Nej inte hon som jagar, men hon jobbar i skogen och där är det många som jagar. Så tillgång finns.
Hon går i drevet då? Eller något annat? Lägger näsan i blöt (nyfiken i en strut!) och frågar för att jag har en kompis med jaktlicens som hittills aldrig har skjutit något själv. Hon går i drevet, för gubbarna vill visst inte släppa fram henne. Själv har jag ingen aning om hur sånt där fungerar, och hur länge man måste vara med innan man är en i laget.
Hon jagar inte alls. Bara jobbar, är anställd med att jobba, i skogen. Många av de som jobbar i skogen, med skog är också jägare. Inte hon, men hon får köpa kött av dem som jagar.
Angående snopp så tror jag inte på något sätt att det är ett krav. De intervjuade en dam på radion för någon vecka sedan. Hon hade fällt 5 älgar på ett par dagar. Sedan är det väl av tradition fler män än kvinnor.
Kanske beror på männen, men också på kvinnorna skulle jag tro. Jag är alldeles för lat för att gå upp tidigt på morgonen för att sitta ute och frysa en hel dag...Köper hellre färdigpackat.
/LO