/LO
|
|
« skrivet: 2010.12.16 - 14:27:18 » |
|
En liten del är stulet men modifierat rejält, så jag kan nog påstå att jag hittat på detta recept själv. Jag bjöd väninnor igår och det var mycket uppskattat.
Botten 2 dl malda nötter (mandel och valnötter) 1 dl vetegroddar (kan säkert bytas mot mer nötmjöl och en msk fiberhusk) 100 g smör kardemumma Nejlikor Kanel Ingefära 1 msk honung 2 äggvitor
Smält smör och honung, blanda i nötter, kryddor (jag kryddade rejält!) och vetegroddar. Låt svalna helt.
Vispa äggvitor till skum och blanda ihop med smeten.
Tryck ut på i en form med löstagbar botten (ca 1 cm tjockt - smeten). Grädda i 200 grader ca 15 minuter.
Topp Vispa 1 dl grädde och 1 dl cf till ganska hårt och vispa sedan i 100 gr färskost ½ paket saffran, skalet av en citron och 1 krm florsocker. Smeta på gräddosten på den helt svalnade botten, ställ i kylskåp (min stod ett dygn).
Smarresmarr!
|
|
|
Loggat
|
LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #1 skrivet: 2010.12.16 - 16:20:27 » |
|
Ska det inte vara nån ost i?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ena
|
|
« Svara #2 skrivet: 2010.12.16 - 16:42:34 » |
|
Ja det kan man ju fråga sig, när det skal vara cheescake
|
|
|
Loggat
|
"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga" Oscar Wilde
|
|
|
Fjällmor
|
|
« Svara #3 skrivet: 2010.12.16 - 17:55:54 » |
|
... och vispa sedan i 100 gr färskost ...
|
|
|
Loggat
|
Peace, love and all that jazz! /Fjällmor
Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.
Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!
Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
|
|
|
Ena
|
|
« Svara #4 skrivet: 2010.12.16 - 20:31:45 » |
|
Ooops! Tack Fjällmor Sorry /Lo. Jag läste bara opskriften.
|
|
|
Loggat
|
"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga" Oscar Wilde
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #5 skrivet: 2010.12.16 - 20:49:40 » |
|
Så klart! Hur ska man kunna blanda i det om det inte är med bland ingredienserna?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
/LO
|
|
« Svara #6 skrivet: 2010.12.16 - 22:38:32 » |
|
Åh, tänkte jag. Fem som svarat och hyllat mitt goda recept och så visar det sig att det är några som inte kan läsa... (Tack Fjällan! ) Botten: ... ... ... gör så här... Topp: Gör såhär....... Hur svårt kan det vara?
|
|
|
Loggat
|
LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #7 skrivet: 2010.12.16 - 23:06:50 » |
|
Ska jag lägga till osten i ingredienslistan?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
/LO
|
|
« Svara #8 skrivet: 2010.12.16 - 23:19:35 » |
|
Då får du lägga till grädde, cf, saffran,citronskal och florsocker också...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
/LO
|
|
« Svara #9 skrivet: 2010.12.16 - 23:25:18 » |
|
Förtydligande för de som behöver
Botten: 2 dl malda nötter (mandel och valnötter) 1 dl vetegroddar (kan säkert bytas mot mer nötmjöl och en msk fiberhusk) 100 g smör kardemumma Nejlikor Kanel Ingefära 1 msk honung 2 äggvitor
Smält smör och honung, blanda i nötter, kryddor (jag kryddade rejält!) och vetegroddar. Låt svalna helt.
Vispa äggvitor till skum och blanda ihop med smeten.
Tryck ut på i en form med löstagbar botten (ca 1 cm tjockt - smeten). Grädda i 200 grader ca 15 minuter.
Topp: 1dl grädde 1dl cf 100g färskost 1/2 pkt saffran Rivet skal av en citron 1krm florsocker
Vispa grädde och cf till ganska hårt och vispa sedan färskost, saffran, skalet av en citron och florsocker. Smeta på gräddosten på den helt svalnade botten, ställ i kylskåp (min stod ett dygn).
Smarresmarr!
[/quote]
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #10 skrivet: 2010.12.17 - 14:48:15 » |
|
Det liknar mycket min älskade finska kesella-cheesekaka som jag har länkat hit någonstans. Och jag KAN inte äta mjölk Det finns inte heller någon ersättningstjofs för osten och cf
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kwidell
|
|
« Svara #11 skrivet: 2010.12.18 - 01:53:08 » |
|
Det där låter gott! liten fråga.. Vetegroddar.. menar du då fröna.. eller liksom de där "groddade" Groddarna man köper och har i sallader och liknande?
|
|
|
Loggat
|
Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om! mer om mig på: http://skruttens.blogspot.seStartvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo) Nytt avstamp: 120,2 - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo) Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo Just nu: 108,4
|
|
|
|
Sorla
|
|
« Svara #13 skrivet: 2010.12.18 - 11:32:48 » |
|
Jahaaa! Kan man använda sån?!? Det borde man väl kunna ha istället för alla eviga linfrön som man hittar i alla recept för LCHFare? Man skulle ibland kunna tro att vi lever på linfrön. Hurra!
|
|
|
Loggat
|
Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
|
|
|
/LO
|
|
« Svara #14 skrivet: 2010.12.18 - 11:38:39 » |
|
Ja, alltså det innehåller ju en del kolisar, men tar man det beror ju på hur mycket man tål. 32 %, men det är ju ganska lätt, så använder man en dl, så kanske det är några gram. Och det är som sagt till en hel kaka, till kanske 10 personer.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|