Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:56:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: snack i skolan  (läst 18408 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2008.02.04 - 22:59:57 »

10-åringen hade väl upplyst läraren i skolan lite...

Jag hade precis haft en föreläsning för honom om att banan är den värsta frukten och att det är nästan lika med cocacola, med lite nyttigheter i .

Tror ni inte att ungen går till skolan och leverar detta till läraren   :rolleyes: ...
Han hade fått höra där att visst är banan bra mat  :mad_roll:, jag kontrade att alla är fettskrämda och fattar inte att det finns socker överallt .
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.02.05 - 14:01:22 »

Nu har ett av barnen fått höra från en annan elev att " din mamma" = Jag :wave: har snackat med hennes mamma och nu äter de också så konstigt som vi  :blush: :thumbsup:

Ska kolla detta med  " mamman" ikväll  :biggrin1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.02.05 - 19:59:23 »

 :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2008.02.05 - 22:08:21 »

nu är detta kollad ... och stämmer , där käkas nu fett och mamman har inte bakat hela veckan , mätt var mamman också .
Annikas bok var hembeställt... :thumbsup:
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #4 skrivet: 2008.02.07 - 22:32:48 »

Trevligt idalinda!  :lol:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.03.14 - 22:56:13 »

Jag har funderat smått om  det skulle vara möjligt att beställa LCHF-mat till barnen i skolan.
Vegetarianer, muslimer m.fl. får ju mat efter sin ideologi / religion .
Då skulle väl LCHF jämställas med vegetarism , eller ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.03.14 - 23:52:35 »

Kanske går lättare nu när kosten är "godkänd".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #7 skrivet: 2008.03.15 - 10:10:23 »

Tanken är bra men jag tror det kommer dröja tills man kommer så långt. :shake_head:

Det gick säkert inte heller över natten för vegetarianer, eller? :confused3:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.03.15 - 21:31:39 »

Det är stor skillnad. Då satt det en massa ensamma vegetarianer spridda över landet och suktade efter råkost. Nu när internet nått sådan spridning så sprids ju idéer blixtsnabbt.

Jag tror det är orsaken till att LCHF vinner mark i Sverige nu. Vi kom så sent till LC-partyt att internet var moget. Vad hade Annika kunnat göra för 10 år sedan?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.03.16 - 00:52:58 »

Inte mycket, och ensam är inte stark, men med 1000-tals LCHFare är det mycket lättare. :thumbsup: :worshippy: :whistle:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #10 skrivet: 2008.03.19 - 19:13:23 »

Jo, vi är barnfamilj :smile:

Vi äter enligt följande.
Jag äter LCHF, men slarvar en del nu under grav.
Maken äter lchf hemma, när jag är hemma :confused3:
Dottern (4 år) äter det mesta. Hennes absoluta favvis är potatis. Hon skulle nog kunna leva på det om hon fick bestämma. Älskar att fika. Godis äter hon ju också en del, även om det är begränsat till lördagar.

Jag känner att jag skulle vilja ha mer strikt kosthållning på henne, men jag orkar inte och maken bryr sig inte så mycket.

Men vi blir bättre och bättre på att köpa ekologiskt. Det är ju ett litet steg i alla fall.

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2009.03.30 - 01:51:36 »

Jag har funderat smått om  det skulle vara möjligt att beställa LCHF-mat till barnen i skolan.
Vegetarianer, muslimer m.fl. får ju mat efter sin ideologi / religion .
Då skulle väl LCHF jämställas med vegetarism , eller ?
Var länge sen du skrev detta inlägg, men näppeligen att LCHF skulle betraktas som matideologi i skolans ögon. Kostar för mycket, tror de. Jag har skrivit en tråd, som visserligen inte behandlar hela problematiken, men en del. Skolan vill inte att barn ska äta alltför mycket mättat fett (så istället får de fuskgrädde och lättcrèmefraiche i maten, vilket är förkastligt, men det enda man har att jobba med).
Egentligen tas det ju ingen hänsyn till muslimer heller i den kommunala skolan, om man tänker efter. På stället där jag jobbade, serverades visserligen inget fläskkött, men det var ju inte direkt så att det nötkött som tillagades var halalslaktat heller. Ni förstår min tankegång, hoppas jag.
Vegetarianer, däremot, har allt att vinna på att påpeka detta! Där gör man ansträngningar så gott man kan!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2010.04.04 - 16:21:09 »

Den äldsta sonen  ( snart 18 år ) i familjen har alla våra år med LCHF varit med på noterna och tycker att mat är OK.
Han har ätit godis  under veckan, men jag vet att det har inte varit stora mängder.

Nu senaste 2-3 månaden har  han meddelat  att han läser " kostdoktorns sida " regelbundet och har minnsan slutat köpa godis tvärt.
Håller föreläsningar för mig nu och kollar om jag har läst det senaste på doktorns blogg  :flirting: ?

Barnen ville absolut ha påskgodis och leta efter ägg ( dom gömmer nuförtiden den för varandra, så jag slipper " hitta på"  :thumbsup:)
Så jag köpte en lite godis till deras ägg( 200g var  skulle jag tippa )
Efter smaskandet kom han till köket och talade om att det är inte bra med godis, för han får ont i magen av det.

Dom hade en experiment i skolan där dom testade ph-värde i munnen och han skulle dricka lite cocacola där.
Han fixade testet, men spottade hälst ut kolan och hade hällt ut resten som fanns kvar i flaskan  :yay:
"Det var inte gott längre, smakade konstigt !" :yay: :clapping: :nod-yes: :lmao: :clap_jump: :strut: :dancing_chicken: :banana:

Jag vågar nog skicka honom till vuxenvärden  i majmånad, han kommer att göra kloka val!
Loggat
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #13 skrivet: 2010.04.08 - 13:32:24 »

 :clapping:
Oj vilken smart son du har!
Härligt med ungdomar som läser på och gör kloka val av egen vilja!!!
Loggat
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.02.22 - 12:13:19 »

Läste igenom denna tråd och måste bara berätta om min dotter som inspirerade bambatanten när de var i bokbussen en eftermiddag förra våren.....hon hade ju redan banat lite mark genom att vänligt men bestämt avböja potatisen av hälsoskäl (hon får mag-ras av potatis).
Inspirationen ledde till att bambatanten lånade Annikas bok och numera sedan den veckan, våren 2010, serveras bara bregott och standardmjölk... De lagar sin egen mat i den skolan så de brukar försöka ta hänsyn till mina ungar vad gäller potatis ris o pasta...
DET är påverkande ungar det! *stolt morsa*  :bg:
Nu ska dottern strax fylla 14 och hon vet precis vad och vad hon inte bör äta med tanke på humör och magen...eller eksem.
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544