Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:03:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: F-kassan får mig att må illa  (läst 82295 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.06.15 - 15:38:30 »

Hörde ni på nyheterna idag om killen med 2 hjärntumörer och lungcancer som vägrades ersättning? Han skulle jobba, minsann.

Arbeit macht frei?  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #1 skrivet: 2010.06.15 - 16:28:23 »

Ur led är tiden :pippi:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2010.06.15 - 17:40:12 »

jag lyssnade på alldeles samma nyhet och sade en gång till vad jag tänkte om FK  :angrywife:.

Men min man har en speciell åsikt, han tror att Fk driver medvetet saker på sin spets att folk fattar hur galet lagen är skriven.
Eller sedan är lagen skrivet så galet att dom inte kan göra något annat än utförsäkra folk.

Då är det dax att skriva om den lagen på hösten  :nod-yes:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.06.15 - 20:28:11 »

Jag tycker att det här är helt sjukt! Det värsta är att det inte är första gången det händer. Det är flera väldigt cancersjuka människor som har fått samma besked.

Försäkringskassan = Försäkra dig om att du får jobba hur kass du än är???
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2010.06.15 - 22:23:53 »

Jag läste också på  en tidning denna veckan om en kvinna med fibromyalgi och bröstcancer.
Hon jobbade halvtid, men enligt FK skulle hon jobba heltid som lärare.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.06.15 - 22:28:16 »

FUCK-KASSAN! :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2010.06.15 - 22:33:48 »

FUCK-KASSAN tyckte jag var ett bra namn!!  :lol: Man får vara glad så länge man slipper ha med dem att göra, vilket man väl inte lyckas gå igenom livet utan att behöva :blink:

De kan väl inte göra mer än vad lagen säger, men isf är lagen fel. Inte fan skulle någon ***** ******* arbeta med två hjärntumörer. :so_mad: :so_mad: :so_mad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.06.16 - 15:02:22 »

Det var ju på TV förut om någon som tog livet av sig p.g.a. att hon blev utförsäkrad. Nu hörde jag om en till. Den här tjejen hängde på KiF.  :neutral:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2024159/liza-knackt-av-de-harda-sjukreglerna
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2010.06.16 - 18:19:29 »

Jag har läst om flera sådana fall. så fruktansvärd och så fruktansvärd onödigt.

jag har  läst rätt mycket på en sida
http://resurs.ning.com/

där sjuka människor kan prata om sin situation och även få rättsligt stöd.

Som jag har förståt av dom historier  är den nya " vuxendagiset " i AF inget att ha,
den existerar knappast.
Folk skulle dit under 3 månader, och efter 2 månader hade dom haft ETT inskrivnings-samtal . och
nästa möte var inte bokad .

Det verkar vara mycket ord och lite verksamhet med det hela .
Loggat
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.06.17 - 09:43:25 »

Fast liiite till fk försvar........ den första killen fattade jag det som om det var läkarintyget som inte var okey - det har jag hört förr! Kanske det är så att många läkare bara skriver någon slags rutinintyg, det är kanske där det behövs lite utbildning så dom vet hur dom skall skriva..... Har en kompis som hade cancer och innan hon var återställd fick hon igen det och medan hon gick på strålbehandlingen ringde fk och sa att nu har 1 år gått nu kan du inte vara sjukskriven längre.... då hade läkaren i intyget inte klargjort att det var en ny behandling. Naturligtvis blev det en ny sjukskrivning. Detta var för 6-7 år sen så det är inte något riktigt nytt fenomen, fast det kanske inte skrevs om innan för det var ett tyst smygbeslut då, nu har man sagt det högt, då protesterar fler.
Sen tjejen i andra länken - hon var ju faktiskt manodepressiv och eftersom jag har en dotter med den diagnosen vet jag hur ytterst instabila dom är och livsinställningen kan förändras från ena timmen till den andra!
Sen har jag fattat det som om när tiden för sjukskrivning "går ut" (om det inte är kroniska sjukdomar) blir folk hänvisade till af. När man kommer dit konstaterar dom att personen är inte arbetsför (om h*n nu inte är det) och man blir tillbakahänvisad till fk och får någon annan slags sjukskrivning, särskild sjukskrivning eller något sånt.
Har också hört många människor som gått sjukskrivna just så på rutin år ut och år in och när dom väl kommer till af och får börja arbetsträna kommer på att hoppsan, jag hade visst blivit frisk..... för att har man varit oför av någon orsak i flera år är det jättesvårt att ta det där första steget för att komma igång igen.
Tror också att om fk säger att man skall göra något, då ska man inte säga oh nej, det klarar jag inte, utan man skall göra som dom säger sen kanske man efter 1 minut får säga att oj, det här klarar jag inte mer av. Då har man försökt och fk är nöjda och dom får börja tänka igen..... SEN är det många vansinnesbeslut också.
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.06.17 - 17:51:32 »

Men jag tycker just det faktum att hon var så labil gör det uppenbart att hon inte kunde klara ett jobb, särkilt inte ett vanligt jobb.

Det ligger nog en del i detta att en del kan bli friska utan att förstå det, men är man inte det är det något väldigt förnedrande i att inte bli trodd på sitt ord och ivägtvingad  på nån muppverksamhet. Jag har aldrig blivit det, men jag ryser vid blotta tanken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #11 skrivet: 2010.06.18 - 21:16:07 »

Förnedringskassan var det någon som sa. Jag tror det var Marcus Birro som myntade det begreppet. Ligger något i det.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2010.06.18 - 21:36:16 »

Jag hörde på radion att regeringen diskuterar att göra undantag för cancersjuka och utbrända.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.06.18 - 21:43:04 »

Det är ju på ett sätt bra, men det räcker ju inte. Man kan ju vara minst lika arbetsoförmögen av andra orsaker och har man en lättbehandlad och tidigt upptäckt cancer så kanske man behöver bli så dålig. Jag ogillar att sjukdomar graderas. Så länge det inte är en  rent medicinsk bedömning är det godtycklig humbug!  :angry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2010.06.18 - 21:50:34 »

OT :

Samtidigt undrar jag HUR man kan fejka en CP-skada , så att man får läkarintyg på det ?
Hur i hela värden är det möjligt ??

( Ni vet väl om den mannen som hade lurat hela systemet , hade kompisar anställda som assistenter,
och åtalas nu för alltihopa för han var helt frisk )

MEN sådana konstigheter händer ju i varje område i samhället, oavsätt vilka lager och pragrafer vi har har följa.
Någon hittar alltid på ett kryphål för galeskap, så man kan inte straffa alla sjuka för det att det finns några som fuskar.
Lika lite som man kan straffa alla bilister för det att vissa kör onyktra eller för fort.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544