hemul
|
|
« Svara #4800 skrivet: 2014.05.31 - 12:17:21 » |
|
Här med. De är väldigt irriterande när de fräser förbi.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mynlen
|
|
« Svara #4801 skrivet: 2014.05.31 - 12:18:09 » |
|
Tycker jag med. Hittade nu en bättre smiley :)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4802 skrivet: 2014.05.31 - 12:38:08 » |
|
Min kompis blev inspirerad av mig och ville också börja cykla. Igen. Hon cyklade mycket förut, men nu har hon karl och bor på landet, så då blir det buss till jobbet. Eller bil om hennes kille skjutsar henne, hon har inte körkort. Hon köpte en elcykel. Nu kan vi ju inte cykla ihop!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fetsmart
|
|
« Svara #4803 skrivet: 2014.05.31 - 12:50:15 » |
|
det behöver man väl inte ha en sån där cykel till. Batteridrivna cyklar är "da hit" just nu i holland. Batteriet sitter under pakethållaren oftast. :)
Men jag ska "cykla" till Kina! Eller åtminstone Portugal... kanske... troligen inte... men *om* jag skulle...
|
|
|
Loggat
|
neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4804 skrivet: 2014.05.31 - 12:54:35 » |
|
Jag hörde om något jättefränt som jag senare fick verifierat. Prototypen är en liten skåpbilsliknande sak, den drivs med tryckluft! Man har som gastuber som kan laddas med en enkel kompressor från CO. Räckvidden var nåt på 20 mil. Låter skitsmart tycker jag. Är ju fortfarande el inblandat, men det måste gå mycket fortare att ladda tuberna än att ladda ett batteri. Vet inte om det blir sämre viktsmässigt, men man kan väl misstänka det. Särkilt om man ska transportera en kompressor på långfärder.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fetsmart
|
|
« Svara #4805 skrivet: 2014.05.31 - 13:50:06 » |
|
Jag hörde om något jättefränt som jag senare fick verifierat. Prototypen är en liten skåpbilsliknande sak, den drivs med tryckluft! Man har som gastuber som kan laddas med en enkel kompressor från CO. Räckvidden var nåt på 20 mil. Låter skitsmart tycker jag. Är ju fortfarande el inblandat, men det måste gå mycket fortare att ladda tuberna än att ladda ett batteri. Vet inte om det blir sämre viktsmässigt, men man kan väl misstänka det. Särkilt om man ska transportera en kompressor på långfärder.
Det var inte den här va?... http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article219473.ece
|
|
|
Loggat
|
neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4806 skrivet: 2014.05.31 - 15:39:29 » |
|
Antagligen, men det finns flera, även såna som ser ut som små personbilar. Tror Honda gör någon eller om det bara är prototyp. Har sett den artikeln men har läst andra omdömen också som varit mer positiva.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fetsmart
|
|
« Svara #4807 skrivet: 2014.05.31 - 16:58:31 » |
|
Antagligen, men det finns flera, även såna som ser ut som små personbilar. Tror Honda gör någon eller om det bara är prototyp. Har sett den artikeln men har läst andra omdömen också som varit mer positiva.
Peugeot höll på med en hybrid med tryckluftsmotor, åtminstone fram till för något år sedan... Jag håller "rätt bra koll" (blygsam) på utvecklingen av el- elhybrid-bilar i fora där det också diskuteras andra former av alternativa "bränslen" - tryckluft verkar för närvarande helt dött.. vilket inte betyder att det inte kan dyka upp igen. Men jag tvivlar...
|
|
|
Loggat
|
neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4808 skrivet: 2014.05.31 - 17:13:38 » |
|
Stämmer det som det står i artikeln att det inte går att få tillräckligt effektivt?
Problemet med elbilar varkar ju vara batterierna, både att de är dyra och att de tar tid att ladda. Så andra lösningar är ju väldigt intressanta. Samma gäller motor-assist på cyklar förresten. Hur kul är det att bli stående med en tung elcykel på bondvischan och inte kunna ladda snabbt om man nu till äventyrs lyckas hitta en backstuga med urtag?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fetsmart
|
|
« Svara #4809 skrivet: 2014.05.31 - 20:46:46 » |
|
Stämmer det som det står i artikeln att det inte går att få tillräckligt effektivt?
Problemet med elbilar varkar ju vara batterierna, både att de är dyra och att de tar tid att ladda. Så andra lösningar är ju väldigt intressanta. Samma gäller motor-assist på cyklar förresten. Hur kul är det att bli stående med en tung elcykel på bondvischan och inte kunna ladda snabbt om man nu till äventyrs lyckas hitta en backstuga med urtag?
Laddhybrid är nog det som gäller de närmaste åren. 4-5 mil på bara el (om man vill) och sedan 50-60 mil på bensin, diesel, gas eller E85... Men Teslas koncept med stort batteri som man kan köra 40-50 mil på och sedan "tanka" på speciella superchargers (påfyllning för 25-30 mil på c:a 20 minuter) funkar ju redan nu... Allra smartast (för många iallafall...) är kanske att ha en mindre elbil (pure electric) som funkar för 95 procent av behovet (resor under 12 mil/dag) för att sedan hyra lastbil, van, sportbil eller limousin vid behov... ungefär som du med din hoj och medlemskap i lastcykelpool... ;-)
|
|
|
Loggat
|
neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4810 skrivet: 2014.05.31 - 20:59:31 » |
|
Antagligen är det så. Men det känns trots allt trist om eran med egen bil är över. Friheten det ger är ju stor. Inte för att jag lär ha råd att ha bil mera, men ändå. Förresten, idag har väl folk inte råd med spontana nöjesturer ivf.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ary
Gäst
|
|
« Svara #4811 skrivet: 2014.05.31 - 21:53:16 » |
|
Lite off topic kanske men om man googlar på top gear prank goes horribly wrong har de en skojig husbil, men annars det gick inget vidare. http://www.youtube.com/watch?v=zU6rxbrHLvk
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
fetsmart
|
|
« Svara #4812 skrivet: 2014.06.01 - 01:07:27 » |
|
Top Gear - bästa kulturprogrammet på TV! mvh /Petrolhead and on that bombshell... Good night!
|
|
|
Loggat
|
neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4813 skrivet: 2014.06.01 - 01:18:14 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #4814 skrivet: 2014.06.01 - 11:45:00 » |
|
Veckovägning 207Veckans resultat: -0.6 kgNu: -36.7 kg (90.8 kg)Hittills den här månaden: +0.2 kg Hittills i år: -0.8 kg Sedan 15:e juni: -3.4 kg Totalt från maxvikt: -45.2 kghttp://fetbobba.net/hemul/vikt.htmlMånadsresultat maj 2014: -0.8 kg (90.8 kg)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|