Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 09:41:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan växtvärk vara magnesiumbrist?  (läst 21161 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« skrivet: 2010.11.14 - 22:39:38 »

Dottern, snart 7, har av och till ont i sina ben. Ibland så ont så hon gråter. Massage och värme brukar hjälp hyggligt.

Igår började mina ben värka. Kändes precis som växtvärk. Det började på kvällens och blev värre och värre. Eftersom jag har striktat till kosten lite så googlade jag lite. MAGNESIUM, såklart. Tog en 500ing och la mig. Efter någon timme kände jag hur benen slappnade av och värken började släppa.

Så kom hon upp alldeles nyss och hade ont. Kan hon också ha magnesiumbrist? Hur mycket skulle jag våga ge henne?

Det är ju inte så ofta så det är svårt att kolla resultat...

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2010.11.14 - 22:48:19 »

Det kan såklart vara magnesiumbrist i din dotters fall, men det innebär ju isf att alla ungar som har växtvärk har det pga alldeles för lite magnesium. Iofs är väl inte det helt konstigt, men samtidigt tror jag att det handlar om sk gammal hederlig växtvärk i dotterns fall. För ungefär runt 7 brukar man växa i olika leder, för att sedan ta en liten paus, och sedan sätter det fart igen.
Helt ärligt, tycker jag att du ska vända dig till läkare för att prata om detta innan du ger tillskott. Är det ingen brist kan tillskott vara mer skadliga än behjälpliga.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.11.14 - 22:50:12 »

det där känner jag igen!  :sad: ... fast jag vaknar gärna på natten av total vadkramp! Jösses vad ont det gör!! :cry: ... så jag sympatiserar med både dig och din stackars dotter  :flowers:

inte för att jag kan så mycket om dessa saker.. men varför inte prova med att ge henne magnesium?.. är det skadligt på något sätt för barn tro?.. :confused3: inte vad jag har hört i alla fall.. men jag kan mycket väl ha missat det!.. annars kanske magnesiumrika livsmedel kan funka?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.11.15 - 07:50:10 »

Lowcarbar din dotter också? Tror inte magnesium är farligt för barn. Tar hon för mycket får hon väl diarré bara. Du kan säkert gå på hennes vikt och räkna ut lagom dos från det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #4 skrivet: 2010.11.15 - 15:32:45 »

Nej hon lowcarbar inte. Tänkte bara att jag löst problemet med växtvärk ;)
Hur många undersokningar tror ni har gjorts på det?

För faktum är ju att det finns teorier om vad det är, men ingen kan säga säkert.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.11.15 - 15:34:55 »

Ja men prova! Lite magnesium lär hon ju inte dö av. Hur gammal är hon?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #6 skrivet: 2010.11.15 - 17:53:49 »

G A R A N T I 

Du som lider av constipation = förstoppning – och även ifall Du har gjort det sen tiotals år tillbaka – och även ifall Du har prövat all känd skolmedicin och/eller alternativmedicin – utan att få någon ände på Ditt ”skitelände” – Du kan på max tre (3) dygn fixa åkomman för gott – och få ”skitkul” under hela resten av Ditt liv i kött. Detta bara genom ett intag av ca 700 mg essentiellt magnesium per dygn (= t ex ca 7 dl av den naturligt mineralrika essentiella drycken Donat Mg) – BERGIS  Smeknamnet på Donat Mg är ”SkitVattnet”.


En annan nästan lika ”idiotsäker” hälsoeffekt av att dosera ca 700 mg essentiellt magnesium per dygn, är att livsvarig migrän – och oavsett hur svår den har varit – som princip helt kan försvinna på ca 3 – 6 månader.


En tredje nästan lika “idiotsäker” hälsoeffekt av att dosera ca 700 mg essentiellt magnesium per dygn, är att över-vikt (bulimi) – och oavsett hur svår den har varit och är – som princip helt kan transformeras till normalvikt på ett eller annat år.

Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #7 skrivet: 2010.11.15 - 18:03:51 »

Symptom vid brist
Symtom kan vara: huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, huvudverk, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, trötthet, irritation, sömnproblem, dålig aptit och för högt blodtryck, kramp i benen, diabetes. Övervikt genom störd insulinkänslighet, se insulin.

 

Rekommenderad dagligt intag (RDI)
•vuxna 300 mg
•Barn 50 - 200 mg
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #8 skrivet: 2010.11.15 - 18:05:55 »

Läs mer på www. vitaminer.nu
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.11.15 - 21:18:28 »

Jag har ingen aning om växtväk och magnesiumbrist kan höra ihop.

De av mina barn som haft växtvärk har dock vuxit bra  :nod-yes:

Är det någon som vet vilket magnesiumtillskott som är bra?

Det är ju en hel djungel...

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.11.15 - 22:06:16 »

Jag tycker LO ska testa på dottern. Vem vet? Det kanske blir en banbrytande upptäckt?  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2010.11.16 - 07:58:17 »

Det där ska jag kolla upp för egen del! Min axlar och nacke som ständigt bråkar.....skallen......magen......ljus och buller....... Det var mycket som stämmer in. Och de livsmedel som magnesiumet finns i äter jag aldrig eller sällan.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Uppsalabo
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 84


« Svara #12 skrivet: 2010.11.16 - 17:48:38 »

Jag har länge tänkt testa magnesium mot mina vadkramper. Nu blev jag inspirerad. Måste gå till apoteket i morgon!
Men 700 mg, det låter mycket! Jag börjar nog med 300 mg, eller vad det nu står på burken. Om jag får någon effekt ska jag rapportera så småningom!
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2010.11.16 - 21:28:06 »

Alltså...jag har funderat under dagen......- Först blev jag ju mycket bättre i migränen. Och sen blev jag sämre igen..... Kan det kanske vara så att mina magnesiumreserver gått i botten nu, då jag slutat äta mängder med banan och annat med naturligt magnesium i?

Men nu hittade jag en artikel som var så vansinnigt hallelujamoment att jag blev skeptisk. Men säger ni, mina feta vänner, att det är bra, så tror jag mer på det än kilometer långa lovordande artiklar med löften om återstartanden av hjärtstopp mm. JAg ska nog köpa något på hälsokosten imorgon. Men hur ska man ta det? Tabletter? Flytande? Hur gör ni?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.11.16 - 21:38:51 »

Jag tar inte magnesium, men jag har en burk Twinlab. Det är kapslar. Jag tror öht att man om möjligt ska hålla sig till kända märken när det gäller tillskott. Det finns ju ingen kontroll. De stora märkena lär ivf inte riskera sitt rykte genom att hälla kalk i kapslarna istället för det man betalar för. Detta sagt av en som köpt jod från ett företag som flytt från U.S.A. till Equador för att undgå bedrägerirättegång.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544