Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 02:25:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mörk chokladkaka med mandel och kardemumma  (läst 7300 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« skrivet: 2011.09.12 - 12:57:27 »

Detta är en helt fantastisk kaka från http://matalskaren.taffel.se/

Portioner: ca 10, Tid: 40 minuter
 
250 g mörk choklad
200 g + 1 msk smör
½ tsk kardemummafrö
2 dl strösocker
4 ägg, rumsvarma
 
2 dl oskalad mandel, helst lättrostad
 
½ dl + 1 msk kakao, helst Valrhona eller annan dyr sort

 1.Lägg mandlarna i en liten metallform i ett högst 2 cm tjockt lager. (Passa gärna på att rosta en rejäl sats och strö över frukostfilen.) Ställ in formen i kall ugn. Sätt ugnen på 175 grader utan snabbvärmning eller varmluft. När ugnen kommit upp i värme brukar mandlarna vara färdiga. Låt svalna. Förmered alla ingredienser under tiden.
 2.Smörj en form ca 20×30 cm med smöret. Skaka runt 1 msk kakako i formen så att den täcks helt invändigt. Mixa mandlarna till fint pulver i matberedare. Mixa ner kakao på slutet.
 3.Bryt chokladen i bitar. Skär smöret i bitar. Mortla kardemumman fint. Lägg choklad, smör och kardemumma i en liten tjockbottnad kastrull och smält sakta under omrörning. Dra bort från värmen.
 4.Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Vänd ner mandleblandningen med ett par tag med slickepott.
 5.Vänd ner 1/5 av äggblandningen i chokladen och vänd runt med slickepott. Vänd sedan ner chokladblandningen i äggblandningen. Vänd runt försiktigt med en slickepott. Rör inte kraftigt, blandningen ska vara pösig.
 6.Klicka ner smeten i formen och jämna till ytan.  Grädda tills blandningen precis satt sig och fått yta men fortfarande är fuktig, men inte kladdig i mitten när du sticker i den. det tar runt 20 minuter men tiden varierar mycket beroende på formen du använder.


Jag glömde blanda i kakaon, men det var så mycket choklad i så det gjorde inget. Kanske därför inte konsistensen blev som i receptet, eller så var det för att jag bytte ut en dl av sockret mot ljust muscavadosocker. Den blev god i vilket fall som. Jag tycker kanske att det var på gränsen för mkt kardemumma, balanseras nog upp bättre om man har i all kakao som står i receptet  :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.09.12 - 13:30:17 »

 :w00t:

Blir det typ kladdkaka?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2011.09.12 - 21:02:20 »

Tror jag hade min lite fööör länge i ugnen för den var lite fastare i mitten än vad receptet angav. Min blev ju inte som en torr kaka, men inte kladdig som en riktigt kladdkaka heller. Något mittimellan kanske  :lol1: Konsistensen blev lite som en lchf-kladdkaka jag gjorde en gång. Mina mandlar blev inte helt finmalda, så ngn "chunk" av mandel har jag i min med. Tyckte det blev gott  :smile: Den blev väldigt mäktig fast glufsfaktorn är total ändå  :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.09.12 - 21:21:39 »

Du åt den med grädde till va?  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2011.09.12 - 22:09:49 »

Jupp  :nod-yes: Det fanns ett recept på koriandergrädde med, som skulle vara gott till kakan stod det. Men hittade inga korianderfrön på affären så gjorde vanlig vaniljgrädde.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.09.15 - 12:15:30 »

2 dl socker till 10 portioner, stämmer det?
Alltså räcker en tiondel  eller hävar man i sig hälften på en gång  :redface:?
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2011.09.15 - 15:38:03 »

Ja, eller jag har ju inte räknat. Kopierade från receptet  :blush: Första gången blev jag tokmätt på en bit, men sedan så har jag gått och småätit i kylen bara för den var så god  :clubhead: Kan kanske vara för jag åt första biten med ganska mycket grädde till? Jag vet inte hur konsistensen påverkas av att man drar ner på sockret, ägg och socker ska ju vispas pösigt, men tyckte nog att den var hyfsat söt så för smakens skulle gör det nog inget om man tar lite mindre socker. Till och med min älskling tyckte den var god, vet att han kylskåpsåt lite han med, och han var så skeptisk till kakan innan jag bakade den att han bakade en egen äppelkaka för att säkra fikat  :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544