Jag la kornen i en glasburk, hällde på ca 3½dl mjölk (det rekommenderades 2,5-5 dl till den mängden korn jag fick). Täckte burköppningen med en dubbelvikt kökshanduk som jag knöt fast med ett steksnöre
Sen ställde jag den i ett köksskåp. Har kollat lite andra bilder och det verkar som den ljusa vätskan ska vara där, men det andra tjocka vita ser ju ut som det skurit sig
Nu när jag silade genom ett kaffefilter så antar jag det var vasslan som rann igenom. Jag fiskade upp kornen med en plastsked och satte igång en ny kultur. Eftersom det inte fanns några kornen redan var omhändertagna och jag bara ville vara säker på att inte få med några korn i det jag hällde upp tog jag en tratt och en metallsil och klickade i gröten som blev kvar efter att vasslen runnit av. Såg lite aptitligare ut efter att den silats, ser inte ut som den skurit sig längre. Kan tom tänka mig att smaka på det efter att det stått kallt ett tag. Hällde upp den i en flaska med patentkork men "knäppte" aldrig till korken utan bara "la" den ovanpå flasköppningen.
Såg i någon blogg att det kunde bero på att den stått för länge eller att man haft för lite mjölk (antar att de spelar ihop, tid och mängd alltså) så denna gången hällde jag på en halv liter mjölk. Får gå och lägga mig tidigt så jag orkar gå upp och sila imorgon. Ska man behöva sila bort vasslen? Om det nu är vassle
Har inte sett ngn annan som gjort det i "gör-kefir-så-här-videosarna"