Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 01:31:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gröthjälpsinspiration önskas  (läst 30171 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2008.01.26 - 17:25:21 »

Det är massa konstigheter man stöter på när man byter land mitt-i-livet.
Jag har bott här 15 år och har inte hört lök-laxen  så att jag ens hade reagerat ... tydligen ännu mindre fattat betydelsen .
En decembermånad undrade jag vad tomtebloss var för något... jag fattade att det hade något med julen att göra , men att det skulle vara
stjärn-regns-pinnen ( så som man kallar det på finska) hade jag ingen koppling till  :lmao:

Detta är OT :

Jag tror att jag retar mig på mest är meningen  :Du är så duktig ! som man så ofta hör vuxna säga till barn...
en unge gör en ful teckining , verkligen ful för åldern , och alla andra kämpar för att göra fint , men vad får alla höra : du är så duktig ! :bang_head:
Varför kan man inte säga istället  :Bra, den är färdig !  Oj, vad hård du har jobbat, vad är du mest nöjd med ?

Resultatet ser jag så ofta, massa barn tror att de är idoler eller konsttalager eller idrottsproffsar bara för de kan något  ( en ¨bråkdel av det som jag skulle kalla kunnig)

Jag menar inte med detta att man inte ska uppmuntra barnen, tvärtom, men att höra ständigt detta " du är sååååå duktig! " irriterar mig  alltid  :mad_roll:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2008.01.28 - 07:05:46 »

Jag började fundera på varför det heter så och se här vad jag hittade!  :cool:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=394053&viewAll=true
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1695

Hur ställer du dig förresten till uttrycket "nu sket du allt i det blå skåpet"?  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2008.01.28 - 15:33:44 »

jag vet inte om jag vill ha några blå skåp överhuvudtaget  :lmao:.

Jag vet inte alls, då går jag bara efter hur en människa utrycker det... om jag känner personen , frågar jag helt enkelt  vad det betyder :wave:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2008.01.28 - 15:49:18 »

Jag hade bekanta som kom från Österbotten. Mamman i familjen gick till konditoridisken på Tempo/Åhlens och sa: "Jag skulle be om fyra grisar, tack". Biträdet svarade skrämt: "Jaha. Då blir det chardisken därborta".  :lol1:

För dem som inte vet, flottyrmunkar kallas grisar i Österbotten. De ser ut som kuddar med en liten knopp i varje hörn - en gris med 4 ben.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #19 skrivet: 2008.01.28 - 21:54:48 »

Jag tycker iallafall att det är gott med lök på lax.  :angry:
Loggat

Ha en fettrik dag!
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2008.01.28 - 23:23:08 »

NU pratar du om sådana grisar som du har aldrig smakat , vad ?

Man ska inte fresta mig för smaken av "dessa grisar" är något mer än bara sockermúnkar.
Det är något  :inlove: som jag förknippar med min barndom och torget på den staden där jag föddes...
Om jag bara kunde  (för gluten skull  )skulle jag absolut äta upp en utan att fråga konsekvenserna  när jag besöker där .
Nu får jag bara nöja mig med minnen och doften  ... känner det nu på min näsa bara jag tänker på dom  :inlove:.

Jag vet inget annat som får mina smakminnen på gång så som "grisar" och möjligtvis mormors havrebröd.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2008.01.28 - 23:24:11 »

elocinave får snart sparka oss... vi har hamnat långt ifrån frågan om barnmat :byecry:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2008.01.28 - 23:32:15 »

Johodu, jag har visst ätit grisar. Med kall mjölk direkt från bonden till. De är jättegoda, men det var våra munkar också när de gjorde dem på riktigt sätt. De där i paket är bara torra och äckliga.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #23 skrivet: 2008.01.30 - 13:38:46 »

elocinave får snart sparka oss... vi har hamnat långt ifrån frågan om barnmat :byecry:
Johodu, jag har visst ätit grisar. Med kall mjölk direkt från bonden till. De är jättegoda, men det var våra munkar också när de gjorde dem på riktigt sätt. De där i paket är bara torra och äckliga.
idalinda: Det skiter väl hemul i :fork_off:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2008.01.30 - 15:34:37 »

