Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.22 - 20:19:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 207 208 [209] 210 211 ... 218   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlens Möjliga Minskning  (läst 959288 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #3120 skrivet: 2015.08.21 - 14:38:34 »

Oj då, Stockholm. Vad säger du Sorla? Ska vi ta en utlandsresa över jul?  :biggrin1:

Hoppas pappa blir så pass att han kan ta upp det igen då, i någon form i alla fall. Rodd verkar jätteskojigt. Brukar stå och titta när de tränar i ån här ibland. Det är såna där långa båtar med kanske 5 par som ror.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3121 skrivet: 2015.08.21 - 14:41:40 »

En gång när jag hade båt träffade jag en kille långt ut i ytterskärgården som rodde. Han hade en båt med en sinnrik mekanism som gjorde att han kunde sitta framåtvänd och ro som vanligt. Vet inte vad det heter eller hur effektivt det är, men såg rätt tilltalande ut om man ska på långfärd. Jobbigt att titta bakåt hela tiden.
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3122 skrivet: 2015.08.21 - 22:36:58 »

en sån båt har jag aldrig sett!

Båtarna du menar är 1, 2, 4 eller 8 personer. Aldrig 5. Men du såg nog en 4+, dvs 4 med styrman :)

Pappa rodde ofta i en 8 båt.. tycker det är så häftigt att se, 8 personer som rör sig så synkroniskt
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3123 skrivet: 2015.08.22 - 00:00:40 »

Uppskattade bara. Har inte räknat dem. Fort går det ivf!

Hittade bara den här mojegrejen nu. Hans såg inte riktigt ut så, jag tror han höll normalt i årorna och han använde nog inte fötterna heller, men det är så länge sen så jag kanske minns fel. Det finns en video där också.
http://www.frontrower.com/
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3124 skrivet: 2015.09.22 - 15:23:43 »

oj! glömde svara där. Enkel grej egentligen, men den fungerar uppenbarligen!

Nu har jag inatt nått en insiktsperiod igen :) Få se hur länge den håller.

Har det stressigt just nu och är ganska trött hela tiden. Litet många saker som kom på samma tid ungefär. Och det gör att jag inte klarar av maten bra. Typ för trött att laga ordentlig mat men samtidigt behöver man det för att känna sig piggare, man hamnar i en ond spiral.

Iaf.. jag har blivit diagnosticerad Fibromyalgi "igen" Denna gång av min sjukgymnast som jag var till pga två rejäla tennisarmbågar. Men han upptäckte fler problem i min kropp som alla har att göra med Fibro så nog har jag det. Jäklar. Att bearbeta det är stressigt också.

Men tillbaka till inatt. Igår åt jag kakor. (okej, ett paket kakor. Skulle bara ta en eller 2 men så var dom plötsligt slut.) Och i natt hade jag ont ÖVERALLT. Så det slog mig, antingen vetet (gluten) eller sockret triggar smärtan hos mig. Så det får bli skärpning igen. Litet mycket skärpning. För så här kan jag inte ha det, sover som en kratta när jag har så ont. Smärtstillande käkar jag redan så jag vill inte tänka på hur ont det gör normalt.

Hoppas verkligen jag lyckas skärpa mig igen, behöver det men det är så svååååååååårt när man är "sockerman" och ser det överallt.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3125 skrivet: 2015.09.22 - 23:16:04 »

Jag åt ikväll två bullar och en mjuk kaka av något slag. Jag frågade t.o.m om jag fick ta en till bulle. Men den enda effekten det har på mig är att jag är jäkligt hungrig nu. Är iofs matdags, men brukar inte vara så hungrig. Var och tittade på holländska hårmonsterhundar och jag har faktiskt beslutat att eftersom jag inte upplever några omedelbara negativa effekter så ska jag sluta vara så jäkla jobbig om jag blir bjuden, men bara om det är något jag tycker är gott och inte hos människor jag känner väl och som känner till mina matvanor. Ävla torra mariekex får de behålla.

Tycker inte du ska deppa över fibron, för jag tror inte på fibro lika lite som jag tror på IBS. Det är slaskdiagnoser. Du har problem, men de vet inte vad det är du har så då har du fibro. Ge inte upp! Och låt inte någon som har makt, som en läkare, peta in dig i fribrofacket!

Minns du när jag hade mina magproblem med diarréer och laktosintolerans? Enda orsaken till att jag inte fick diagnosen IBS, som min läkare ansåg att jag hade redan efter min första mening när jag skulle beskriva symptomen, var att jag aldrig gjorde rektoskopi. Vi tyckte båda att det var onödigt. Han sa att man aldrig hittar något farligt om inte proverna tytt på det och jag är ju inte beroende av en diagnos för sjukskrivning o.s.v. Det var inte nåt jäkla IBS-hittepå, det var en bakteriinfektion eftersom jag hade turen att få UVI (säkert p.g.a. sprutdiarréerna...) och magen blev bra av antibiotikan även om UVIn inte blev det. Hej och hå...

