Jag tycker det är synd att rotfrukter blivit så dissade. Jag tror rotfrukter är bra och nyttigt, bara man kan styra sitt ätande vad gäller de mest kolhydratrika. Dessutom bidrar de faktiskt till mättnad och är goda, vilket inte är så dumt.
Jag tror rötter är mer paleo än grönsaker. De finns året runt eller nästan, beroende på var på jorden man befinner sig. De går att förvara och lagra och blir inte förstörda så fort. De ger lite energi till skillnad från de flesta bladgrönsaker. Har svårt att tro att våra förfäder sprang runt och samlade i princip energifria blad hela dagarna.
Eftersom rötterna är naturligt skyddade så innehåller de mindre gifter än ovanjordiska växtdelar. Jag tror (obs tror - inte vet) också att rotdelarna inte får lika mycket besprutningsmedel på sig som bladdelarna i konventionell odling. De lär i varje fall inte kunna odlas i näringssubstrat.
Många rotfrukter är inte heller så kolhydratrika som deras oförtjänt dåliga rykte kan få en att tro. Och den kolhydrat de innehåller mest av är ofta stärkelse, inte en massa fruktsocker och skräp som är fettande och sätter ner immunförsvaret.
| kolhydrater (g/100 g)
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Rädisa | 2.0
Rättika | 2.3
Rotpersilja | 3.9
Kålrot | 4.6
Rotselleri | 4.6
Majrova | 4.7
Morot | 5.6
Rödbeta | 6.9
Jordärtskocka | 8.2
Palsternacka | 10.2
Pepparrot | 10.5
Svartrot | 10.5
Potatis | 16.0
Jämförelsegrönsak: vitkål, 4.1 g kh/100 g.
I rest my case.
Se även:
Lowcarbmyter: bär innehåller mindre kolhydrater än frukt