Jag har en ganska nyupptäckt underfunktion i sköldkörteln. Fick diagnosen för ca 1 år sedan. Det är tydligen lika för alla att det tar jättelång tid att få ordning på medicineringen. Det är väl först nu som jag har riktigt "ljusa" dagar. Det är då jag orkar ta itu med allt som har blivit liggande.
Har till och med börjat sticka lite igen
För ca en månad sedan ringde min doktor och berättade om nya rön. D-vitamin har bevisats underlätta upptaget av Levaxin. Alla har väl också hört forskarrapporter om att vi i Norden förmodligen har mer eller mindre brist av D-vitamin p g a att vi får så lite sol.
Nu har jag i alla fall blivit rekommenderad att ta ca 20 droppar D-vitamin (av de sorter som Apoteket har till barn). Apotekspersonalen har tydligen inte fått sina kunskaper uppdaterade om detta, så när jag skulle köpa mina droppar var de väldigt tveksamma.
"Man får inte överdosera, det stannar kvar i kroppen", sa de.
"Glöm det, sa min doktor", det ska mycket, mycket mer till för att man ska överdosera.
Så nu provar jag...
Hälsningar Svampan (som vet att kantareller och några andra svamparter innehåller ett ämne som omvandlas till D-vitamin i kroppen)