Nu behöver jag lite bollplankor och åsikter och fakta och allt.
Jag har under veckan börjat läsa boken " matens pris" Så här är det : fläsk från Danmark kostar 50kr/ kg medan ekobonden i Skåne tar 450kr / kg och får allt såld!
Vi är alltså i händerna i en grym grym köttindustri.
Under samma veckan har jag träffat en glad och positiv tjej, vegetarian sen barndomen och nu 7 månader tillbaks " rawfood" -ätare.
Hon berättade om hälsoförbättringar och välmående.
Hennes mat värms inte upp mer än till 42 grader och hon blandade smoothies av bladgrönsaker och frukt/ bär.
När jag googlade rawfood på nätet hittade snabbt folk som åt mycket frukt och 80% av maten var kolhydrater, minimalt med fett och vegetabiliska proteiner.
Jag kan mycket väl förstå deras inställning till dagens djurhållning, men kan för lite om animaliska/ vegetabiliska proteiner för att kunna argumentera något.
De verkar leva väl de med.
Mina senaste funderingar går att den största boven i dramat måste ändå vara industrimat och raffinerat socker.
Jag tänker utforska lite mer om rawfood och hämta böcker från bibblan. De där drinkar av bladgrönt och bär mixade gjorde mig nyfiken.
Hon berättade om att oftast bladen från morötter och andra grönsaker är nyttigare än själva roten och att hon samlar mycket blad även i naturen.
Hon lovade att svara på mina frågor och vi kommer nog träffas någon gång. Hon var ekologisk trädgårdsmästare
, gissa om jag pratade gärna med henne!