Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:14:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gravid  (läst 13773 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« skrivet: 2010.08.24 - 16:52:34 »

Jag lägger tråden här, även om jag inte egentligen är nybörjare..

Sedan jag blev gravid runt februari har jag ätit lfhc :crazy: men vill nu börja äta som vanligt igen. Det jag oroar mig för är hur den lille i magen ska må om jag bara "byter" huxflux. Jag vet ju att jag mår lite dåligt första veckan eller två och har huvudvärk och är lite extra irriterad och sådär innan kroppen vant sig. Och det verkar ju rimligt att den lille känner av det där inne med? Att bara trappa ner på kolhydrater funkar inte, jag måste ta bort allt på en gång för att inte fastna i ett halvvägsmönster där jag äter både fett och kolhydrater :smack_head:

Hur skulle ni gjort?
Jag har iofs bara knappt två månader kvar av graviditeten så alternativet är ju att vänta tills den är över, men jag känner att min mage inte mår så bra och jag är trött på att vara sötsugen på kvällarna! Som det är nu äter jag glass/kladdkaka/mjölkchoklad/younameit vid tio-elvatiden varje kväll. Och frukostarna ska vi inte tala högt om alls..  :whistle:

Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2010.08.24 - 18:57:22 »

Men gör det så mycket om du "fastnar" halvägs i bara 2 månader eller vad det nu kan tänkas bli? Sen när du pluppat kan du kanske kapa kolhydraterna helt och svulla massor av fett, om du ska amma. Annars får du svulla något lite mindre fett.....

Jag kan ju inte veta, man jag gissar att bebisen kan bli lite stressad om du mår dåligt. Men så är frågan vad du ska må dålig av. För mycket kolisar eller för lite..... Bebisen ser nog för övrigt till att förse sig med vad hen behöver.

Men du kan väl käka typ LCHF, fast unna dig en liten macka när du känner dig riktigt ur slag. Kan tänka mig att det är på morgonen eller förmiddagen den skulle sitta fint.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.08.24 - 19:12:35 »

Ja, jag vet inte. Det känns som om jag gått upp lite för mycket redan och jag vill inte riskera att gå upp mer än vad jag "behöver", så halvvägsfastnet känns inte så bra.. Men med tanke på att jag inte ska amma så kan jag ju gå in rätt strängt direkt sen :)

Du har rätt i att det kanske kan funka ändå. Om jag bara tar den där mackan när det verkligen inte går att motstå. Men idag, till förmiddagskaffet, lyckades jag äta säkert 4-5 mackor :bang_head: Det är som om jag inte har nån hejd när jag väl är där! En smörgås blir lätt aaalldeles för många. Suck.

Ja, jag ska nog göra ett försök till. Och kämpa med suget. Pust.

Tack för ditt snabba svar! :D
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.08.24 - 22:15:34 »

Det funkar inte med någon form av GI-kör, då? Det innehåller ju ganska så mycket fett, men inte kolhydrater i form av vitt mjöl och allt det där.

En fråga här, läste någon annan tråd där du också skrev att du åt alldeles för mycket bröd. Det kan inte vara så att du har B-vitaminbrist? Då blir man ju dels sugen på bröd, och dels ganska så trött, vilket du ger sken av att vara. Har du ätit folsyra hela graviditeten? Det är visserligen mest för fostrets skull, men säkerligen också för mammans iom att man blir trött om man får brist på det.

För egen del tycker jag att det är helt ok att vräka i sig en limpa med pålägg ibland, men vi är ju alla olika, så därför hoppas jag att du finner en utväg som passar just dig!

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.08.24 - 22:18:16 »

Jamen du lowcarbar ju inte!  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2010.08.24 - 22:48:43 »

Näpp! Men jag är vääääldigt läraktig!  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.08.24 - 23:02:04 »

Men t.o.m. jag som äter så förhållandevis mycket kolisar skulle nog gå i taket om jag tröck i mig en hel limpa. Det måste vara typ veckobehovet för mig och månadsbehovet för de som äter mycket mindre än jag. :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2010.08.24 - 23:14:28 »

Jaja, men jag har en viss förmåga att överdriva ibland!  :whistle:  :shy: Jag skulle inte heller klara en hel limpa på en gång. Men en sådär 5-6 mackor med ost hade inte varit några problem! Åtminstone inte om jag hade varit extremt sugen!  :lol1: Som tur är äter jag ju inte mjöl längre...

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.08.25 - 08:11:07 »

för mig var det självaste sockermonstret som bodde i brödburken

kan det vara så för dig?
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.09.02 - 11:04:20 »

Jag har nu ökat på fett och protein betydligt under en vecka och jag har lyckats hålla mig undan mackorna nästan helt och hållet! *Jej!* Fast jag åt nån potatis igår och hade vanlig standardmjölk i kaffet imorse, så det är inte helt strikt. Och, det bästa av allt med att inte vara helt strikt är att jag kan göra morgonnötbrödet på enbart hasselnötter!  :thumbsup:

Det ska nog bli bra detta! Jag är idag piggare än jag varit på länge och har inte haft något sötsug på ett par dagar. Nog att det kanske är en bra dag idag bara, men jag vill ju tro att det är bättre i det stora hela med, hihi.

Bebisen i magen sprattlar på och mår finfint enligt alla tillgängliga prover!

Idag blir det pannkakor med bär och grädde till lunch! Jag letade överallt på maxi efter fiberhusk imorse och var lite irriterad över att det inte fanns i hyllan där det skulle finnas.. Tills jag vände mig om och såg att de höll på att bygga om allting och att en stor del av prylarna som ska stå i hyllan jag var vid faktiskt låg i en vagn alldeles nära mig!  :laugh:

Well, nu plugga lite. Jag har verkligen hur mycket som helst att läsa så att jag kan avvara ett par veckor när bebisen pluppat ut  :whink:
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.09.02 - 12:36:38 »

heja dig!  :clapping:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.09.02 - 12:52:28 »

Tack, Fjällmor, för påhejningen  :smile:
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2010.09.02 - 13:04:47 »

Toppen, det kommer du greja fint det här. Tycker du är klok som tar bort spannmålsgrejerna men är lite mer liberal med mjölk och potatis. Man ska ta bort det man mår dåligt av och det som triggar.
Loggat

Lisalotta
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 39


« Svara #13 skrivet: 2011.06.17 - 01:36:33 »

själv är jag inte gravid!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544