Jag hittade en sida som kan kunde räkna ut sitt energibehov på. De tycker att LCHF är 5% kh, 75% fett och 20% protein. Jag antar att det är energiprocent de menar.
Och i det perspektivet är mina 68 gr way too much.
Vilket jag även kände av sent på kvällen när jag kom hem. Jag borde inte ha varit hungrig, men det var jag. Tokhungrig. Och jag vet att för mycket kh gör mig obefogat hungrig och darrig.
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.phpAppen finns här
https://itunes.apple.com/se/app/naringsguide/id375930430?mt=8Igår åt jag en knapp dl keso och 1,5 dl turkisk grädde kryddat med kanel till frukost.
Lunch var en omelett på 2 ägg, 1 dl vispgrädde, stekt i 10 gr smör. 1,5 msk osötad äppelmos som krydda med kanel.
Middag blev asiatiskt med 3 msk ris, rotsaker och kyckling.
Under kvällen mulade jag helt fräckt i mig 1-2 dl blandade nötter.
Och när jag kom hem på nattkröken, två skivor Holländsk Gouda.
Och slutresultatet på den dagen blev då 68 gr kh. 13% av dagstotalen.
Det var en dålig dag. Jätte hungrig och skakis. Men då har jag stoppat i mig sega råttor, som jag inte ens gillar, hela veckan bara för att det fanns där. På jobbet. En kväll motade jag bort suget med nötter, men dem överäter jag också om jag inte passar mig. Så igår var väl någon form av avgiftningsdag.
Jag tror att jag mår bättre av färre kolhydrater. Eller, jag vet att jag mår bättre av färre. Fast jag har ju aldrig räknat förstås. Så målet blir färre men framför allt bra sådana. Väl valda. Att äta en knäckemacka här, en seg råtta där och en banan osv funkar inte. Jag får sötsug som heter duga. Och ont i magen. Och får blodsockerfall. Och helt uppenbart går jag upp i vikt. Jag fyllde ju 40 för ett par år sedan.
Jag får se vad jag hamnar på efter den här dagen. Det får ta några dagar att se hur jag ligger, så kanske bara medvetenheten gör att jag håller igen på det som inte främjar mitt mående och vikten.
Enligt PHD är det ju inte särskilt mycket, de anser sig vara en lowcarbdiet och tycker att runt 30% är OK
Delicious Macronutrient Ratios
In the book, we argue that:
•The most healthful macronutrient mix is about 30% carb 15% protein 55% fat, with over 90% of the fats saturated or monounsaturated.
•This healthful mix of macronutrients is also the most delicious, because the reward system of the brain evolved to encourage us to eat healthful food.
•Paleolithic humans usually succeeded in approaching this optimal macronutrient mix. The Paleolithic diet was typically minority-carb – 15-20% carb much of the time with excursions toward 50% during periods of carb availability – and minority protein – generally 15-30% – and therefore roughly half fat by calories.
Lägger också in den härliga bilden som de har i inlägget.
Om ni inte sett filmen Julie och Julia kan jag varmt rekommendera den
30% kh känns väldigt mycket faktiskt. Men som sagt, eftersom jag inte har räknat förut så har jag ju dålig koll på vad som får siffrorna att dra iväg.
Julie och Julia är en film som jag gärna ser någon gång. Ska bara ramla över den.... var ju typiskt att jag missade att den gick på tv! Vilken kanal, Hemul? Jag gillar Merryl Streep starkt. I Broarna över Madison County (eller vad den heter) är hon suverän tycker jag.