Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 09:03:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 393 394 [395] 396 397 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2080046 gånger)
0 Medlemmar och 23 gäster tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« Svara #5910 skrivet: 2015.09.28 - 14:16:28 »

Jo var det en vardaglig vana skulle jag ju inte uppmuntra.  :biggrin1: Nu var det väl en lördag kväll så det får väl gå. ;)
Antalet kcal spelar ju in så klart, iaf så länge man inte äter lassvis med kolisar, då köper jag teorin om att man lagrar kcal och blodsockerdippen talar om att man behöver sätta i sig ännu mer mat/kolisar.
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #5911 skrivet: 2015.09.28 - 14:47:34 »

Du äter nog mindre kolisar än jag (normalt). Jag känner inte alls av det där, inte av ett par öl. Märker mer sånt på så sätt att jag inte blir mätt på fettsnål mat även om jag äter mycket eller om det blir alldeles för stor andel kolisar, om man äter nåt junk av artighet eller nödtvång. Men två flaskor öl = 20 g kolisar, likvärdigt med en glasspinne, det känner jag inte av.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #5912 skrivet: 2015.09.28 - 16:30:56 »

Jo de kolisar jag äter kommer från mejeri och grönsaker, enstaka apelsin och bär, så en del har jag ju tagit med mig från lchf. Och lite rödvin då och då men det är ju knappt några kolisar.  :flirting:
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #5913 skrivet: 2015.10.01 - 12:33:40 »

Nä, vanlig. Fast jag köper mest till jularna, så jag kan minnas fel. Men vadå, är smaksatt billigare? Måste komma ihåg att kolla det här nästa gång jag är där.

Så här gör jag fläskpannkaka. En tjockpannkaka fast i lilla stekpannan på spisen. Det går ju mycket fortare och är mindre kladd. Häller på lingonen på slutet och vänder på pannkakan bara helt kort så det sista på ytan stelnar och lingonen tinar. Ser kanske ut som kräk, men är jättegott. Brukar förutom ägg ha en skvätt mölk och yttepytte rismjöl, typ 1 tsk = 3 g. Det behövs inte, men det blir mer pannkakskoncistens än omelett om man har det med.

Jo, ett rågat kryddmått socker (1 g) och en dutt stevia har jag också (till 2 ägg) + salt förstås för att få den rätta smaken.

Det ser ut som när jag gör omelette, fast med kanel och stekta äpplen till. Jag använder fiberhusk och grädde till äggen. Och definitivt inget sötningsmedel. Behövs ju inte när man har äpplen.  Men annars är det precis samma sak.  :laugh:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5914 skrivet: 2015.10.01 - 13:25:00 »

Förut gjorde jag helt som omelett, men jag har börjat lyxa lite. Behövs inte mycket fulingar för att det ska kännas som pannkaka. Jag skulle också ha grädde om det inte var för att jag bantade. Eller försöker banta ivf.

Ja, först i år har jag insett att det är helt onödigt att ha sötning i äppelmoset! Inte för att jag har haft mycket förut heller, men lite stevia ivf. Äter bara äppelmos till mat, typ revbensspjäll eller fläskkarré gjord som stek, och då är det ju gott med syrligt. OK, fick man tag på riktiga mosäpplen, sån där sur vinterfrukt, då kanske man skulle behöva lite. Men inte till ätäpplen.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #5915 skrivet: 2015.10.02 - 10:22:24 »

Tack Hemulen, du påminde just om att jag skulle kolla om det fanns några äpplen på ödetomten. Inte ätit äpple I år tror jag...
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5916 skrivet: 2015.10.02 - 18:08:23 »

Det är jättedåligt äppelår, härikring ivf. Ett av våra två träd fick inte ett enda äpple, inte ett! Det andra har mycket frukt men de bara trillar ner och nästan alla är angripna. Har också spanat in en ödetomt dit jag var förra helgen. Samma sak där. Bara frukt på två träd och bara på ett av dem goda. Idag var jag till en park som jag inte tänkt på förut. Bara ätbara äpplen på ett träd, men det fanns bara kvar i toppen så jag kom inte åt.

Däremot fanns det flera träd med gråpäron som jag längtat efter i decennier! Fick två kassar fulla. Här ska torkas. Idalinda säger ju att päron blir ännu godare än äpplen. De är små, så det blir nog lite jobbigt att skiva och kärna ur dem. Tror inte äppelsvarven funkar, men jag testar väl med den först. Jätteglad för päronen, för nu vet jag ju var jag kan hämta i framtiden.

Funderar på om det går att koka päron och frysa in? Såna där goda inläggningar, som ingefärspäron? Men hålla på med konserveringsmedel och sånt känner jag inte riktigt för och kylen är full ändå.
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #5917 skrivet: 2015.10.02 - 21:15:20 »

Skulle tro att det går att frysa ja!

Ett träd hade frukt, högt upp. Kompisen var med och slog äpplena ur trädet med en lång käpp enligt instruktioner från mig. ;) Jag är för klen i armarna...
Nåväl äpplen blev det. En kompis som varit där och tittat och hade uppfattningen att inga äpplen fanns, fick lite också.  :lol:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5918 skrivet: 2015.10.02 - 22:00:39 »

Vad ska du göra med äpplena?

Jag fick ivf nägra påsar mos, gör inte av med så mycket. Och ett par burkar torkade. Men torkade päron kommer jag att få en jäkla massa, så jag hoppas det är gott! Alla 12 ollorna till torken är fulla (fast man ska ha max 10 säger de...) och det är bara av ena kassen!

Jo, jag hittade uppgifter på att det går att frysa! Är rädd att päronen ska bli mushy, men det kanske de inte blir då. Fast nu har jag varken ingefära eller citron och allt vad man nu ska ha. Får se hur det blir. Men jäkligt gott är det!
Loggat

Ary
Gäst
« Svara #5919 skrivet: 2015.10.03 - 01:23:33 »

Det blir sockerfritt äpplemos. Bara att skicka eventuella torkade päron hit, får passa in päron i dieten! ;)
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5920 skrivet: 2015.10.03 - 09:59:54 »

Nähä, blir det inget av med.  :nonono:
Men jäklar vad päronen krympte! Mycket mer än äpplen. De är liksom ingenting kvar i torken nu.
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5921 skrivet: 2015.10.03 - 14:11:41 »

kasnke göra päronpulver?? och sen göra päronkräm?
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5922 skrivet: 2015.10.03 - 14:54:32 »

Det var gott som det var. Men torkade päron känns enligt mig sliskigara än äpplen. Sötare och mer parfymig smak.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5923 skrivet: 2015.10.04 - 20:15:46 »

Har varit på vallhundsutställning idag. Nu har jag bestämt mig och t.o.m. tingat en valp. Har ivf option på en, skulle man kunna säga. Hanhund är inte bestämd än och jag vill gärna veta det innan, men det blir inom ett par veckor. Så går allt som det ska så kommer valpen runt valborg.  :dog-lick:
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #5924 skrivet: 2015.10.04 - 20:55:59 »

ÅÅÅÅH spännande. Vilken ras blev det nu?
Loggat

Sidor: 1 ... 393 394 [395] 396 397 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544