Det är bara att konstatera det förvånande faktumet: Det går att leva med egna grönsaker året om.
En vanlig villatomt räcker till att producera grönsaker åt 5 personer året om.
Under april har vi handlat lite sallad till hamburgare, några kilo tomater och någon gurka till vira-frallor och kanske 4-5kg potatis.
Allt detta har varit bara för skojs skull inte för att vi har varit tvungna till det.
Kvar finns:
5-6 pumpor
3-4kg rotfrukter
2-3kg gullök
mängder av vitlök
chilikrydda
steviapulver
1 liter egen krossat tomat ( krossat tomat har vi handlat även under vintern)
3-4 påsar broccoli och blomkå ( hittade ett par i frysen)
några små paket grönkål
gräslök, persilja
4-5 liter rabarber
Jag har kasserat mängder av fryst
Mangold
bladselleri
basilika
fänkål ( smakade inte gott i fryst form)
Om vi hade hittat bra mangoldrätter hade det inte varit några problem att klara av fram till midsommar.
Men vi gav upp.
jag odlar mangold även i år, men mest för ögat, och lever i hoppet att hitta någon recept som vi gillar.
Jag har planterat ut idag :
förodlat purjolök, rödlök och gullök,
gul-och rödlök sättlökar
förodlade spenatplantor
några dagar sen sådde jag sallad i olika valörer, salladsodlingar i växhuset / inne ville sig inte alls i år.
Men den tidiga morötten har börjat gro i hinken.
melon och gurka är sådda inne och nu väntar bara den stora pumpasådden om en vecka.
det blir alltid en utmaning att kunna så 50-60-70- pumpaplantor inomhus.
De skag gro varmt och hälst växa i varmt också och då ligger dom lite varstans i vardagsrummet i en liters krukor.
Jag pysslar om lite krukade perenna sådder, planterar om boxbomsticklingar, men sedan är det dax att börja så nya rotfrukter.
jag måste även hitta någon trevlig potatis-sort, några färska sådana ska vi ha i är