Du har också något reellt, men det är inte fibro för det finns inte!  :fork_off:
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #3126 skrivet: 2015.09.23 - 21:35:43 »

När min migrän var som överdjävligast var jag på gränsen att få den diagnosen också. Ont överallt, vissa dagar bara någon tittade på mig. Men nu när migränen är så pass bra och jag har en massa luft mellan attackerna, då har jag minsann inga fibrosymptom. Enligt mig är det en överretning av smärtsensorerna. Det gör ont fast det inte är ont, bara för att liksom. Och jag får så om jag får feber eller har migrän. Då kommer det tillbaka. Likaså om sömnen har varit riktigt kass länge. Men då får jag iofs migrän, så vad som är vad är ju svårt att säga då.

Men absolut ska du skärpa dig med maten. Ta bort både processat socker och gluten. Det finns annat gott man kan äta. men var sträng med bägge dessa. Unna dig att må bra och var snäll mot dig själv. Smek dig på kinden och säg till dig själv att nu ska vi minsann vara rara mot oss själv.  :there:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3127 skrivet: 2015.09.23 - 22:28:12 »

Ja, varför inte? Som att switchen är på hela tiden liksom. Så kan det säkert bli. Sen byggs det väl på av att man antagligen spänner sig om man har ruskigt ont någonstans, t.ex. i pallet.

Loggat

Ary
Gäst
« Svara #3128 skrivet: 2015.09.24 - 10:31:36 »

Tråkigt att ha den här smärtproblematiken men håller med om att det är lite av en slaskdiagnos, som - nu blir jag ju tvungen att nämna ADHD också. Håller också med om att det blir överretning av smärtsensorerna. För mig är det bla kostbaserat men också på hur mycket vatten jag samlat i kroppen för så fort jag drar ner på kolisarna, oavsett om det är lchf eller dukan blir mina ryggproblem bättre, mina stela ömma leder, något som dykt upp senaste halvåret,  känns fortfarande men är nu klart hanterbart.
Nyfrälst som jag är vad gäller protein, hur många gram protein äter du om dagen? Protein hjälper mig att kontrollera suget. Har fått tillbaka det några gånger då jag slarvat, mindre protein, långt mellan måltider ökar då på och suget är borta. Förut gick det inte bort förrän man tillfredsställt suget med en massa "gott".
Loggat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3129 skrivet: 2015.09.24 - 21:09:01 »

Håller med om att fibro är en "slaskdiagnos" men de hjälper mig att hitta vägen :)

Det är något bättre nu, jag har ätit litet socker i form av litet choklad. Men ingen gluten mer.

Hur mycket protein jag äter vet jag inte men jag tycker det är jobbigt att äta det mer, pga att det är dyrt. Hur är det enklast att äta proteiner då Ary? Kan ju testa om det gör mig mättare. Men mätt är för mig inget problem med att fortsätta äta om det är gott.

Tar mer tid för mig själv nu också, det går bättre o bättre.

Nu dags att natta, jobb imorgonbitti....
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #3130 skrivet: 2015.09.25 - 09:37:08 »

Det lättaste sättet att komplettera protein är keso och kesella. Jag blandar 100g keso och 200g kesella, lite sötningsmedel och kanel, 2 hårdkokta ägg till det och det blir 51 g protein. Tro det eller ej men det är jättegott, smakar nästan risgrynsgröt.
Sällan jag äter mer nu för att det är gott, har inte samma sug just nu.
Loggat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3131 skrivet: 2015.09.25 - 14:09:39 »

mm keso och kesella är ju en ide. Kesella har jag i kylen nu, ville göra en slags lowcarb cheesecake men hittar inte receptet jag använde förr :)  Sötningsmedel behöver jag nog inte men kanel är en bra ide!. Får handla litet varor sen!

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3132 skrivet: 2015.09.25 - 14:18:04 »

Men det är väl inte billigare än kött? Inte här ivf tror jag.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #3133 skrivet: 2015.09.25 - 16:23:29 »

Det beror på vad för kött.. Kesella kan man smaksätta och äta som det är, det är också gott. Här kostar 500g kesella 13-14kr.
Loggat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #3134 skrivet: 2015.09.25 - 16:49:44 »

Ingen aning vad det kostar här egenligen. Men kött är dyrare.

Ska kolla upp när jag är i affären igen.
Loggat

Sidor: 1 ... 207 208 [209] 210 211 ... 218   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544