Det är massa konstigheter man stöter på när man byter land mitt-i-livet.
Jag har bott här 15 år och har inte hört lök-laxen så att jag ens hade reagerat ... tydligen ännu mindre fattat betydelsen .
En decembermånad undrade jag vad tomtebloss var för något... jag fattade att det hade något med julen att göra , men att det skulle vara
stjärn-regns-pinnen ( så som man kallar det på finska) hade jag ingen koppling till
Detta är OT :
Jag tror att jag retar mig på mest är meningen :Du är så duktig ! som man så ofta hör vuxna säga till barn...
en unge gör en ful teckining , verkligen ful för åldern , och alla andra kämpar för att göra fint , men vad får alla höra : du är så duktig !
Varför kan man inte säga istället :Bra, den är färdig ! Oj, vad hård du har jobbat, vad är du mest nöjd med ?
Resultatet ser jag så ofta, massa barn tror att de är idoler eller konsttalager eller idrottsproffsar bara för de kan något ( en ¨bråkdel av det som jag skulle kalla kunnig)
Jag menar inte med detta att man inte ska uppmuntra barnen, tvärtom, men att höra ständigt detta " du är sååååå duktig! " irriterar mig alltid