Ovanliga kryddor till kött

Sidor: << < (2/5) > >>

kwidell:

 :nod-yes: Det går hur bra som helst! Lagerblad är väldigt tåliga. det är en växt helt i min smak!  :lol: :flirting: .. dock har jag förstått att de blir väldigt stora till slut... men min är ännu så länge rätt liten. kardemumman verkar också vara rätt tålig. men den står det på att den inte tål att torka ut... så där bör man vara lite observant med vattningen.... förutom det så trivs den ypperligt! ... det man gör själva kryddan kardemumma av är blommfröerna... min blommar dock inte ännu.. och ajg vet inte om den komemr att göra det heller, baserat på min vanliga tur med växter  :rolleyes: men bladen är som sagt var användbara i sig! så det gör inget för min del!  :flirting:

om man kan odla dessa från frö eller ej vet jag inte... jag köppte mina från plantagen i början av sommaren. de var inte speciellt dyra.. lagerträdet (jo de heter lagerträd och inte lagerblad när man köper planta!) tror jag kostade runt 30-40 kr och kardemumman var något dyrare... runt 60-100kr tror jag

hemul:

Har bara sett stora lagerträd som man ska ha ute. Övervintrar de där prylararna?

kwidell:

jo jag har också sett sånna där stora saker... framför allt på TV  :blush: i River Cottage odlar han sådana ute... och de är midjehöga där!  :rolleyes: ... här i sverige kan man ha dem ute på sommaren. men vår vinter är aldeles för sträng, så då måste de vara inne.  :nod-yes: .. men den jag har köppt är ca 20 cm hög just nu och passar ypperligt i en kruka i fönstret, där den också verkar trivas jättebra!  :thumbsup: så det är nog liote en fråga om hur stort utrymme man ger den hur stor den blir. men jag rälnar med att det inte ska vara några som helst problem att övervintra den!  :lol:

hemul:

En annan ovanlig krydda som är god i grytor heter nigella eller kalonji. Jag köpte den från Borgeby för rätt länge sedan, men det har inte blivit av att använda den förrän på sistone. Jättegod tycker jag och går bra ihop med andra kryddor. Ger en nästan lite rökt smak. Fröna kan dock smaka lite skumt om man tuggar direkt på dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nigella#Culinary
Mina ser mer ut som på översiktssidan där, inte som de på bilden på sidan speciellt för Nigella om ni klickar er vidare. Som pyttesmå kolsvarta vallmofrön, de rymmer och gömmer sig överallt. :lol:
http://borgebykryddgard.jetshop.se/nigella-kalonji-p-261-c-134.aspx



Mynlen:

aldrig hört talas om... fast blommorna känner jag igen!. hur smakar dom då på ett ungefär?

Sidor: << < (2/5) > >>