Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:06:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: det finns gott om mat  (läst 16238 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2013.02.13 - 20:26:13 »

Squash och pumpa är enkla! Så kör på.
Man börjar förodla dom inne i början av maj, men man hinner även få skörd om man direkt så dom i mitten av juni om sommaren är varm.

Sorten giant, som ger stora pumpor är jättebra. Fröer själs i alla butiker och om man vill kika in till dom nätbutiker
rekommenderar jag impecta  ( om jag minns rätt nordens största leverantör) eller Runåbergsfröer ( bara ekologiska ).

Det finns oftast inte så många fröer i en fröpåse.

DU kan förbereda pumpa / squash-platsen med kompost, hästbajs, kiss, löv och växtrester.
Dom gillar näring i kubik! och räkna med ca. 1 planta / kvm. Pumpan växer rankor säkert  upp till 10 meter.
Så du får leda rankorna lite så att det inte tar över hela gräsmattan eller  över busken närmast odlingarna.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.02.14 - 00:25:19 »

 :w00t: Spännande! låter ju som att jag skulle kunna fixa att odla några sådana alltså!  :lol: .. nu har jag ju ingen kompost ännu. så det blir till att behöva köpa sådant.  :glare: men jag ahr planer på att göra iordning en egen kompost!.. måste tänka lite var jag ska ha den bara.. och se till att den inte luktar så den stör några grannar!  :crazy: vill ju inte komma på kant med dem det första jag gör!  :redface:

vad finns det mer för saker som är lätta att odla och ger bra skörd i slutänden? ... vi har några vinbärsbuskar, någon krusbär och två äppelträd av helt okända sorter på tomten... vi ska få några Jordgubbsplantor ifrån min mamma att planera så vi har det också... men sen då? ... morötter? lök?.. vad är enkelt att odla?  :confused3:
vi har inget växthus och inget stängsel på tomten. så inget skydd mot rådjur och liknande alls... vet inte om de är vanliga där helelr.. men det märker vi nog!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2013.02.21 - 14:30:16 »

Jag skulle nog göra just nu något helt annat, men sitter här endå.  :wave:

Tänk med jordgubbar att ta en svart väv över hela odlingsytan, Sedan klipper man med sax en liten kryss där man planterar
plantor. Sedan är det bara ha några stenar, sand i små högar eller likande för att hålla väven på plats.
Gödsla ordentligt jorden innan och ha gärna stenmjöl under plantorna.

Enkla att odla. Det är väl en gräsmatta du ska bryta upp till odlingar.
Då ska man hälst plantera plantor i det området, för det kan bli små loppor från gräset som äter upp allt under första året.

Kolla kubben Remstam http://www.remstam.se/
Och om du har en möjlighet läs hans bok. Den är ingen litterär höjdare, men innehållet är så bra så bra ändå.
( ingen katastrofskriven ,så bli inte skraj!)
Lena Israelssons trädgårdsböcker är alltid bra att ha också!
här finns det två i alla fall:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174241540

DU hittar dom säkert i bibblan.

Om du bryter en ny yta från gräsmattan kommer enkla saker att vara:
potatis, lök ( av sättlökar), plantor av grönkål, plantor av broccoli, plantor av squash, pumpa, örtplantor, mangoldplantor.
Alla dessa plantor kan du driva själv på våren under april-maj utan några kruseduller.

Om du har en befintlig odlingsyta där rekommenderar jag utöver dessa ovannämnda:
direktsådda mangold, rödbeta, polkabeta, palsternacka, ( visst kan du ha morötter, men det kräver att man pillar med dom mycket)
så dom rekommenderar jag inte i början. majs av alla sorter är jättefina, men de behöver också förodlas, annars är det lätta.

Vad skulle du gilla allra mest?
Kryddor av alla slag är det mest prisvärda. varje kruka i butiken kostar ju 15-20 kr men det är busenkelt att hämta en knippa gräslök, persilja mm, från trädgården.
basilika är lättodlat i kruka, men ska få växa inomhus för den gillar inte svenska svala somrar. Minst växthus där.
oregano, timjan, salvia, persilja, gräslök fina att ha.
Köp färdiga plantor och dela!

Gurka är enkel om man har rätt jord. Min är mer åt lerahållet så den trivs inte hos mig.
Men om du har lite lättare jord fungerar gurkan finfint. den vill bara ha mycket vatten, om den torkar blir gurkan besk.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544