Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:56:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: bär och saft  (läst 7045 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.03.05 - 15:27:06 »

Sånt har vi också , även om allt kommer inte från den egna tomten.

När vi i princip äter inte alls frukt blir det mängder av bär istället.

Jag är inte riktigt säker på alla siffror, men ungefär:

150 liter ekojorgubbar, därav kokade jag ca.30 st 2dl-satsningar av saft, så nästan varje vecka dricker vi egen jordgubbssaft till pannkakor. och nästan varje dag tinar vi upp en liter gubbar, oftast till pannkakor eller bara äter dom upp allt eftersom de tinar upp. Det finns kanske 20 liter kvar.
150liter räckte förra året tills vi började få egna från tomten vid midsommar, men jag är inte säker om det räcker ändå dit.
Dessutom glömde jag ta in några jordgubbsplantor i växthuset i höstas, de brukar ge härliga tidiga gubbar redan i slutet av maj!
vi har minskat jordgubbslandet här hemma, det är smidigare att köpa alla jordgubbar på en -ett par omgångar och sedan är det klart . De hemmabären kan man sedan bara gotta med , 1 liter per dag under ett par veckor.

Vi blockade ca.25 liter amerikanska blåbär förra sommaren. Det finns kanske 15-20 mindre påsar kvar.
På trädgården har vi 5-6 egna buskar,  och vi hoppas att dom ger god skörd i år, när de nu är välrotade och stora.
Förra året förlorade vår närmaste blåbärsodlare säkert 90% av sin skörd pga. kalla vårvindar, så vi kunde inte plocka så mycket vi ville. Men i är hoppas vi en god skörd! då plockar vi säkert 50-60 liter om det bara går.

PÅ trädgården finns det 10 tal vinbärsbuskar i olika valörer. Frysta vinbär är roliga äta så där direkt, utan att tina upp.
vi har kokat även saft av vinbär , hmm  sammanlagt kanske till 50 liter i färdig form.
Det finns några burkar vinbärsaft kvar och rätt mycket vinbär också.

Hallonlandet dog ett par år sedan, tyvärr, vi älskar hallon, och det är svårt att hitta ett ställe där man skulle kunna plocka dom på ett rimligt pris. Tidigar år kunde vi äta mängder och frysa in över 10 liter.
Att plantera en ny hallonland är inte så enkelt heller, man ska plantera de nya plantorna hälst 20 meter från det drabbade området, och  där tar en villatomt slut. vi skulle kunna göra ett nytt land på ett ställe, men där är inte så soligt som i den första platsen. Några självsådda hallon finns kvar på ett annat ställe, men där får man inga mängder.

Björnbären ger oss de sista bärgåvorna på hösten och där kan vi också frysa in någon liter. Några småpåsar finns
det kvar av det svarta guldet.

Vi slaktade många fruktträd förra året, kvar finns två äppelträd, men de gav inte så mycket förra året.

Vinrankar börjar få den storleken att det kommer flera klasar, jag tror att det vi fick 15 klasar förra hösten.

Päron saknar jag , torkad päron är den godaste godiset som finns!
Men det är svårt att odla ekopäron , alla päron drabbas av någon sjuka annars i sverige.
Därför köper jag ekopäron ibland och torkar själv.

På tal om torka, så ska vi torka ännu mer jordgubbar nästa sommar. Det är också en storfavorit här,
men ack så pillig syssla att skiva jordgubbar i 2-3mm skivor. :smack_head:

Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.03.05 - 16:21:48 »

Vilken skatt du besitter!  :clapping:

Idag upptäckte jag, exprimenterade jag med att göra kräm av jordgubbar och husk. Hade i socker också, eftersom det var dottern som skulle ha det. Men hon har varit trög i magen ett tag, så då tänkte jag att det kunde mjuka upp lite, och lite nyttigare än potatismjöl...
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.03.05 - 16:28:06 »

Vad får ni betala på självplocken idalinda? Funderar på att försöka ta mig till en sådan i sommar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2011.03.06 - 15:09:38 »

Jordgubbar har vi alltid fått färdigtplockade.
Många vill göra så.
Men förra året gjorde jag ett kap, jag hittade  en liten eko-odlare och ringde precis innan midsommar.
Han konstaterade att han kommer att drunkna i mogna bär efter midsommarhelgen, då ingen köper sådana mängder just den måndagen.
Så jag kunde förhandla, han skulle fira midsommar någon annanstans och komma hem på söndagen och börja plocka,
Jag betalade 20kr/ litern för färdiga ekogubbar precis på midsommarhelgen, sonen åkte 10 mil för att hämta dom,
och sedan rensade vi allihopa... den kvällen...

Blåbären, 50kr/ kg för självplock. Att plocka amerikanska blåbär är det roligaste som finns!!!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.06 - 16:33:23 »

Jösses! Det är för dyrt för mig då. Tror du sånt som vinbär och krusbär är billigare om det finns?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.03.07 - 10:40:15 »

Dividerar 50kr / kg med två till 25kr / liter. Då låter det inte så hemskt dyrt...

Vinbär och krusbär får man säkert billigare,
jag ser ofta att folk har bär men plockar inte alls.
Du kan sätta en annons på någon butik eller på plocket att du kommer och rensar buskarna för en rimlig peng.
Jag kan tänka mig att man skulle kunna få bären tom. gratis från någon som inte bryr sig att plocka själv.
Äpplen kan man få lätt hur mycket som hälst, folk drunknar ju i äpplen på hösten.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544