XTINA är nog inte här längre. Men jag tror jag kan säga att den allmänna uppfattningen är att i början blir det dyrt, men när man kommit in i det blir det billigare.
Många med mig frossade nog i början på feta ostar och korvar som man inte "fått" äta förut. Många blir också hungriga i början och äter mycket. Och man vill prova allt. Sen blir det vardag igen och man slutar köpa lyxvaror varje dag och man äter mindre (förhoppningsvis
). Min matkostnad är fortfarande något lägre än den var för 6 år sen på nyttig (mycket frukt och grönt) standardkost. Jag för kassabok, så jag vet.
Sen kan det ju vara så att man också gör en standardhöjning på flera olika sätt. Man kan ju inte jämföra kostnaden för en kost som mest bestod av pasta och snabbnudlar eller vad som var på extrapris på Lidl med att äta enbart ekologiskt, gräsbeteskött o.s.v. Men med samma standard på kosten så tror jag det blir billigare. Nu äter jag iofs inte så mycket grönsaker. Jag äter rotfrukter istället. Grönsaker är dyrt, rotfrukter är billigt, så det kan ju påverka min prisbild. Å andra sidan försöker jag köpa åtminstone en del ekologiskt, vilket jag inte gjorde förut. Tyvärr mest på veg-sidan i dagsläget, men där är det nästan helt eko. Köper inte längre eko-kött då mina tidigare bönder lagt ner och jag betalar inte de hutlösa priserna de tar för de tråkiga bitarna i butik.
Sen beror det ju också på vad du har för butiker och hur mycket besvär du vill göra dig. Om du kan tänka dig att åka till en stormarknad och handla, laga långkok o.s.v. och om du gillar den typen av mat! Min räddning, både för ekonomin och smaklökarna, var när City Gross kom till stan. Billigare kött med högre kvalité och inte bara tråkbitar - kan inte blir bättre! Handlar kött uteslutande där, men det kräver lite planering.