Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:25:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: vinterdvalan  (läst 10624 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.01.03 - 19:15:58 »

Jag har anpassat mig i naturen ser jag nu.
Det går väldigt segt hos mig, jag borde börja planera kommande odlingsesongen NU.
Men jag tar inte fram mina älskade frökataloger, kollar inte frösamlingen och
ritar inte kartor över odlingsytor. Jag bara skjuter allt det framför mig.
Men i år tänker jag inte odla chili och paprikor, så det är inte så brottom heller,
starten blir i slutet av februari ändå.

Inga experiment heller denna vår, vanligtvist testar jag 20 tal perenner, några träd eller buskar.
Och alltid lite roliga nya grönsaker, morötter i nya former, konstiga gurkor eller kålsorter.
Men år 2011, bara bassaker, i normalmängder. Inget säljande på växtmarknad. bara lagom!
Detta pga. att sonens studentexamen infaller precis då när det är som rörigast i trädgården.
Det är då när man inte hinner träffa någon, resa bort, städa inomhus eller fixa mat.
och DÅ ska man ha snyggt, städat, bakat , självklart  :lol:

Detta innebär att jag ska planera noggrant, baka i tid  och begränsa planteringar.

Min anpassning till årstider märktes tydligt på julafton.
Jag hade inte handlat några grönsaker alls, inte paprika,tomat, gurka, persilja eller dill till dekoration.
Ingen sallad.
Jag går ju aldig till grönsaksavdelningen, längre, konstig upptäckt!
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.01.03 - 21:11:17 »

Låter som en underbar tillvaro. Hoppas du har landat i känsla av rätt!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2011.01.04 - 15:42:19 »

Det ligger en stor dos oro över det hela , oro som börjar sakta släppa taget.

Vi har renoverat så länge så att vi börjar vara totaltmätta av den varan, nu efter sovrumsgarderober
finns det inte mycket kvar alls, minimalt egentligen och lite inredningsdetaljer som ordnar sig lungt.

Redan under förra sommaren började jag känna mig sliten och trött ( mer än vanligt alltså)
Vi har tagit det lungt med renoveringen just pga. mitt ork, portionerat allt.
Men det tar också krafter när inget är klart och allt bara hänger över en, ogjort.

Min STORA oro har varit om jag blir så trött att jag inte skulle orka odla något alls, aldrig någonsin.
DEN oron börjar släppa nu. :inlove:

Vi har även funderat att flytta under sommaren, av flera olika anledningar ska det ske just under kommande sommaren, eller inte alls.
Då blir pusslet ännu mer komplicerat hos " vännen i ordning" .
Att har studentfest, flyttlass och massa flyttande plantor i ungefär samma datum,
låter inte roligt kombo för mig alls, samtidigt som det är så typiskt oss så att jag inte blir förvånad alls.

Det blir säkert så att  vi säljer och köper precis innan examen, så att vi har bara kulisser kvar här hemma när festligheterna äger rum, fröerna sås på den nya tomten och plantorna flyttas också dit.
Efter examensfesten blir det en flyttstädning och vi firar midsommar någon helt annanstans.
Låter väldigt " oss" . :lmao:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.01.04 - 16:04:07 »

Det finns partytält. Tänk positivt. Kan ju nästan vara enklare om ni inte har nåt riktigt hem ska ska städas och pyntas. Ingen kan ju förvänta sig det mitt i en flytt!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #4 skrivet: 2011.01.04 - 16:43:13 »

Håller med hemulen!
Och ett tips. Satsa på att köpa flyttstädning. Det underlättar oerhört! Då kan man fokusera på att tömma och flytta in.

I övrigt låter det som du planerat klart  :lol:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.01.05 - 11:56:25 »

Det blir alltid en lösning :nod-yes:
jag är bara alldeles för otålig för ovissheten :flirting:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2011.01.25 - 07:58:36 »

grönsaksfröer är planerade, från Impecta och Runåberg, jag tror att det blev över 90% eko-fröer.
jag väntar bara på föreningen-Sesams årsbok.
Det är förening där folk odlar själv fram fröer och delar sedan med varandra.
Vissa sorter är det väldigt enkelt, andra tex kålväxter och rötter, måste man spara frukten till nästa år och plantera om och först då går den i blom.
Dessutom måste man ha flera plantor för ändamålet i flera fall för att undvika inavel.
Men jag försöker vara på hugget när katalogen kommer och beställa även därifrån.
Det blir bra mycket billigare!
Man behöver bara skicka ett brev och svarskuvert frankerat och pyssla lite med färdiga frökuvet
så att det blir enklare för den som delar ut dom.

I dagens kataloger finns det några sorter som kostar 10-15 kr annars ligger pricet på 25-30kr/ påse.
Den dyraste jag kommer att beställa i år kostar något på 60 kr ,5 fröer till växthusgurkan! :flirting:

jag funderar bara nu vilka sommarblommor jag vill ha i år... beställningen ska nog i väg snart. och sedan
är det dax att börja :yay:, jag börjar faktist vara lite sugen!

Notan blir något på1500 kr misstänker jag, men då har jag nästan hela årsbehovet av grönsaker och mängder av blommor i rabattena!
Till det kommer det kostnaderna till en bra köpejord till krukodning, då pratar vi inte om 3 säckar för 100 kr
utan en säck för 70kr typ.
Så jorden och elen ( lampor och uppvärmning i förrådet/växthuset en kort period) blir det nog en annan 15hundring till.
Resten är återvunnet , kraftiga krukor och skyltpinnar.
Tja, plastetiketter får jag faktiskt köpa lite extra varje år, city gross brukar ha dom billigaste!

och ja, några kubikmeter vatten på vårkanten innan jag får grästeckningen komplett :lol:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.01.25 - 08:07:45 »

jag är på vääääg!

tankarna mal i takt med köttkvarnen

snart klar

 :inlove:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2012.01.31 - 13:08:29 »

Jag tror att det blir fröbeställningar idag.
Det är som årets första julafton  :cheerleader:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2012.02.07 - 18:03:40 »

Fröerna från Runåberg har kommit  :yay: idag.
Och dom som jag har beställt från privata odlare börjar komma in.

I morgon får jag skola om 30 paprikaplantor, en tomat och några basilikor  :inlove:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.02.09 - 11:10:39 »

Jag får vänta i år... då jag ska opereras är inte småplantor aktuellt förrän efteråt.

Men jag längtar redan!
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2012.02.09 - 20:02:23 »

Du börjar ändå lite senare än jag, så jag tror att du hinner utmärkt många roliga gröna saker till våren!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544