Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 05:43:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 411 412 [413] 414 415 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2079452 gånger)
0 Medlemmar och 32 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #6180 skrivet: 2015.12.10 - 23:46:21 »

Jaha, nu har jag gjort övningarna. Känns inte så troligt att armen kommer att vara brukbar om en månad, men vem vet. :sneaktongue:  Blev ingen konstig känsla när jag tog av gipset nu. Måste ta reda på vad det där beror på. Nyfiken!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #6181 skrivet: 2015.12.11 - 22:19:33 »

Jaha, vad bra. Uppfattade det som att de var dryga. Ingen är dryg mot vår Hemul, utom vi fetbobbor! :smooch:

Vad är det för övningar du gör nu? Bara böj och rörelse va?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6182 skrivet: 2015.12.12 - 01:43:47 »

Alla möjliga. Typ biceps curls fast med armen rakt ut med stöd under överarmen. Ska ringa och fråga om man inte kan göra det med armen hängande istället. Det är mycket lättare. Har en känsla av att det där med stödet inte är för att man behöver det utan för att de tror det är lättare.

Sen ska man vrida handen, vippa med den uppåt och neråt, sätta tummen mot lillfingerbasen, armar uppåt sträck, armen över huvet och försöka böja så man får handen bakom nacken, handen bakom ryggen och hållla kvar. Tål armen de där sista tre borde den väl tåla vanliga biceps curls också.

Alla övningar 10 ggr 4 ggr per dag. Det är också konstigt. Tyckte inte det lät så mycket och frågade om jag kunde öka på det vartefter. Nähä, det fick jag inte. Nåt som jag har glömt kunde svullna och det var inte bra. Men tanken är väl att det ska gå bättre och bättre och då borde man väl kunna göra mer? :sneaktongue:
Loggat

Sorla

« Svara #6183 skrivet: 2015.12.12 - 14:33:25 »

Alltså, om du grejar den där med armen över huvudet och ner på ryggen är du skicklig. Den grejar jag knappt själv.  :redface:

Jag tycker också att det verkar konstigt att du inte får öka på. Men ska du träffa någon igen om ett tag? Då kanske du får öka, efter att de har sett att skelettet växer ihop som det ska?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6184 skrivet: 2015.12.12 - 15:53:37 »

Jag får ju upp armen och får fingertopparna bakom toppen på hjässan typ. Nacken är det inte tal om. Vänster var förut min bästa arm för att komma åt på ryggen eftersom det är höger sida jag blir stel i. Så jag vet ju att målet är att helst nå längre än jag gör på höger sida. Handen bakom ryggen är faktiskt det svåraste, förutom armbågsböjningarna. Lättast är armar uppåt sträck. Man ska alltså hålla armen uppåt hela tiden och omväxlande sträcka och slappna av. Tror jag ska prova att börja med den istället för att avsluta. Kanska mjukar upp inför böjningarna.

Ingen sjukgymnast inbokad förrän nästa röntgen. Men jag kan ringa om det är nåt och så kunde jag boka på vårdcentralen om jag ville ha mer hjälp, sa hon. Men jag misstänker att det inte är så lätt om nån vecka iom helgerna och det är väl först då jag märker om det funkar eller inte.
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6185 skrivet: 2015.12.13 - 02:34:00 »

Oj himlans jobbigt det här!  Det där med känslan att armen är tung när den befrias från gipset.. tänk på att huden är en organ med känslor också. Den kände sig säker  om sin gräns, nu togs den bort då dras den ihop typ för att hålla ihop igen  :lol:

tror att om du ökar på övningarna att musklerna blir för starka för snabbt och inte kan ställa till problem.

boka tid i veckan för att prata igenom det. Vänta inte tills julhelgen!

Loggat

Sorla

« Svara #6186 skrivet: 2015.12.13 - 13:48:22 »

Du är så himla klok Mynlen! Det om musklerna som kan ställa till det om de blir för starka, känns väldigt självklart när du nämner det.  :worshippy:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6187 skrivet: 2015.12.13 - 14:46:47 »

Men det är ju inte styrketräning. Bara frågan om att öht kunna utföra hela rörelsen. Och benet borde ju i så fall också bli starkare hela tiden vartefter ben byggs på. :confused3:

Undrar om det är mer än musklerna, att leden på nåt sätt stelnar också? När jag sträcker ut armen tar det emot i musklerna på att "nomalt" sätt, som man väntar sig, men när jag ska böja tar det bara stopp. Gör ont i armbågen om jag föröker pressa, men inget som stramar om ni fattar hur jag menar.

Känns som det går lite framåt med att räta ut armen, men böja vete fan och det är där det fattas mest. Kan bara böja lite knappt 90°. Så där är det mycket kvar. Sätta handen bakom ryggen blav snabbt det lättaste istället för det svåraste, men det involverar ju inte armbågsleden så mycket, mest en kringgrej liksom. Handen ska väl iofs högre upp än jag kan, mot midjan, men jag får den ivf bakom rumpan utan problem nu.

Vet inte hur lång tid man har på sig med träningen. Om det finns nån tidsgräns eller om det bara är att kämpa på tills man når dit man vill även om det tar ett halvår.
Loggat

Sorla

« Svara #6188 skrivet: 2015.12.14 - 12:33:43 »

Det är just såna frågor du beöver ställa till din läkare nu. Mynlis förslag att boka ett besök redan nu innan jul är mycket bra.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6189 skrivet: 2015.12.14 - 14:57:58 »

Läkare får jag nog inte tag på innan jul. Försöker ringa sjukgymnasten, men de svarar inte.
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6190 skrivet: 2015.12.15 - 05:54:09 »

Det handlar inte bara om styrketräning. Men det är så många muskler som måste jobba ihop för att du kan göra en rörelse. Ena muskeln ska dra ihop och den andra ska sträcka sig. Alla övningar nu är i princip att dina muskler, som fått "vila" nu bygger upp litet igen. Om det går för fort kan den ena muskeln kanske dra för hårt eller något.

