Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:55:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hård i magen och blöder från tarmen.  (läst 36414 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.01.12 - 14:06:31 »

Du har läst fel!  :smack:

Det står inte laktos utan laktulos och laktulos är tydligen 4-O-β-D-Galaktopyranosyl-D-fruktos. Vet väl alla!  :tongue:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19901019000020&DocTypeID=7&UserTypeID=2
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POE0U9UQ5VERT1

Lika mystifikt ändå. Något slags fruktosmumbojumbo håller magen i form?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.01.12 - 14:10:40 »

Men vänta nu, lakos består ju av galaktos och glukos. De måste ha mixtrat ihop galaktos och fruktos till en ny käck förening då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2011.01.12 - 14:35:53 »

 :redface: Skyller på att det är svårt att fokusera ögonen när huvudet bråkar....

Fast jag förstår ändå inte vad det är för något :blink: Ska man vara kemist för att fatta varför magen går igång på Laktulos?  :shy:

Jaha, nu såg jag varför jag trodde att det var en omskrivning av Laktos. Om man har nedsatt förmåga att bryta ner Laktos ska man nämligen rådfråga läkare innan användning. Och så binder den vätskan i tarmen. Dvs tarmen kan inte suga upp all vätskan i avföringen. Och så blir man inte hård i magen. Galant!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.01.12 - 14:43:14 »

Kemist är väl aldrig fel att vara, hihi, men snabbförklaringen är att lactulos binder vatten på nåt sätt och gör att bajset blir mjukare :)

Och, ja, det är rätt äckligt, sonen fick det när han var runt 2, och det var en pärs att få i honom det.. Väldigt, väldigt sött är det..
Hemma har vi nu istället nåt som heter movicol som är ett pulver som man kan blanda i yoghurt eller nåt. Smakar inte så sött, men är inte gott det heller..

Vad skönt för din tjejja att det ger resultat!! :D
Loggat

Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.01.12 - 14:44:47 »

Ameh! Det var ju precis det du själv just skrev, jue!  :smack_head: Sorry...

Well, här skyller jag på att jag är stressad och ska hämta barnen på förskolan om en kvart ;)
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2011.01.12 - 14:47:33 »

Eller att jag gick in och redigerade mitt svar medan du skrev ditt.   :lmao:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.01.12 - 14:47:52 »

Ha!

Lactulose (pronounced /ˈlæktjʉloʊz/) is a synthetic sugar used in the treatment of constipation[1] and hepatic encephalopathy, a complication of liver disease. It is a disaccharide (double-sugar) formed from one molecule each of the simple sugars (monosaccharides) fructose and galactose. The commercial syrup used for treatment of constipation is dyed yellow-orange. It is produced commercially by isomerization of lactose.

Det står mer där också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lactulose
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2011.01.25 - 07:41:40 »

Skönt att ni har hittat en lösning för stunden.
magen har vart mitt problem i alla år, så det är prio ett för att den biten fungerar.

Den långsiktiga lösningen är kinkigare att hitta, men information är viktigt.
I det långa loppet blir det bra.

I går fick ja en föreläxning av 16-åringen.
efter maten tog jag lite nötter och lite havregryn  :blush:,
och då började han " har du inte ätit precis?, VA ?
Du är alltså inte hungrig nu alls, utan bar SUGEN!
vad är detta för något???? Titta in i kylskåpet, om du är fortfarande HUNGRIG
kan du väl ta kokta ägg!"

Mina två stora är riktiga monster-LCHF-ungar nu, efter flera år :lmao:
13-åringen är rörande kunnig i princip och älskar kött i alla dess former + allt runt köttet.
MEN han ger efter suget direkt om han får en möjlighet.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #23 skrivet: 2011.01.25 - 10:43:40 »

Vilka härliga ungar du har!  :lmao: Med såna barn behövs inget eget samvete.  :flirting:

Lillfian mår ganska bra just nu. Men ätandet går lite upp och ner. Det är svårare att motivera henne nu när magen fungerar med medicin.  :glare:

Men ett litet steg i taget ska nog tillslut göra livet lättare för henne. Hon äter ju oststavar nu i alla fall. Bra för hullet. Mindre bra för magen. Om det är stoppande för mig är risken stor att det stoppar även för henne.

Jag funderar på om man vågar ge henne linfrön i turkisk yoghurt med bär eller sylt i för smakens skull. Det känns som att man måste försöka fasa ut medicinen så småningom på något bra sätt. Och då bör hon ha fått nya goda vanor, så hon inte får problem igen.  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.01.25 - 10:50:04 »

:lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.01.26 - 14:25:33 »

Min 5åring gillar yoghurt med linfrön och kanel. Han kallar det för bullyoghurt :) Även lite kardemumma kan man ha i om man vill :)
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #26 skrivet: 2011.01.26 - 17:12:11 »

Det är just det där med linfrönas innehåll som gör mig lite fundersam..... Jag äter dem själv, trots att det inte är så bra, sägs det. Men det är ju en sak att experimentera med sig själv, och en annan att göra det med barnen. Eller är jag hönsig?  :blink: Det fungerar ju så himla bra för långsamma magar.  :bang_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.01.26 - 17:28:30 »

Nej, jag drar mig också för linfrön.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.01.26 - 18:10:04 »

Du Sorla, det där laktostjofräset, är det nåt man kan ta akut eller måste man äta det regelbundet för att det ska funka?  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #29 skrivet: 2011.01.27 - 05:55:59 »

Regelbundet. Missa en dag och du är hård i magen. Vi gjorde det tyvärr. Fick dottern plikta.  :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544