Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:24:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Melenzane alla parmegiana (äggplanta)  (läst 10205 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.03.17 - 17:34:13 »

Hade TVn på och där stod Paulo Roberto och lagade detta. Det såg jättegott ut. Mjölet kan man säkert strunta i eller minska på och ta mera ost istället.
http://www.recept.nu/1.208532/paolo_roberto/varmratter/gronsaker_potatis_andra_rotfrukter/melenzane_alla_parmegiana

De måsta ha lagt in fel bild, för så där såg det inte alls ut. De skivade äggplantorna på längden tror jag, för det var rätt stora, avlånga skivor. De blev gyllengula och krispiga när de stektes, så vad det där röda moset är, det vet jag inte. Det såg jättejättegott ut ivf.


Antal portioner: 4
Ingredienser
2 st medelstora auberginer
3 st ägg
2 dl parmesanost, riven
0.25 tsk salt
1 krm svartpeppar
1.5 dl mjöl
4 msk olivolja
3 msk parmesanost att strö över vid uppläggning

Gör så här
1. Skala auberginer och skär dem i ½ cm tjocka skivor på längden.

2. Lägg skivorna på en lutande skärbräda, strö över salt och låt stå i ca 30 minuter, så att den bittra saften rinner ut.

3. Torka av auberginskivorna lite lätt med hushållspapper.

4. Vispa upp ägg i en skål och tillsätt parmesanost, salt och peppar. Rör om till en lite trögflytande blandning.

5. Häll upp mjölet på en tallrik.

6. Värm upp olivolja i en stekpanna.

7. Doppa auberginskivor först i mjöl och sedan i ägg- och parmesansmeten.

8. Ta upp varje skiva med en gaffel och lägg ner dem i den uppvärmda stekpannan. Stek tills skivorna är mjuka, till att börja med på medelhög värme och när ägg- och parmesanblandningen stelnat något, på låg värme.

9. Lägg upp skivorna i lager på ett serveringsfat, strö över lite riven parmesanost mellan varven.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2012.07.20 - 01:30:47 »

Mer än ett år senare... Det stod mjöl. Inte vilket mjöl. Det är bara vi alla som antar att "mjöl" i recept = vetemjöl. Men uppenbarligen funkar det bra med vad som helst. Grejen är antagligen bara att auberginerna ska bli lite torra innan de doppas i smeten.
Ägg och parmesanblandning används ju också när man gör den fantastiska rätten Piccata Milanese, så det är därför jag tror att det är som det är med dessa aubergineskivor.  :shy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.07.20 - 05:59:08 »

mm låter gott. Jag har börjat laga en del recept från birgitta höglund och hon hade "panerat" något en gång också men hade då först strött över litet fiber husk. Genom ett saltkar, dvs bara liiiiitet. Istället för mjöl alltså.

Igår blev det en typ lasagna lik rätt, skivad aubergine, skivad zucchini, litet grillad paprika (gjorde en hel sats häromdagen), mozzarella, litet tomat och ost. Blev jättegott, jag som hade planerat lunch av resterna får nu hitta på något annat :)
Loggat



Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.07.21 - 19:07:50 »

Jag panerar!

 i först pofiber, ägg och sen sesamfrön, dubbelpanering godare än den vanliga av mjöl
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544