Försökte hitta programmet. Det var ett avsnitt av Kropp och själ om folk som avstår från alkolhol nyligen. Jag spolade igenom det, men det var nog fel program. Tyvärr.
Jag tyckte det lät vettigt ivf. Det finns nog alkoholism och alkoholism. Jag har känt ett par personer som blev beroende när de började plugga. Gemensamt för båda var att de inte alls smakat innan och första festen var det kört. Båda drack så fort det fanns och tills det var slut. Fanns bara tomflaskor hemma hos dem liksom. Den ena la av senare, den andra vet jag inte hur det gick för. De kan säkert inte ta ett glas någon gång ibland.
Men sen finns det människor som blir beroende genom tillvänjning. De hanterar alkohol från början. Sen blir det för många fester, representation o.s.v. och till slut kräver kroppen ha sin vanliga dos. Såna människor kan jag nog tänka mig ofta kan "ta sig i kragen" och skära ner.
Nikotin var lite så för mig, som för de där två studentalkisarna. Jag var över 20 och lät mig övertalas att "dela på ett paket". Jag var torsk direkt. Mådde aldrig dåligt. Gick bara ett par dar innan jag gick och köpte. Då hade jag ändå varit väldigt anti innan. Min pappa rökte och jag tyckte det var äckligt och han mådde antagligen inte bra av det heller. Men listigt lurade jag mig själv att jag skulle lära mig röka så jag såg van ut. Då skulle pappa bli så ledsen och jag skulle kunna utpressa honom med att jag slutade om han gjorde det. Jo hejsan! Ja, det funkade ju så långt att han blev ledsen.
Har funderat på att min uppväxt som sekundärrökare gjorde att kroppen kände igen och gillade nikotinet, att det var därför jag fastnade så snabbt.