lugn, bara lugn ...
Vi kanske kan modifiera receptet först när alla har testat
och sedan lägga den på recept avdelningen ?
Om ni tycker att den ska dit direkt så visst, det är bara att flytta...
Så här ser ut det första finska receptet där det fanns INGA mängder bara ingredienser:
1 paket kycklinglever ( mängden är inte så noga med
)
mycket lök
vitlök efter smak
smör efter smak
olivolja efter behov
ett par sked ( tsk eller msk ???
) grädde
salt eller aromsalt
krossad peppar
Man ska steka lök och vitlök i smör och sedan tillägga kycklinglever och steka färdigt.
krydda , blanda och låt svalna.
Efter en stund blandas allt i en mixer till en slät massa, för att få massan att gå runt bra kan man tillägga smält smör /olivolja och ev några skedar grädde. Man ska bara se till att massan blir inte för flytande.
Det ska till kylen för ett par timmar för att dra ihop , sedan är det bara ta och njuta.
Jag var väldigt fundersam hur jag skulle klara av detta, men bestämde sedan att testa och gjorde efter följande mängder:
900g kycklinglever
3 tsk salt
8 vitlöksklyftor
3 rödlökar ( hade inte gula hemma)
2 tsk vitpeppar ( hade inte svartpeppar hemma)
och visst fick man höfta med grädde och smält smör, jag tror att jag använde lite av varje kanske ett par matskedar av varje eller så.
Jag var så förvånad
, riktigt förvånad att det blev leverpastej på riktigt , både konsistensen och smaken
Min man tyckte att det var gott, jag tyckte att vitpepparn passade inte in, utan är övertygad om att svartpeppar hade varit bättre.
Av detta blev det säkert 5-6 dl leverpastej, så jag tror att jag gör lite mindre nästa gång, om det nu inte går att frysa.
den verkar klara sig i kylen en 7-9 dagar, sedan kom möglet . Så rätt bra tycker jag utan någon konserveringsmedel !