Jag har läst "Impotensmadrassen", en bok som borde vara obligatorisk läsning för alla. Skrämde skiten ur mig, vilket är väldigt bra, anser jag för jag insåg att jag fortfarande var lite naiv när det kom till hur mycket kemikalier det fanns i omgivningen. LÄS BOKEN! Finns på biblioteket om du inte har råd köpa ett eget exemplar.
Tvättnötter har jag läst om väldigt länge nu och jag har läst att den var skit samt att de var det bästa som fanns. Jag var väldigt tveksam själv och drog mig från att köpa, men tidigare i sommar var jag i en liten ekobutik i Linköping som hade en halvkilosförpackning tvättnötter för 95kr så jag passade på, bara för att testa. Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Jag tror att vi är lite hjärntvättade när det gäller tvättmedel, för oss måste tvätten lukta kemikaliskt (fast vi inte tänker på det) och tvätten måste kännas strävt mot huden för att vi ska identifiera det som rent. Men för att mjuka upp det sträva lägger man till sköljmedel för att få det mjukt igen. Enligt "Impotensmadrassen" är sköljmedel ren kemikaliesörja, så om vi ska använda det behöver vi inte tvätta tvätten överhuvudtaget. Vad är poängen med att tvätta bort skit bara för att avsluta tvätten med att dränka in det med ny skit. Jag håller helt med.
I början när jag använde tvättnötterna kändes det konstigt att tvätten inte luktade "rent", i själva verket stank det riktigt illa i min kemikalieskadad näsa, precis som nötterna. Det tog 2-3 tvättar med tvättnötterna för att få bort gammal tvättmedel och gammalt sköljmedel ur tvätten. Jag tvättade det inte om vid ett och samma tillfälle utan jag använde det mellan tvättarna. Under tiden la jag märke att min hudklåda blev mindre och mindre, för att till slut försvinna helt. Nuförtiden luktar inte tvätten någonting, det är bara RENT. Vill man att tvätten ska lukta något kan man lägga till någon eterisk olja, men personligen ser jag ingen poäng i det.
Jag följde instruktionerna och la 5-10 såpnötter i en tygpåse, jag har två påsar så jag kan tvätta två maskiner samtidigt. Känner man att vittvätten behöver blekmedel kan man lägga till 1-2tsk bikarbonat i tvättmedelsfacket, i övrigt slänger man in tygpåsen med såpnötter i trumman med tvätten och tvättar som vanligt. Svettiga tröjor, välanvända trosor, kattens nerspydda filtar, allt tvättas helt rent och all dålig lukt är borta efter tvätten. Vanligt tvättmedel är frätande, det fräter på tygfibrerna i tvätten, det är därför tvätten blir sträv och behöver sköljmedel. Tvättnötter är istället bara saponiner som lakas ur tvättnötterna och det är dessa saponiner som tvättar som en tvål ungefär, vilket resulterar i en effektiv men samtidigt skonsam tvätt som inte skadar tygfibrerna. Jag använder en tygpåse i tre tvättar, sen slänger jag det och fyller på med nya såpnötter.
Just det, har man fläckar ska man förbehandla de med galltvål, som görs i Piteå och finns i precis varenda affär, eller vanlig olivoljetvål eller kokostvättvål. Bara gnugga in i fläcken så den blir mättad med tvål och låta det sen vara tills det är dags att tvätta.
Iom att det är saponinerna i tvättnötterna som gör jobbet i tvättmaskinen, behöver vi här i Sverige inte ens importera hit såpnötter. Det ska finnas några inhemska ogräsväxter vars rötter är fulla med saponiner, bara gräva upp rötterna, tvätta av de, hacka de i mindre bitar och sen använda precis som såpnötter. Den dagen jag får en trädgård ska jag definitivt testa detta.