Det gör ju idalinda också!  :biggrin1:

Men för att återgå till ämnet. Ge ungen väldigt lite gröt då. Då får hon ju ändå i sig så hon inte blir glutenintolerant. Kanske är det en modell som funkar med barn om man är konsekvent? Att lära dem att stärkelsedelen i maten alltid ska vara det minsta och alltid ätas med fett och protein? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2008.01.30 - 22:50:43 »

Men jag försöker i alla fall ta lite hänsyn ... :flirting:... ibland  :lol:
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2008.02.07 - 13:08:37 »

så i 2-3 decennier har BVC mobbat o stressat upp mödrar som har helammat sina barn. Det måste ju vara fel på mammans skötsel eftersom ungen inte följer viktkurvan.

Den erfarenheten gjorde jag med vår mellanflicka. Till sist vågade jag inte ens gå till BVC själv utan jag tog med min man. Orkade inte bli utskälld en enda gång till för att hon inte följde den där förbaskade kurvan! Hon var alltid glad och nöjd, åt och sov bra. Men kurvan följde hon inte  :sad:

Denna gången sa jag direkt vid första besöket att jag inte kommer låta mig stressa av henne (bvc-sköterskan altså!).

Jag har tre döttrar av vilka 1 är kolhydrat junkie, de två andra är trängsjunkies.... Hemma är det endast LCHF som gäller sedan ett år alla i familjen utom den yngsta kolhydratjunkien smaskar och äter.....

När de två äldsta var små krånglade de med maten en del när dom fick burkmat...men en eftermiddag när jag stod för maten var tvungen att ta ur disk maskinen och vände mig om så greppade båda ungarna smör asken och åt ur allt smör eller bredgott som det var i detta fall.... så min ganska dåligt underbyggda vetenskapliga undersökning och slutsats, får barn tidigt själv välja så är det fett och protein som gäller, kan även säga att deras favoritmat som små var nyrökt makrill..dom åt den som varmkorv, händerna över makrillryggen och gnagde direkt från magen ( ja den var urtagen)...smask... dom kallade rätten för "fiskskinka" :whistle:...

Vår minsta socker narkoman kanske kommer att bättra sig.... men hemma är det LCHF som gäller , dock lite mer kolisar till ungarna.... själv håller jag mig till 70% fett, 5 % Kolisar 25% protein....funkar bra mot min reumatism (PSO Artrit) men inte lika bra mot psoriasisen..
Ha det
Affe :worshippy:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #27 skrivet: 2008.02.07 - 22:39:05 »

Affe

Åh, det påminner mig om när jag var liten så slickade jag av allt fett från mackan och ville inte äta brödet.  :lol: Det var ju inte alls gott.
Synd att fettet råkade vara Lätt&Lagom.  :confused3:

Och när vi var ute i skärgården hos farmor och farfar och fiskat och rökte en del av fisken... Jag och min syster och kusiner satt bredvid farfar när han plockade bort köttet från benen och tuggade i oss det direkt. Det blev inte mkt över till kylskåpet.  :lol1: Jösses vad gott det var.  :clapping:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2008.02.27 - 11:47:02 »

hur har det gått...?

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #29 skrivet: 2008.02.27 - 12:59:43 »

Tack Fjällmor och även en grattis till lilla bebben från Skåne upp till fjällarna :flowers:

Jag har följt Din resa och tycker det var alldeles förfärligt vad du har gått igenom :shake_head: Jag är inne på AW också så jag känner även till det som har hänt innan...

Jo, jag har bollat mina tankar med någon som jag bedömer som kunnig i ämnet men jag vill inte gärna skriva allt här. Om Du är intresserad får du pma mig :whink:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544