hemul
|
|
« skrivet: 2011.01.14 - 19:55:44 » |
|
Om ni inte såg dokumentären Dyra droppar när den gick på SVT härom dagen, så se den på webben. http://svtplay.se/v/2175732/dokument_utifran/dyra_droppar?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2175732/sb,p103473,1,f,-1Vad jag lärde mig: Flaskvatten kan innehålla giftiga föroreningar (ivf i USA) PET flaskor läcker gifter de med De där jättestora blåa vattenflaskorna som finns på arbetsplatser och dylikt innehåller BPA!!! Tillverkningen av PET-flaskor gör folk sjuka Fy fan! Nu är det slut med att använda gamla PET flaskor som vattenflaska. Frågan är bara vad man ska hitta på istället.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Fjällmor
|
|
« Svara #1 skrivet: 2011.01.14 - 19:58:22 » |
|
|
|
|
Loggat
|
Peace, love and all that jazz! /Fjällmor
Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.
Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!
Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #2 skrivet: 2011.01.14 - 20:05:58 » |
|
Jo, det finns ett antal andra och billigare märken nu också, bl.a. gör Primus en, men samtliga har ju plastkork! What's the point, liksom?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Fjällmor
|
|
« Svara #3 skrivet: 2011.01.14 - 20:15:58 » |
|
vad jag hört så är de jag länkade till kollad plast - ingen bpa bla.
|
|
|
Loggat
|
Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4 skrivet: 2011.01.14 - 20:26:55 » |
|
PET-flaskor innehåller inte heller PBA! Men jag ser nu att det finns en kork i rostfritt som man får köpa till extra till flaskorna du länkade till. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=KLEANKANTEEN_KSSLTycker just de flaskorna är hutlöst dyra bara om man jämför med andra.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sorla
|
|
« Svara #5 skrivet: 2011.01.15 - 09:17:24 » |
|
Och om man ska ha med sig färskt vatten en hel helg eller tom en hel vecka i kajaken är PET-flaskorna svåra att slå. Inte har man råd att ta med sig 5-6 såna svindyra flaskor!
|
|
|
Loggat
|
Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
|
|
|
Fjällmor
|
|
« Svara #6 skrivet: 2011.01.15 - 09:46:20 » |
|
nu var ju inte priset kollat från min sida
jag bara gav ett exempel på lösning på hemuls fråga
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Bookia
|
|
« Svara #8 skrivet: 2011.01.17 - 01:15:52 » |
|
Jag har en Kleen kanteen med stor hals och metallkork. Funkar kanon och jag är supernöjd. Verkligen värd pengarna. Man fattar inte hur illa vatten man tappat upp från kökskran i en PET-flaska smakar förrän man har använt Kleen Kanteen. När vattnet har stått även ett litet tag i en PET-flaska börjar det smaka sunk. I en Kleen Kanteen smakar den lika fräscht oavsett hur länge man har haft vattnet i. Ett tips är dock att endast ha rent vatten i de, saft och soppor gör sig bäst i termosar.
|
|
|
Loggat
|
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident. We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #9 skrivet: 2011.01.17 - 12:20:25 » |
|
Köpte du till den där skruvkorken i rostfritt alltså? Förresten, jag skrev till Tatonka och frågade om korken. De har jättefina grejer på sin hemsida. Bl.a. lättviktskastruller helt i rostfritt för camping, t.o.m. en komplett Trangiakopia. Det är något jag sökt efter när jag suttit och drömt om att kunna campa igen, utan att hitta det förrän nu. Kanske värt en titt för er som campar. Skönt att slippa ifrån de där äckliga aluminiumbyttorna och teflonpannorna. http://intranet.tatonka.com/infosys/infocgi/artinfod.dll?190%5fStainless%5fSteel@1&0Obs att det är billigare via amazon.co.uk.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Bookia
|
|
« Svara #10 skrivet: 2011.01.17 - 13:07:15 » |
|
Jag köpte en som heter 800 ml Kanteen® Wide m/Ögelkork på kleenkanteen.se, korken på den är rostfri på insidan så vattnet kommer inte i kontakt med plasten. Deras plast är ju visserligen bisfenolfri men jag ville ha plastfri kork ändå, för säkerhets skull. Min pojkvän köpte en 800ml med smal hals, hans kork är helt av plast men han är nöjd ändå. Jag funderar nu på att köpa till korken i metall. För säkerhets skull.
|
|
|
Loggat
|
All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident. We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #11 skrivet: 2011.01.17 - 13:15:04 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #12 skrivet: 2011.01.26 - 17:27:20 » |
|
Nu har jag beställt en liten Tatonka. Jag skrev och frågade tillverkaren om korken. De tog en jäkla tid på sig att svara och då babblade de om en mugg och prylar i plast, så det fattade inte vilken flaska jag menade. Jag skrev igen, men jag orkar inte vänta på svar. Jag tycker inte korken ser ut som plast, men det måste ju vara bättre med lite plast än med mycket om det nu är så. Dåligt av tillverkaren ivf, för på deras sajt står det enbart rostfritt, både på denna och på den med plastmugg och plastkork.
Jag tog den minsta, 3 dl, för det är den storleken på min nuvarande och det är så bra för den går ner i alla fickor. Är den sjysst ska jag beställa en större nästa gång jag beställer böcker.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #13 skrivet: 2011.02.03 - 16:08:54 » |
|
Nu har jag hämtat ut min Tatonka. Den var fin, men korken var så klart i gedigen plast. Nåja, det blir ju mindre exponering ivf. Människan som svarade om fel flaska och sedan nonchalerade mitt uppföljningsmail skrev så här om den, så man kan väl anta att det är samma plast i denna propp. the caps and the mug are Polypropylen (not recycled)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #14 skrivet: 2013.01.30 - 19:56:46 » |
|
Nu har de billiga rostfria flaskor på Clas Ohlson! Tyvärr bara en storlek. Jag är ute efter en stor. http://www.clasohlson.com/se/Rostfri-vattenflaska-Asaklitt-0,6-liter/Pr314838001Liten recension av de flarror jag redan har. Den lilla Tatonkaflaskan är toppen att ha i fickan när man vill ha vatten med sig på stan, typ. Korken kärvar lite dock. Klean Kanteen - flaskorna är funktionellt mycket bra. Jag har sportkork och den fungerar otroligt nog hur bra som helst trots att man inte kan trycka ihop flaskan. Detta med hjälp ev en liten ventil som ger ifrån sig en tjirpande ljud när man dricker. Men, ska ni köpa såna så kör på de ofärgade. Färgen är nämligen bara "påmålad". Den flagar av vid minsta kontakt med hårda föremål. Mina plastade flaskhållare på cykeln har fullständigt skalat av färgen för att inte tala om vad som händer om man slänger flaskan på marken. Till det priset hade jag förväntat mig pulverlackat eller nåt hållbart ivf. Så, superbra för övrigt, men den här detaljen suger! Vem väntar sig att en flaska gjord i stål ska behöva hanteras varsamt liksom?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|