Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 08:39:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kefirsvamp  (läst 78828 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #45 skrivet: 2011.09.16 - 19:21:49 »

Jag använder metallsil utan problem. Sen brukar jag pressa kefiren genom silen för att få med det tjocka, låter man det självrinna är min erfarenhet att det blir just så där vassligt som du beskriver. Ja så ska den gärna stå till sig i kylen innan man smakar och den delar sig så man får röra om.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #46 skrivet: 2011.09.16 - 19:36:03 »

Ja jag pressade igenom det tjocka genom silen, efter att vasslen var bortfiltrad, och den gick ihop sig lite mer då. Smakade lite nu när den stått i kylen i några timmar. Konsistensen är åt det gryniga hållet. Ska den vara så? Smakade varken surt lr jäst...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #47 skrivet: 2011.09.17 - 18:14:34 »

Min är inte grynig men du verkar få med korn. Vet inte om det är bra eller dåligt.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #48 skrivet: 2011.09.17 - 18:55:19 »

Den sista omgången, inte räknat den som står och kuckilurar just nu, satte jag i gåreftermiddag och tog hand om den tidigt imorse. Då var den rinnig som mjölk men nu när jag kom hem från jobb hade den tjocknat lite. Rörde runt i den och när jag tog upp skeden så var det lite "klumpar" kvar på skeden. Det ser inte ut som korn utan mer som mjölk som skurit sig eller blivit gammal. Den smakar som fil men är rinnig som mjölk i princip, lite tjockare bara, och sedan så har den ff en tendens av klumpar i sig. Vet inte hur jag ska förklara "klumparna", men ser inte ut som grynen alls utan är mer små ansamlingar av tjockare mjölk, typ... Trodde inte det skulle vara så krångligt  :lol1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2011.09.17 - 19:01:34 »

Gör du på gammaldags mjölk? När jag gjorde fil förut så blev det väldigt ojämt sådär, men inget som en visp inte fixade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #50 skrivet: 2011.09.17 - 19:11:42 »

Gjort på vanlig mellanmjölk, förutom den sista som jag gjorde på vanlig standardmjölk. Får plocka fram vispen, försökte vispa lite med teskeden men resultatet blev väl sådär  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #51 skrivet: 2011.09.18 - 10:23:49 »

1 Lägg svampen i en glasburk häll över mjölk röd eller gammaldags varianten, Ställ mörkt i 24 timmar. Inget lock på det m¨ste komma in syre
2. Sila av mjölken,går utmärkt i en metallsil, pressa lite lätt på grynen
3.Skölj svampen i Kallt vatten. och starta om på nytt
Läs mer på www,kefirsvampe.webbyen,dk eller   www.heidisvanborg.dk
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #52 skrivet: 2011.09.18 - 20:06:47 »

Mellanmjölk  :max-shock: så fett som möjligt ska det va, gammeldags och så en rejäl skvätt grädde. Jag sköljer inte mina gryn, läste någonstans att det kunde störa grynen.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #53 skrivet: 2011.09.20 - 21:40:56 »

Hur länge håller sig kefiren i kylen? Den efterfermenterar väl i kylen lite med? Är er kefir drickvänlig eller äta-med-sked-vänlig? Har fått några olika varianter här, tycker nog den drickvänliga är den godaste hittills. Den sista stod nog lite väl länge i skåpet, så blev lite tjockare och lite mer ljus vätska än vad jag önskat. Testar mig fram lite. Tyckte nästan svampen blivit mindre sedan sist, kan den det? Krympa alltså.

Jag sköljer inte heller grynen, läste att det skulle stressa kulturen. Den fick inte stå i kylskåp stod det också, men läste i ett annat forum om en som gjorde sin i kylen och tyckte att den blev tjockare och godare då. Vågar inte testa än, måste få en lite större kultur först så jag kan ha en liten testburk i kylen.

Satsen jag satte precis använde jag standardmjölk till och en rejäl skvätt grädde, får se hur resultatet blir. Spännande  :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #54 skrivet: 2011.09.21 - 21:32:43 »

Den håller sig länge. Min är skedvänlig.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #55 skrivet: 2011.09.21 - 21:34:49 »

Hur länge låter du din stå?

Det såg lagom äckligt ut när jag skulle tand om sista omgången innan idag när grädden hade lagt sig som en fet hinna på och såg allmänt äcklig ut. Blir lite ledsen att mina gryn inte förökar sig som jag vill  :confused3:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #56 skrivet: 2011.09.25 - 14:53:31 »

Menar du innan jag silar? 1-2 dygn, blir oftast 2. Det ser lite äckligt ut just då men sedan när man låtit den (det avrunna) stå i kylen och rört om blir den tjock och krämig.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #57 skrivet: 2011.09.28 - 18:03:22 »

Min sista hade stått lite väl länge så hällde på lite extra mjölk, läste ngn stans att man kan göra så om den stått för länge för att grynen ska föröka sig. Vågar nog inte äta den, gjorde samma förra gången och den luktade ganska jäst när jag sila av den så hällde ut den :blush:

Till en början tyckte jag de växte så det knakade men nu tycker jag det går lite långsammare  :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #58 skrivet: 2011.10.20 - 12:11:38 »

Har låtit mina svampar stå ganska länge de sista gångerna, blir massa extra vätska. Har silat av den så kefiren blir lite tjockare annars rinner det bara om den. Försvinner massa nyttigheter då tro? Sen undrar jag över lukten, sist så luktade den ganska starkt av jäst. Går den att äta? Filtrerade en omgång genom ett kaffefilter så det blev lite som färskost, är väl inte så man gör färskost för den ska väl värmas upp lr ngt? Men gott att ha på mackan med lite flingsalt på  :whistle: Har så mkt stående i kylen nu så hinner inte äta upp allt, en del burkar har nog stått i över en vecka...är det för länge?

Tänkte testa mig på vattenkefir när mina svampar blivit lite större, ska dela med mig till en kollega först så ska de få växa till sig sen...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #59 skrivet: 2011.10.20 - 12:22:06 »

Ohhh hade en fråga till  :blush: Någon som smakat både kombucha och vattenkefir? Påminner de om varandra? För isf behöver jag ju inte göra mig besvär med vattenkefiren alls  :rolleyes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544