Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 03:17:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför man inte blir mätt av kolhydrater  (läst 4906 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.01.29 - 21:04:36 »

Jag visste inte allt det här. Kanske flera lider av okunskap i ämnet.  :tongue:

När man äter protein och fett så hamnar det i magsäcken som töjs ut av maten och den tillströmmende magsaften och signaler går till hjärnan och talar om att maten är laddad. Nåja, det visste jag. Nu kommer det intressanta. Maten går sedan vidare till tunntarmen. Där utsöndras ett hormon som heter CCK (cholecystokinin). CCK talar också om för hjärnan att mat är på gång. Det är också det som får gallblåsan att tömmas. Fortsätter man att utsönda CCK (för att man äter mera) kommer man att må illa.

När man äter kolhydrater går de rakt genom magsäcken till tunntarmen och där utsöndras inget CCK. Hjärnan får ingen som helst feedback innan kolhytraterna når blodomloppet, då insulin utsöndras och orskar en tillfällig serotoninhöjning som gör att man känner sig lite mindre hungrig. Det är först när sockret passerat levern och når hjärnan som man känner mättnad.

Kolhydrater måste alltså gå igenom hela nedbrytningsprocessen innan hjärnan registrerar fullt ut att man har ätit, medan hjärnan fattar läget i stort sätt omedlbart när man äter protein och fett. Försöker man trycka i sig ett ägg till när man redan ätit nog mår man alltså illa eller känner ivf äckel och lägger av, men man hinner trycka i sig en jäkla massa kex innan hjärnan fattar.

CCK gör en massa annat också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cholecystokinin (en)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cholecystokinin (sv)

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.01.29 - 23:21:19 »

Mycket intressant, undra på varför man inte har kunnat gå ner i vikt när man åt bröd o andra kolisar. Jag gick dessutom in på wikipedia och fortsatte läsningen och där hittade jag påverkan på hypotalamus som reglerar blodtryck, kroppstemperatur, ämnesomsättning och sömn. Det är ju precis de faktorer som alla LCHF:are pratar om.
 :lmao: _ :max-shock:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.01.30 - 08:29:06 »

Bra Hemul  :worshippy:, detta fattade även jag  !
och sonen fick en högläsningsstund av mamma.

Hur många kakor man kan stoppa i sig... under en julnatt med en bra bok  kan man väl käka pepparkakor precis hela natten, med lite mjölk till och växla med lite julmust och godis.
Man kan testa om man fixar det med ägg, fläsksvål, nötter och grädde :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.01.30 - 15:38:53 »

Fast jag måste säga att jag aldrig har upplevt den där illamåendeeffekten med fett. Protein däremot, särskilt om det är varken fett eller kolhydrater till. Då kan jag må rejält illa om jag äter mycket.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544