något riktigt dumt :P
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #23 skrivet: 2012.02.18 - 09:51:06 »

Tack, tack för alla välkomnande tillrop!

idalinda, jag läser intresserat om dina smothies och tycker de stämmer väl in i min näringsteori.  :smile: Jag kan mycket väl tänka mig att prova i sommar när kirskålen börjar växa.

Det kategoriska synsättet hos många LCHFare är det jag tycker sämst om. När man försöker diskutera studier som pekar på motsatsen till vad LCHF säger så börjar ofta personargumenten komma. Det är en anledning till att jag nästan inte läser på Kostdoktorn längre. Dessutom tycker jag att Doc själv mer och mer kör löpsedelsteknik på sina inlägg och är sen i stort sett frånvarande i diskussionerna i kommentarerna. Jag skulle vilja se lite mer analys av olika studier med Docs kommentarer. Då skulle det kanske ge mig något i utbyte.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2012.02.18 - 10:08:20 »

det är han inte interesserad av. jag läser mest kommentarerna för det finns ju en hel del som säger vettiga saker. Men eftersom Doc själv sällan argumenterar tycker jag som du, det blir löpsedligt...

Det JAG gillar(de) mest av LCHF i början är att man kan anpassa den till som du vill ha den. Ofta fick jag frågan: får du äta det eller det. Mitt svar, jag får äta ALLT, men jag avstår. För det är ju upp till mig hur mycket kh jag äter.....

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012.02.18 - 11:13:30 »

Jag tycker det har blivit mer veckotidning än löpsedel.  Tröttsamt med alla kändisar och halvkändisar.

Dessutom varkar allt positivt som sägs om LCHF automatiskt vara bra, vilket jag inte håller med om. Nu senast publicerade en känd idrottsprofil en samling floskler som jag sällan sätt maken till. Och alla jublar att det är toppen. Suck.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #26 skrivet: 2012.02.18 - 11:14:08 »

Det JAG gillar(de) mest av LCHF i början är att man kan anpassa den till som du vill ha den. Ofta fick jag frågan: får du äta det eller det. Mitt svar, jag får äta ALLT, men jag avstår. För det är ju upp till mig hur mycket kh jag äter.....

Det är min tolkning av LCHF också men beroende på var man är så stämmer det inte riktigt. På KiF är det helt mängden kolhydrater per dag som styr och enligt LCHF-magasinet går den övre gränsen för LCHF vid 50 gram. Men skriver man att man äter havregrynsgröt så är det inte LCHF även om man håller sig under 50 gram. 
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.02.18 - 11:17:44 »

Det är ju ett framsteg för KiF i så fall. Där var man ju helt inne på hur många procent en produkt innehöll förut.

(Ja, jag läser där ibland och t.o.m. skriver nån kommentar numera, men jag kollar bara de översta trådarna på måfå, så jag hänger inte med i svängarna. Men även jag har ju märkt en svängning från det rabiata. Det var därför jag började läsa lite mera. Plus att cookies funkar nu så jag slipper logga in varje gång som förut.  :sneaktongue:)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #28 skrivet: 2012.02.18 - 11:28:43 »

Jag tycker att det är roligt att läsa vad de som är lite fanatiska tycker (mest för ren underhållning), men här kan man diskutera kost som får en själv att må bra, även om det skulle betyda att man behöver gå upp i mängd kolhydrater.

Jag tycker att man ser en hel del kommentarer hos kostdoktorn som menar att man måste anpassa kosten efter individen, men när det kommer till kritan så får man verkligen inte äta mer kh än vad som anses vara LCHF gränser. På det viset kan man ju inte föra en givande och kritisk debatt. Då blir det mest bara en inbördes beundrarklubb :/ Inte konstigt att personer som är kritiska till kosten tycker att det är sektvarning på det hela :o
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.02.18 - 11:40:52 »

Jag tror det där med anpassning mest gäller vilken typ av födoämnen man eventuellt ska utesluta, vad man "tål". Tål man mjölkprodukter, nötter o.s.v. Inte så mycket mängden kolhydrater som varifrån de kommer. Men säker är jag inte. Motsägelserna är många.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544