Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:58:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: riktigt gröna saker  (läst 48434 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #30 skrivet: 2016.05.31 - 20:55:51 »

Det ser riktigt bra ut! Själv har jag roat mig att flytta odlingsbäddar i helgen. Tack och lov bara två stycken. De där ser lättare ut att flytta.  :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2016.05.31 - 21:31:04 »

Ja, men de är jobbiga att vattna! Man kan ju inte hälla på iom att det inte är nån avrinning. Jobbigt att stå och spraya flera gånger per dag. Får hitta nån hällmoj som man kan hälla bara en tunn stråle med, kanske en tom såpaflaska eller nåt skulle funka.

Tycker det är väldigt god smak, men vet inte riktigt vad man ska göra med det. Har bara klippt dem i mindre bitar och ätit med vinegrätt. Det är gott, men känns lite lustigt med alla strån. Gurka och sallad tror jag skulle passa bra att blanda med - och bli fint, helgrönt - men det köper jag aldrig för eko är så dyrt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2016.06.01 - 08:14:06 »

Nu kom jag på något som var väldigt gott. Jag hade stekt potatis och gröna bönor till fläskkarrén och slängde i en näve ärtskott på slutet, bara en minut så att de sjönk ihop. Då slapp man den där grässtråkänslan och smaken blev intensivare, tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #33 skrivet: 2017.02.20 - 13:33:25 »

Hur gjorde du för att det skulle gå bra då?

Kom du på ngt med tunn stråle? Brukar alltid sticka hål i en petkork sätta tillbaka den på flaska med vatten när man grillar för att släcka bränder i grillen, borde funka till ärtskott också.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2017.02.20 - 14:21:17 »

Vad dillar du om?  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #35 skrivet: 2017.02.20 - 14:54:19 »

Hur gjorde du för att odla ärtskotten för att de inte skulle mögla. I början slängde du dem ju. Du får väl läsa din egen tråd om du glömt lol.  :rolleyes:

Till att vattna med tunn stråle var petflaska ett förslag om du ska odla igen. tänkte testa odla.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2017.02.20 - 15:06:08 »

Jag odlade i jord i fönsterbräda. I såna där köttråg. Men måste ha rätt stor yta om det ska bli nåt. När det möglade följde jag idalindas tips och la uppblötta ärtor på papper och så fick det stå mörkt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #37 skrivet: 2017.02.20 - 21:39:44 »

Jag gjorde ett försök med mina ärtskott. De möglade. Sen odlade jag i ett innedrivhus. Med lock över. Det går inte att ha stora nakna jordtråg i vårat hem, för katterna lär ju sprätta iväg allt när det är kul att gräva och använda hela anrättningen som toalett. Det blev en massa skott att äta, men sen dog de och jag orkade inte börja om igen. Det tar en sjuhelsikes plats. Ikea säljer någon variant som jag har varit nyfiken på. Men det drar ju iväg och blir så dyrt. Den får dessutom inga lysande recensioner här... http://www.hemmaodlat.se/blogg/ikea-odla-inomhus-recension/?gclid=CjwKEAiAxKrFBRDm25f60OegtwwSJABgEC-ZjhD0zErVfWVlUxfO8PvYlzR3ElPmiPs4ADduQ-x9lhoCnwTw_wcB Det var förövrigt en trevlig sida. Synd man inte bor i Malmö bara.... Hade varit kul med en kurs i ämnet....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2017.02.20 - 21:54:48 »

Köttråg funkade rätt bra. Du kanske kan ställa ovanpå nåt skåp dit katterna inte kommer?

Nu vet jag, såna där skobrickor som vi pratade om förut! De är ju jättestora.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #39 skrivet: 2017.02.20 - 22:26:02 »

Nä, jag har inget ställe där katterna inte skulle komma åt.  :shake_head: Men jag skulle verkligen vilja kunna odla inne. Får klura lite mer och läsa på sidan jag länkade. Den verkar informativ. Kanske jag kan bygga något.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ary
Gäst
« Svara #40 skrivet: 2017.02.21 - 12:55:16 »

Man kan ta 3 skobrickor sätta ihop dem i 3 våningar med kraftiga snören och hänga från taket, det skulle katterna kunna låta bli om de är någorlunda mogna.  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2017.02.21 - 13:45:59 »

Tycker tvärtom det låter som rena julafton för katter, jag.   :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #42 skrivet: 2017.02.21 - 16:58:48 »

Inte min 17.5 åriga Molly.  :bg:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #43 skrivet: 2017.02.22 - 16:38:12 »

Men för mina 5 och 1,5 åriga kräk låter det som en underbar plats att vara på. Och man måste ju få till bra belysning för odlingarna också.

Jag satt och läste en god stund på sidan. Om jag ska lyckas med en odling som räcker till hela familjen lär jag får ha odlingar i hela huset. Undrar om jag får det för min familj.  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2017.02.22 - 17:34:13 »

Idalinda fick ju.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544