Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:37:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: odlingsläge  (läst 21494 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2012.05.04 - 22:40:22 »

Trädgårdsysslor verkar vara helt i balans, jag är förvånad.
Det känns som trädgården är hela tiden snygg  och vi hinner göra saker i rätt tid, det är liksom ingen stress!

Jag har funderat kring mina tomatplantor som inte vill växa alls.

Jag har 10-tal tidiga tomatplantor som på prima och växer som de ska,
men storsådden på 40-50 plantor av tomater vill inte växa alls.

Jag misstänkte att det var den där blöta jorden som de planterades i.
Syrefattig har jag lärt mig nu.
Jorden är den samma som för dom andra plantor, men dessa säckar var blöta och tunga. :mad_roll: när vi köpte dom,
och jag fattade inte att det kommer inte att fungera!

Så idag har jag skakat av gamla jorden bort från dessa plantor och planterat om dom.
Nu pratar jag snällt med dom så kommer dom att växa i raket frart under maj!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2012.05.04 - 22:45:28 »

Rötter sådde jag en vecka sedan,
denna veckan har jag planterat miljoner pinnar. Jag har förodlat alla lökar från frö i år, så det var sedan att peta ner
typ grässtråer i jämna mellanrum ( fast dessa är tunna som gräslök, nej ännu tunnare, så man känner sig rätt fånig när man håller på med dom  :lol:

Jag planterade ner även resten av förodlade asiatiska bladgrönsaker och sallad.
Sedan gick jag runt och sådde 10-tal olika sallad och bladgrönsaker fröer till olika delar av odlingarna, bara några till varje ställe,
så att det hela tiden har något nytt på gång.
I mitten av maj ska det upprepas!

Paprikor/ chilisar  har varit  ute ett var varma dagar för att bli av med lössen.

Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2012.05.04 - 22:47:08 »

Under närmaste dagarna ska jag så slanggurkor och några småsådder till här inne.
Pumpor och squash är de sista som ska förodlas, och deras tur är nog om två veckor.
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #18 skrivet: 2012.05.07 - 18:44:15 »

Härligt idalinda!  :smile:

Här börjar det också dra ihop sig för att så lite sallad ute. Ska snart börja avhärda grönkål, brysselkål, tomater, jordmandel, rudbeckior m.m. Chilin får vänta lite till. +9 C är lite väl kallt för den tycker jag.  :smile:

Vitlöken är uppe och har växt ca 1 dm! Har höstsått Thermidrome och vårsådde Ävrö i april. Ävrö har inte kikat upp än men den kommer väl.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #19 skrivet: 2012.05.08 - 22:14:32 »

Hoppas att du lyckas med jordmandeln, jag skulle så gärna vilja höra hur de smakar och om man får någon vettig skörd!
Jag odlade den några år sedan, men fick ingenting....

Jag har haft paprikor och chilisar ute ett par dagar då när det va +20 grader, men tog dom in i växthuset på nätterna.
Innan dess har de fått vara inomhus.
Nu bor dom väl mer permanent i växthuset.
De får så lätt löss och det verkar som någon där ute äter upp alla löss, så smidigt!

Termometern närmade sig 0-sträcket i natt så vi bestämde oss att ta alla lådor in i växthuset,
det var mest perenner, sommarblommor och någon rotselleri.
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #20 skrivet: 2012.05.08 - 22:30:16 »

Hoppas jag med, har inte läst på om den så mycket och det är första gången för mig. Ska se till att göra det snart(när mina tentor är över *puh*). Hur odlade du din jordmandel?

