Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:05:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: inlagd gurka eller squash  (läst 7805 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.03.03 - 11:11:54 »

Jag gjorde en bautasats där 3 söner hjälpte till att pyssla med squashen.

Min uppskattning är att vi hade 7-10kg squash, det blev i alla fall 6-7 stora ( är dom 1,5 liter eller större? ) glasburkar.
Våran ättikslag blev lite för stark, så man kan lungt minska ättikan i receptet, men det har löst sig smidigt ändå.
När jag tar fram en ny burk tömmer jag ut en del till en annan burk och fyller på kallt vatten i båda burkar.
Men nästa höst justerar jag ättikan lite ner.
Jag har en extra kyl på förrådet och har förvarat dom där.

Lag: 7,5 liter vatten
1,5 liter 24% ättika
6dl salt
3 msk nejlikablommor ( hela 11g påse)
3 msk vitpepparkorn ( hela 22g påse)
3 msk kryddpeppar
1 dl socker

med i burken:
svarta vinbärsblad
pepparrot ( uppskattningsvis 3 dl i tärnad eller riven form)
3 HELA vitlökar
senapsfrö ( så att man kan strö över , en påse räcker nog)
dillkronor ( jag hade inga egna hemma då, så jag köpte kanske tre buntar på torget, så att man kan ha ett par kronor i varje burk.)


Sedan finns det lite olika sätt att göra det, man kan läsa på ett par allternativ.
En omständig var att man ska först salta gurkan/ squashen över en natt, hälla ut, koka lagen, hälla i , vänta ett par dygn och sedan koka lagen igen och hälla i igen .... kändes alldeles för omständigt för mig, så jag valde en enklare sätt att gå fram.

Vi tvättade squashen noggrant, våra var så stora att vi fick även skärna av dom.
Sedan är det bara skära squashen i sådana bitar som man vill använda dom på mackan eller på tallriken.

Squashen varvades i burken tillsammans med vinbärsbladen, vitlöken, pepparroten , dillkronor och senapsfrön

Man kokar lagen och häller över i burkar när den är hett lite försiktigt så att burken inte spricker. Laget ska komma
upp till kanten.
I höstas hade jag inte riktiga inläggninsburkar så jag använde felix-gurkburkar, och det fungerade det med.
IKea har hyfsat billiga och bra burkar med tätning och ett ordentlig lås. Dom har jag köpt nu.

Ungefär så
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544