Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 01:19:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: chokladgodis  (läst 26287 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.12.17 - 01:00:48 »

Det bildas ju inte socker, det är ju där hela tiden, men det blir mer koncentrerat. Koka ihop några dl mjölk till ett par msk och smaka om du inte tror mig. Messmör är ju bara vassle som kokats ihop tills det består till hälften av socker.

Messmör är förresten något som jag blir sugen på ibland fast det gick åratal mellan gångerna jag åt det förut. Men det är inte värt det liksom. Kan lika bra äta socker med sked då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.12.17 - 01:08:04 »

messmör har jag aldrig förstått mig på  :tongue_wag: .. tycker det bara smakar socker med en underton av gäst!  :puke1: .. men att det var så det tillverkades viste jag inte! ... däremot att grädde och socker inehåller en del socker viste jag... men jag trodde inte att det räckte till för att få det hela att stelna liksom?...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2011.12.17 - 01:12:02 »

... däremot att grädde och socker inehåller en del socker viste jag...

Lite trött idag, hjärtat? ;) Ja, socker innehåller faktiskt en del socker.  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.12.17 - 01:29:25 »

 :lulz: :lulz: :lulz: :lmao: ja jo... liiite trött kanske!  :redface:  :smack_head: :laugh:  grädde och MJÖLK menar jag ju såklart!  :lmao:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.12.17 - 10:11:46 »

just ja, messmör  :puke1: bygger på samma princip! Dulche de leche också. Om ni inte vet vad det är.. googla!
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #20 skrivet: 2011.12.17 - 13:49:33 »

Mmm messmör.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.12.17 - 13:54:15 »

Messmör är en av de där sakerna som är gott nån gång ibland. Sådär var 5:e år kunde jag köpa en limpa och en ask Fjällbrynt. Passor särkilt bra när man är sjuk. Limpa har bara två tillämpningar för mig. Det är messmörsmacka och macka med stekt ägg att ha med ut i skogen. Det är en barndomsgrej tror jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.12.18 - 06:28:15 »

just ja, messmör  :puke1: bygger på samma princip! Dulche de leche också. Om ni inte vet vad det är.. googla!

aldrig ens hört namnet.. så här blev det google allt!  :redface: .. men inte låter det speciellt lockande att prova det där inte!  :shake_head: fast vem vet.. det kanske är gott?
men eftersom det tydligen fungerar att göra nån form av krämig sås på det viset så borde det ju kunna gå att göra denna fudge då?.. uppenbarligen så har nån ju lyckats med det eftersom det finns en fin bild på det hela! .. men jag känner mig fortfarande nästan löjligt misstänksam på att det håller ihop liksom  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.12.18 - 10:36:40 »

första ggn jag hörde om det vägrade jag att smaka. Men jag lovar det är en underbar smak. karamellig och mjuk och GOD. Men inte lämplig till mig mera nu.
Om jag gjorde en portion blev det inte kvar länge hemma, alla kom o smygsmakade flera ggr haha

den där fudgen har jag gjort igår. Blev väl sådär. visst, ganska gott, inte så sött men jag är tydligen inte kvitt min "sötförväntning" än vid fudge :)

gjorde en portion utan choklad och ville det låta koka längre men det gick inte så bra: eftersom man har smör i blir det klart smör (ghee antar jag) och en konstig massa som inte smakade så mycket..

ska nu testa att göra dulche de leche med osötat kondenserad mjölk, få se hur det blir. Kul experiment iallafall för jag är nyfiken på hur konsistensen blir. Ska då vattenkoka det hela några timmar... (au bain marie alltså)
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #24 skrivet: 2011.12.18 - 12:27:53 »

Tror inte jag skulle klara att laga chokladgodis  :blush: hade nog ätit det under tiden jag lagade det  :shake_head:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.12.18 - 12:34:08 »

den där fudgen är inte gott innan den stelnat. och konstigt nog gillar jag den nu litet för mycket, den blev godare o godare för varje smakprov... OJJJJ!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.12.18 - 13:00:01 »

Blir konsistensen bättre ju längre den får stå alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.12.18 - 13:02:29 »

jo, och smaken. Den blir riktig "starkchokladig" typ.  Nu ut o gå, även om det ser ut att bli regn.. fram till affären ska vi gå och med en omväg hem. Om jag lyckas få Linnea så knasig hahah!

Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.12.20 - 22:54:29 »

Så din fudge stelnade alltså?.. jag gjorde nämligen också ett försök i går..  :nod-yes: men ajg hade lite socker i min också då jag tänkt bjuda på den.. men den vill inte stelna!..  :sad: smaken är det inget fel på alls!.. men den är som ett mellanting mellan kola och kolasås..  :laugh: åså den hamnade i varsin skål som avnjöts som efterrätt i stället..  :nod-yes: .. tror jag lät den koka för kort tid kanske?.. men den hade segat till sig rejält i grytan endå! .. :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.12.21 - 06:05:09 »

ja den stelnade men den blev inte som fugde normalt. Men sås var det inte heller.

Om du kokar den för länge börjar den skära sig och då har man en fetthinna över den som stelnar till smör. Äckligt. tror inte sockret spelar så stor roll egentligen men kanske du kokade för kort ja.

Lät du det stå LÄNGE i kylen? Dvs minst över natten och längre?



Loggat



Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544