Jag har lyckats hålla mina chilisar fria från löss i år! Så jag hoppas på att de håller sig lusfria åtminstonde ett tag till! Har satt två lila sorter, "Royal Black" och "Black scorpion tongue!  :lol: Royal black ska visst vara bra att göra chilipulver på.  :smile:

Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2012.05.09 - 21:43:54 »

Jag vill minnas att jag hade jordmandeln i hinken i växthuset.
Och sedan tror jag att den inte riktigt blev så väl omhändertagen som man skulle önskas :shy:
Men det är några år sedan så jag kan inte riktigt  säga hur det var...
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #22 skrivet: 2012.05.09 - 22:10:55 »

Okej, jag funderade på att sätta den på friland men jag tror att det kanske blir lite kallt åt den... Det ska tydligen till och med vara för kyligt i zon 3 och jag håller ju till i zon 4-5.  :neutral: Det var nog inte helt genomtänkt med den, lite mer av ett impulsköp. Men kommer nog sätta dem i hinkar och så får jag väl kånka in/ut dem så de står inne under de svalare nätterna.  :smile:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #23 skrivet: 2012.05.10 - 20:47:18 »

Den metoden kan bli bra! Håller tummarna :thumbsup:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2012.05.18 - 22:29:25 »

Alla landen är nu greppade och klara ( ungdomsarbete).
Jag har rensat blåbärslandet och planterat dit en ny planta ( en dog två år sedan), snyggat till här och där.
Planterat om 20-tal nya steviasticklingar.

Det är så vackert överallt, snygga kanter, skön svart jord väntandes på plantor.
Vårblommor, och speciellt underbara tulpaner.

Det känns att det finns även njut-tid i trädgården, jag är så förvånad när det inte finns någon stress över det hela
och man är hela tiden lite före i arbetet.

I morgon blir det lite planering ( stora blomrabatten  ska tuktas lite; bort med några risiga kryp-tujor och  vintergrönan ska begränsas , dit ska mängder av sommar-höstblommande perenner så att rabatten kan vara bedårande även på höstkanten)
grävningen blir på måndag då en kvinna kommer och gräver upp dom och tar med sig...  :thumbsup:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2012.05.28 - 20:00:27 »

Varje dag tror jag att " idag har jag nog fått allt klart" och varje kväll konstaterar att så är inte fallet . :whistle:

Men nästan alla grönsaker finns nu ute.
Fattas : bönor, utegurkan, kålrot typ.
Sedan ska jag plantera om paprikor/ chilisar  i större byttor till altanen, lika så physalis och några extra tomater.

Lite pyssel med basilikan och några få små nyheter som " isört" och "målla" plus rödabladiga asiatiska bladgrönsaker.

En kvinna kommer och hämtar några kryptujor, gräver upp perenner och tar med sig överflödiga plantor.
FÖrst då kan kan börja plantera ut blommor.
Min känsla är att jag är nästan två veckor före det vanliga.
Det har varit så härligt varmt så min kropp har mått prima och jag har orkat fixa och dona.

Morötter grodde väldigans dåligt, sådde väl 15 meter och  där finns kanske 30 morötter...  :smack_head:
Så det får bli en nysådd och  :thumbsup: så att de hinner växa till ordentligt.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012.05.29 - 03:29:50 »

Det låter så härligt Idalinda!  :inlove: jag kan riktigt se din trädgård framför mig med alla gottigheterna växandes!  :dribble:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.05.29 - 09:46:59 »

 :worshippy:

här har vi nyss vågat sätta ut penséer, men rabarber och citrontimjan har tinat fram

det finns hopp om grönska även i fjällen  :flirting:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2012.05.29 - 23:38:13 »

 :thumbsup: Är avis på dig Fjällmor. vill också bo i fjällen!  :inlove: här i sthlm har det varigt rena sommarvämen förra veckan med 25 grader  :tongue_wag: ... blev varmt som över natten!.. inte skönt alls då det blir kvavt och eländigt och man inte fått en chans att hänga med.. nu denna vecka är vi nere på kallare grader igen dock.. så det varierar kraftigt!  :rolleyes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.05.30 - 10:38:30 »

Variation verkar vara odet för veckan, kwidell. Härom dagen satt vi ute i linne med morgonkaffet och idag snöar det... :rolleyes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544