Men fy! Stackars kille. Mår nästan illa när jag läser bara.
Men har du sagt att du vill gå ner i arbetstid? Va? Har du det?
Jag tycker ju du borde kunna bli sjukskriven på deltid.
Jo, det var fruktansvärt jobbigt. Han sov nästan ingenting första två dygnen. Fatta att sova utan att kunna andas genom näsan ens det minsta lilla. Och tvingas halvligga dessutom. Och så rinner det blod ner i svalget och ut genom allt tamponage. Urk. Nä det var inte roligt. Jag led oerhört med honom. Och när de plågade honom på sjukhuset. Det var svårt. Huvudet ner mellan knäna emellanåt. På mig alltså. Morgonen efter han hade skadat sig höll jag faktiskt på att spy och svimma av chocken när han berättade att han fortfarande blödde och inte hade sovit någonting. Men nu mår han faktiskt bra. Han kan inte tvätta ansiktet med händerna ännu. Bara spola av i duschen. Men han har inte ont. Kan andas och är igång med skolan igen. Kommer han bara ihåg att vara försiktig med näsan ska det gå bra. Jag skulle tro att hans största problem är att han inte kan ha glasögon på sig ännu. Så han blir trött i ögonen och får lite huvudvärk.
Folk som verkligen är i behov av sjukskrivning blir inte det pga försäkringskassan. Och kronisk migrän finns inte på deras lista över halvtidssjukskrivning. Men migrän finns på listan över ok sjukskrivning en eller två dagar i taget. Såklart för det kostar normalt inget för fk. Det får ju arbetsgivaren ta.
Fast i mitt fall får fk betala det. Men jag måste börja ta mina dagar när migränen kommer. Det har fungerat den här veckan för att jag får hela förmiddagen till att vila och sova ut. Och så hänger det på när migränen bryter ut om jag klarar av arbetet. När den kommer smygande på eftermiddagen brukar kvällen bli kämpig, men med medicin mår jag ofta skapligt dagen efter, om det inte blev för svår migrän. Men i helgen kom det frampå morgontimmarna så jag vaknade med det. Då blir det tufft. Men jag hade ingen som kunde ta över för mig på jobbet, så jag släpade mig dit och pimplade kaffe. Tur att det inte blev en värre variant. Kommer smärtan upp till 5-6 på skalan går det inte längre. Men jag fick den att sjunka till modesta 4 innan jag åkte till jobbet.
Nej, jag har inte sagt att jag vill gå ner i arbetstid. Men min plan är att ge mig återhämtning efter migän mha högriskskyddet. Och att slopad karens ska göra mig mindre oroad över ekonomin, vilket kan minska ner migränen också. Om jag går ner i arbetstid och sedan kanske blir sjukpansjonär får jag pensjon baserad på lönen jag hade åren innan. Dvs halva lönen. Det går ju inte ihop sig. Jäkla system vi har!