Allt är automatiskt! Man har olika lång tagtid beroende på hur hög rang man har, men låt oss för enkelhets skull säga att du och din kompis har samma tagtid. Du går in i zonen först. Din kompis behöver sen bara gå in i zonen innan du tagit den (man ser hur det räknar ner) för att också ta den. Båda får tagpoäng, men du kommer att äga zonen. Den blir grön på din mobbe och ditt namn står på den för alla. Du kommer också att få pph, inte din kompis.
Det är oerhört avancerat. T.ex. har zonerna olika tagpoäng och pph beroende på hur ofta de tas. I centrum är kan det vara 65p +9 (65 tagpoäng och 9 pph), i ett ytterområde kanske 110p +6 och i busken kanske 185p +1. Allt det där uppdateras automatiskt om en zon ökar eller minskar i popularitet. Så man får snabbt höga poäng om man kör utikring, men inte särkilt mycket för att man behåller zonerna.
Det jag visade dig igår fick jag mer pph på än tagpoäng, för jag hade tur och det började regna och jag fick behålla allt hela natten. Steg rejält i topplistan på den turen. Du kan gå in och titta, tror du också ser de uppdaterade siffrorna. Det är mycket ovanligt dock. Hade jag tagit samma z på dagen hade de rykt direkt. På dagen kan det alltså vara smartare att välja ett område med högre take points. Man får också lära sig folks vanor lite. En del värstingar jobbar skift och kan svepa åt sig hela stan på väg hem från jobbet på morgonkvisten. Det slapp jag igår.
Sen är det en massa medaljer och skit. Det finns såna som uppgraderas, t.ex. för hur många zoner man tagit totalt (alla takes) och för unika zoner (då räknas zonen bara en gång). Också en massa medaljer för mer specifika prestationer. Lite kul extragrejer också. T.ex. får ens gubbe en krona på huvudet om man äger flest zoner i länet just då. Då får man också lite fördelar. Förut hade jag kronan ibland, men det är åratal sen.
Du kan titta på en livekarta här, så ser du hur folk fnattar omkring.
https://turfgame.com/mapEller också kan du bara ladda ner appen och bekanta dig med den. Det är ju gratis. Ett tips är att du kan ha GPS på i telefonen men vara osynlig genom att inte slå på GPS i appen. Det reglerar man genom att trycka på gubben nere i vänstra hörnet. Man kanske inte vill visa exakt var man bor t.ex. När man turfar ska man dock visa sin gubbe. Det är inte poppis med "spökturfare", plus att man får aningen kortare tagtid om man har gubben på.