Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 01:34:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: I've done it again!  (läst 17855 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.03.23 - 18:15:25 »

Beställde D-vitamin från USA. Det tog bara en vecka att få det och tullen tog mig inte den här gången heller!  :thumbsup:

500 kapslar ā 5000 IU för 340:55 inkl. frakt. Det är lite drygt 13 öre per 1000 IU. Holistics från sajten doc länkar till kostar 75 öre per 1000 IU + frakt.

Det hade blivit ännu billigare om jag sett att de hade storpack. Jag bad dem byta till det i mailet eftersom vi ändå hade en mailkonversation, men det blev inte så. Antingen var det väl slut eller så sket de i det.

God bless the US of A and its sinking dollar!  :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.03.23 - 20:18:26 »

vi har nog D-vitamin  till våren ,men nästa höst får vi också göra ett försök från utlandet !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.03.23 - 20:42:59 »

Äter ni hela familjen?

Jag såg rekommendationer om det här stället, men jag vill inte rekommendera det i min tur för deras sajt suger! Formulärskriptet envisades med att placera mig i USA för adressen till keditkortsinnehavaren vad jag än gjorde och det gillar ju knappast VISA. Leveransadressen blev däremot rätt. När jag kontaktade dem skickade de mig ett PDF formulär. Först vägrade jag fylla i det, för jag tycker det är vansinnigt att skicka kreditkortsnummer på det sättet, men sedan gjorde jag det ändå. Utmattningseffekten, ni vet. :puke1:

Jag ska kontakta dem igen senare, för de hade många olika tillskott, bl.a. selen som jag äter och som är rätt dyrt här. Men för det flesta produkter utom D-vitamin var inte uppgifter om ingredienser och sånt ifyllda. Just med selen är det visst viktigt att det är orgnaniskt bundet, till en aminosyra. Man vill ju också kolla vad för annan skit de stoppar i. D-vitaminerna var OK dock, mikrokristallin cellulosa, selica, gelatin. Kapslarna var små och fina också, hälften så stora som de jag hade förut som innehåller mindre än hälften så mycket D. Det är ju bra för då är det nog mindre utfyllnad i. Jag misstänker att företaget kanske mest är en grossist, men då borde det väl finnas nån huvudkatalog.

De använder ett billigt fraktsätt också, kostade bara $10:76. Först skulle jag beställa från stället jag köpte laktas från förut, men de hade tydligen bytt fraktsätt för där skulle det gå på över $100 för ett par burkar!  :eek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2010.03.23 - 22:23:17 »

Jo vi äter alla.
Jag har inte bestämt mig än hur många IU skulle vi käka /dag så jag har tabletter som innehåller 800IU och folk här tar dom lite som dom kommer ihåg...
Vi vuxna äter också mycket makrill , men barnen äter inte det så regelbundet.
Så det kanske vore dax att ge dom lite mer nästa år.

rekommenderar kostdoktorn 4000 IU / dag ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.03.23 - 22:31:40 »

Är det inte mer? De käkar väl upp till 10 000.

Jag har tagit 2000, 4000 i början. Men jag ska nog öka på till 5000 nu och skippa de dagar jag är ute mitt på dan i sommar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.03.23 - 22:58:06 »

Vi bor ute på sommaren... först  i trädgården och sedan bor i på båten under sommaren, där blir vi helt solboostade allihopa.
Så f.o.m. maj tror jag inte att vi behöver extra, september-oktober kan vi börja igen.

men mängden får jag sedan fundera på lite mer.
Denna vintern var ju första året vi käkade D-vitamin överhuvudtaget.

Vi var vitaminfrekar i gamla livet , och jag gjode sedan en tvästopp med alla piller med LCHF, det var befriande.
Fast nu nojjar jag för dom ändå jämna mellanrum och spanar efter lite olika saker periodvis,
kalium ylar jag efter som mest...  :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.03.23 - 23:06:38 »

Ja, jag tycker också det är jobbigt. Jag har haft tur när jag "valt" tillskott förut. Fiskoljan lindrade muskelvärk och mineraler botade mina felväxta tånaglar. Men i det stora hela känns det som lotteri. Jag år ju sån där liponsyra ett tag också, som joddoktorn säger sabbar sköldkörteln.

Jag menar, först var det C-vitamin som alla jagade. Ett tag var det selen. Omega-3. Antioxidanter. Allt har visat sig vara antingen fel eller inte så enkelt som man trodde, utom möjligen selen. I varje tid tror man att man har de ultimata lösningarna. Sedan visar det sig inte vara så. Vad säger att D-vitamin inte också är samma hajp?

Jag  tror visst att vi behöver tillskott av både det ena och det andra eftersom jorden är utarmad och maten är så dålig, men man borde nog testa sig först. Men inte fan vill jag ge flera tusen till Scandlab för prover som inte borde vara så dyra.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2010.03.23 - 23:46:12 »

Varför ska man ta tillskott av D-vitamin? Räcker det inte med att vara ute?  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.03.23 - 23:50:07 »

Vem är ute hela dagarna? Teorin är ju att vi häruppe får för lite sol. Solen är visst tillräckt stark bara timmarna kring när den står i zenit också, t.o.m. på sommarn.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2010.03.23 - 23:57:57 »

Hela dagarna? Jag vet folk med bebisar som är ute ca 1-2 timmar om dagen, och de ger inte ungarna något tillskott. Trots detta mår barnen bra!

Jag har hört att man ska vara ute minst 20 minuter om dagen för att få D-vitaminbehovet tillfredsställt.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.03.24 - 00:19:51 »

Men de kommer inte att må bra hela livet antagligen. Vi gör ju inte det.

En annan grej är ju att vi inte får i oss nåt D från maten längre. Vi äter inte så mycket fisk och köttet vi äter kommer från djur som stått stallade så det innehåller inte heller D.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.03.24 - 09:41:49 »

..............Jag har hört att man ska vara ute minst 20 minuter om dagen för att få D-vitaminbehovet tillfredsställt.

Har också hört ca en halvtimme om dagen och då lagrar kroppen så det räcker hela vintern.
Jag åkte också med D-vitaminkarusellen förra vintern, men enda skillnaden i jag kände var i plånboken....
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.03.24 - 14:52:28 »

Jupp. Det är verkligen svårt att veta vad man ska tro på. Jag sa på kostdoktorn att jag inte märkte någon skillnad. De verkade mena att man bara gör det om man varit deprimerad p.g.a. D-vitaminbrist. Samtidigt påstår de ju att D-vitamin påverkar typ 100 miljoner processer i kroppen och att i stort sett alla har brist - då borde man väl märka NÅGOT eller?  :confused3:

En del sa också att man måste hålla på ett tag och måste upp i en viss dos. Är det så kan det ju vara så att man tagit för lite.

Samtidigt är ju D-vitaminbrist ett faktum, det har man ju sett på prover. Så frågan kanske är om dietärt D är lika bra som det från solen och om piller är lika bra som naturligt i mat?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.03.25 - 10:11:02 »

Dom pratade om det hos Malou på TV4 i tisdags tror jag det var. Att det solen ger inte kan ersättas av piller. Vad jag fattade (kom in när dom pratat en bra stund) gav hela processen med omvandlingen genom huden något som inte piller kunde ge. Det lät som om det var ganska meningslöst med pillren.
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.03.25 - 17:04:59 »

Eek! Är väl för sent att se på webben nu va?  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544