Tycker därför det känns självklart du inte kan böja den än, då skulle du "dra" så mycket i armbågen (senorna där muskeln är fäst typ) att delen som är sönder och inte stark nog än, blir för ansträngt.

Usch, svårt att förklara hur jag menar, är inte helt vaken än. Har väldigt mycket att göra på jobbet och med utbildningen och en massa andra saker, och har haft för litet sömn i 2 dagar nu så jag tänker litet trögt :)

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6191 skrivet: 2015.12.15 - 15:19:29 »

Det känns inte så. Det känns helt normalt tills jag kommer till 90 graders böj. Då är det som det var en dörrstopp där. Räta ut armen känns mer som man väntar sig, att det tar emot och sträcker i musklerna.

Fick tag i sjukgymnasten nu och det visade sig att jag gissat rätt. Det blir en slags pålagring i själva leden. Hon förklarade det som att "hela leden läker". Det måste vara därför läkaren menade att man skulle var helgipsad 3 högst 4 veckor, annars kan det vara kört. Läste faktiskt max 3 veckor på landsingets sajt. Jag hade det 5 veckor och 4 dagar.  :eek:

Hur som, jag kom på ett bättre sätt att göra övningen men var osäker på om det var lämpligt. Enligt instruktionerna ska utgångspositionen vara med armen rakt ut, typ hitlerhälsning fast med armen helt vårrätt. Sen ska man stödja under överarmen med andra handen. Den ställningen är så jobbig att jag lägger mer energi på att orka hålla den än på att göra själva rörelsen och måste ofta göra paus för att jag för att musklerna bränner - på båda sidor. Det kan ju inte vara bra.

Men jag visste inte om det med handen under överarmen var till för att stötta brottet, så jag tordes inte göra annat. Men jag provade lite andra varianter ivf. Nu visade det sig att jag kan göra hur jag vill. Ställningen var bara för att vara säker på att man verkligen böjer i armbågen. Om man låter armen hänga, som när man gör hantelövningar, var det riskt att man lyfte i axeln istället. Förstår inte riktigt det, då böjs ju inte armbågen och det lär man väl se? Jag provade ivf att sitta på sängkanten med en kudde över vänster lår och stödja armbågen mot kudden. Det var mycket bättre och jag slapp få ont i musklerna av utmattning. Det var OK att göra så, sa hon.

Sen hittade jag också en tränings-pdf från nåt rehabställe med precis samma övningar som jag fått men med kommentarer. Där stod att man kunde hjälpa till med andra handen för att liksom tvinga armen en bit till. Kommer ihåg att det var så pappa gjorde när jag bröt armen som barn och det var därför jag skrek. Inte för att det gjorde ont, det gjorde det inte, utan för att jag tyckte det var läskigt. Provade det 5 ggr och ställde mig sen framför spegeln och böjde armen av egen kraft. Då kom den för första gången en liten bit över 90 grader! :cheerleader:

Det var också OK bara jag var försiktig. Klart jag inte använder våld. Bara tryckte lite lätt med två fingrar, gjorde inte ont varken medans eller efter. Så nu ska det bli spännande att se vad det gör för resultat om jag gör så en hel dag (ska öva 4 ggr per dag).

Hoppas det kommer att funka. Har ju inte gått en vecka än ens, men det kändes ändå läskigt att det inte skedde några framsteg alls. Började få visioner av hur det skulle vara att inte kunna böja armen mer än 90 grader resten av livet. Väldigt mycket som inte skulle funka då. Hej då cykel t.ex. Sjukgymnasten sa att man brukade få snurr på böjningen, men att det däremot var vanligare att man inte fick tillbaka full sträckförmåga. Det är ju mindre handikappande även om det säkert är irriterande om man vill träna t.ex, typ armhävningar eller hänga i en stång och sånt, men i vardagen tror jag inte det skulle märkas så mycket.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6192 skrivet: 2015.12.15 - 19:55:08 »

Jaha, det låg en kallelse i postboxen, så nästa röntgen är redan bokad. 4:e januari. Det var ju bra!

Hade de kommit ihåg att bifoga det följebrev de flera gånger hänvisar till om hur man ska göra med röntgen och så hade det ju varit ännu bättre. Organisation är definitivt inte vårdens starka sida! :lol1:
Loggat

Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #6193 skrivet: 2015.12.16 - 06:06:10 »

toppen det där med övningarna och skönt du fick tag på sjukgymnasten.

Läser allt med stort interesse men hinner just nu inte svara så mycket...  kram!
Loggat

Sorla

« Svara #6194 skrivet: 2015.12.17 - 11:11:26 »

Vad duktig du är! Jag har lite samma situation som Mynlen. December är inte den postanställdes drömmånad. Dessutom två barn och en mamma som fyller år, så tankarna är splittrade. Men det är så spännande att följa dina framsteg, så jag vill gärna smyga in och läsa dina uppdateringar.

Jag ber en bön att jag aldrig någonsin ska behöva bryta av något i kroppen. Det verkar ju skitjobbigt!  :tongue_wag:
Loggat

Sidor: 1 ... 411 412 [413] 414 415 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544