Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.09.19 - 18:56:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: experimentet gröna smoothies  (läst 113022 gånger)
0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #45 skrivet: 2011.11.10 - 22:03:18 »

Grejen var just att det finns mångder av vitaminer och mineraler i bladväxterna, man kan bara kolla värdena på grönkål...
Boutenko jämförde värdena mellan morots rot och morots blast, rödbeta rot och rödbeta blast osv.
Skillnadena var oftast det dubbla till bladens fördel och i vissa fall 1000faldigt. Häpnadsväckande!
Speciellt för mig som odlar. Det vore alltså smartare att äta bladen och sälja rötterna.
Det kommer vi nog göra under sommaren, käka massa bladgrönt.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #46 skrivet: 2011.11.10 - 22:14:59 »

Ja det var därför jag tänkte jag skulle blanda spenat och apelsin, men om spenat inte innehåller så mkt järn som jag trodde och det finns ju frukter med  mer c-vitamin än apelsin så spelade kanske inte så stor roll eg.

Spännande, måste se om de böckerna finns på bibblan. Jag beställde Grönt för livet eller vad den nu heter på nätet här om dan.

Det där med fyra dagar mellan bladgrönsksorterna har jag också läst ngnstans, det stod ngt om alkalier (?) som kunde ge en problem om man åt väldigt mkt av samma sort alkalie. Typ :laugh: Kommer inte riktigt ihåg vad ämnet hette men man kunde få allergiska reaktioner om man åt för mkt var iaf kontentan.

Volymdelarna hade jag inte läst om innan, tack  :flowers: Jag slänge bara i lite. En påse spenat och en apelsin började jag med, plus två glas vatten. Men det smakade inte så gott :nonono: så därför slängde jag ner ett stort äpple och lite annat krafs med. Kan tänka mig att det blir gott med bär, de ger ju så mkt smak!

Intressant om rötterna och blastens näringsinnehåll!!  :nod-yes: :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #47 skrivet: 2011.11.12 - 18:54:17 »

Här finns det en bra sammanfattning från boken om hur man ska blanda drinkar.

http://friendlyfruits.se/friendlyfruits.se/friendlyfruits-nyheter/Poster/2010/2/17_Riktlinjer_for_grona_smoothies.html
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #48 skrivet: 2011.11.12 - 20:48:34 »

Alkaloider var det ju jag menade med alkalier  :lmao: Lät konstigt när jag skrev det  :lmao:

Jag har inte gjort ngn mer smoothie sedan sist, första jag gjorde  :laugh: men har en till påse babyspenat jag tänkte tillreda, ska bara komma på vad jag ska blanda med. Jordgubbar och banan kanske? :dribble: Om de kan trycka 2 stycken 70-gramspåsar på en dag borde jag kunna trycka 2 stycken 65-gramspåsar på 3 dagar  :whink:

Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #49 skrivet: 2011.11.13 - 18:48:53 »

Idalinda! Jag funderade på om man inte kan göra smoothies på groddar och skott och såg nu greenroom att det var ngn som hade gjort en groddsmoothie! Då behöver man ju inte köpa importerat grönt utan kan odla sin smoothie på fönsterbrädet under vintern :flirting:

p.s. vet inte hur näringsinnehållet ser ut i groddar/ skott jämfört med bladgrönt...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2011.11.13 - 19:03:05 »

Brukar de inte köra sånt där vetegräs också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #51 skrivet: 2011.11.13 - 19:14:05 »

Jo en del äter väl vetegräs med men det hade inte jag tänkt göra iaf. Ska tydligen vara väldigt starkt och är man känslig mot vete så kan man vara känslig mot vetegräset också vad jag förstått.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2011.11.13 - 19:25:39 »

Jaha, är det bara vetestrån? Jag trodde det var en helt annan art!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #53 skrivet: 2011.11.13 - 19:37:25 »

Nä jag vet inte alls, tror inte det är vetestrån. Det ser väl ut som gräs? Men har läst ngn tråd där det stod att de var känsliga mot vetegräset och känsliga mot vete också (inte gluten utan sjävla vetet) och att det var andra som var det med. Kanske är nära släkt? Ingen aning faktiskt.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #54 skrivet: 2011.11.13 - 19:59:10 »

Vart försvann mitt svar??? :eeek:

Men kort : det går att göra smoothies av groddar, men bara två gånger i veckan.

Här finns många sorter:http://www.runabergsfroer.se/?m=303

Jag funderar också testa lite vinterodlingar i växthuset, sådana gröna blad som gillar växa i låga temperaturer.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #55 skrivet: 2011.11.13 - 20:01:34 »

Varför bara två gånger i veckan?  :sad: Även om man gör på olika groddar? Jag groddar inget för tillfället, har ingen groddburk och silduk fanns inte att köpa så här års.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2011.11.13 - 20:03:20 »

groddburk är vilken burk som helst och silduk, det fungerar bra med en gammal strumpbyxa om du har den, eller en bit vanlig bomull. Tar litet längre tid tills vattnet är ute men med strumbyxan går det fort. Jag har aldrig haft speciell burk eller duk.. Till att göra groddar vill säga!
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #57 skrivet: 2011.11.13 - 20:06:14 »

Ja, men jag hittar ingen silduk att köpa juuue  :tongue_wag: Vill inte grodda i en gammal strumpa heller  :lick: Jag har hittat en groddburk på nätet som jag vill ha, de är rätt så billiga, men de går inte att köpa här i stan vad jag sett och sidorna jag hittade just de burkarna på på nätet verkade inte så tillförlitliga att jag vill beställa från dem...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2011.11.13 - 20:13:26 »

silduk o silduk, köp en NY nylonstrumpa. Oanvänd. Silduk extra billig.

Men jag förstår. Du vill ha prylen  :laugh:
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #59 skrivet: 2011.11.13 - 20:18:00 »

Jag vet inte varför man inte kunde använda groddar oftare... det är en av dessa matgåtor.

Jag anväder också bara en bit " myggnät" lite lösara tygbit med en gummisnådd runt.
Men funderar om en sådan fin anläggning är värd en investering.
Mamma till mina kompisar på 80-talet köpte en sådan apparat och den såg lite rolig ut.
Mer vet jag inte :flirting:
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544