Jag skulle nog göra just nu något helt annat, men sitter här endå.
Tänk med jordgubbar att ta en svart väv över hela odlingsytan, Sedan klipper man med sax en liten kryss där man planterar
plantor. Sedan är det bara ha några stenar, sand i små högar eller likande för att hålla väven på plats.
Gödsla ordentligt jorden innan och ha gärna stenmjöl under plantorna.
Enkla att odla. Det är väl en gräsmatta du ska bryta upp till odlingar.
Då ska man hälst plantera plantor i det området, för det kan bli små loppor från gräset som äter upp allt under första året.
Kolla kubben Remstam
http://www.remstam.se/Och om du har en möjlighet läs hans bok. Den är ingen litterär höjdare, men innehållet är så bra så bra ändå.
( ingen katastrofskriven ,så bli inte skraj!)
Lena Israelssons trädgårdsböcker är alltid bra att ha också!
här finns det två i alla fall:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174241540DU hittar dom säkert i bibblan.
Om du bryter en ny yta från gräsmattan kommer enkla saker att vara:
potatis, lök ( av sättlökar), plantor av grönkål, plantor av broccoli, plantor av squash, pumpa, örtplantor, mangoldplantor.
Alla dessa plantor kan du driva själv på våren under april-maj utan några kruseduller.
Om du har en befintlig odlingsyta där rekommenderar jag utöver dessa ovannämnda:
direktsådda mangold, rödbeta, polkabeta, palsternacka, ( visst kan du ha morötter, men det kräver att man pillar med dom mycket)
så dom rekommenderar jag inte i början. majs av alla sorter är jättefina, men de behöver också förodlas, annars är det lätta.
Vad skulle du gilla allra mest?
Kryddor av alla slag är det mest prisvärda. varje kruka i butiken kostar ju 15-20 kr men det är busenkelt att hämta en knippa gräslök, persilja mm, från trädgården.
basilika är lättodlat i kruka, men ska få växa inomhus för den gillar inte svenska svala somrar. Minst växthus där.
oregano, timjan, salvia, persilja, gräslök fina att ha.
Köp färdiga plantor och dela!
Gurka är enkel om man har rätt jord. Min är mer åt lerahållet så den trivs inte hos mig.
Men om du har lite lättare jord fungerar gurkan finfint. den vill bara ha mycket vatten, om den torkar blir gurkan besk.