Mitt andra år som grönsaksodlare går rätt bra.
Tomaterna har satt kart och det blir MÅNGA tomater! Har 3 amplar med ampeltomater (Tumbling tom) som kommer ge massor med körsbärstomater. Jag har fått med mig resten av familjen också på odling så vi håller på att gräva land i sommarstugan.
Synd bara att den ligger i skärgården så det är i princip BARA sten, sten, sten... mer sten. Och krossad sten. Och blålera. Och tall/granskogen försöker hela tiden ta över tomten. Fick gå lös på rötterna med yxor för att få ur landet. Sen lutar hela tomten också.
Men vi håller på att gräva ur terasser som vi får fylla på med jord i. Ett land är klart och där sitter det några tomatplantor som kommer ge gula och röda körsbärstomater.
Vitlöken börjar gulna i blasten, jag slet upp en och den hade samma storlek som de ekologiska vitlökarna har på ICA. Lite mindre än de vanliga men ändå stora tycker jag! Jag satte en röd italiensk sort. Enbart för färgen.
Blomstänglarna klippte jag av och hade i sallad.
Scharlottenlöken har börjat bilda själva lökarna längst ner på blasten men är inte klara än.
Salladen växer fint och vi är självförsörjande på sallad till åtminstonde en månad till. Jag blandade 5 olika sorter och sådde allt blandat. Då är den blandad och klar redan i landet. Salladslöken är klar att skörda, god att ha i gräddfil eller i sallad.
Morötterna är fortfarande små men de har börjat växa snabbare nu.
Paprikorna har börjat sätta frukt men blommar fortfarande lite. Första paprikan är plockad och äten omogen.
Chiliplantorna fick jag ett mastodontangrepp av bladlöss på. Så de kastade jag. Synd, för jag satte lila chili. De var jättefina!
Persiljan har vi skördat en ICA-kasse av redan som hackats och frysts in, blad och stjälkar för sig. Gräslöken hinner inte till frysen.
Har också sått sättlökar till nästa år av rödlök, silverlök, gul lök och banan-scharlottenlök. Hoppas på att de går att lagra till nästa vår. Annars får jag väl köpa sättlök som alla andra.
Purjo har jag också satt. Den mår väl sådär. Jag planterade ut den på friland alldeles för sent, jag hann inte riktigt med allt.
Har planterat hallon också och börjar ge mer plats åt vildhallonbuskarna som finns på tomten. Hoppas på mycket hallon nästa år när de skjutit så många skott i år.
Smultronen sköter sig själva som alltid, de växer vilt här och har alltid gjort det. De har gett väldigt mycket bär i år. Snart ska vi plocka hjortronen också, de börjar mogna på myrarna. Och de finns i massor i år!
Jo! Har satt potatis också! Sorten heter Amandine och har ljuslila blommor som luktar syrén!
Största överraskningen bland allt jag odlat! Den ska jag plocka upp också när den blommat över.
Det här var riktigt roligt. Och gott! Har redan börjat planera för nästa år.